האברך, הצ'יינג והפרוספקט המרהיב • מיכה שולם

    מיכה שולם 4 Comment on האברך, הצ'יינג והפרוספקט המרהיב • מיכה שולם
    18:23
    09.06.24
    פנחס בן זיו No Comments on שהחיינו: בעלי העסקים המובילים משתתפים בחנוכת המשכן החדש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זה הכה בנו שוב.

    הידיעות שמתחילות לרוץ על קריסה של איש עסקים חרדי. השמועות מתחילות להתפשט והמקורבים מתחילים לשפוך אור על הסכומים שירדו לטמיון.

    ושוב, שוב עשרות חרדים, אברכים, אנשי עסקים ושכירים איבדו את כל כספם. בעקבות הקריסה המהדהדת של אחד הצ'יינג'ים הגדולים בבני ברק, זה הזמן לשפוך אור על ההתנהלות הכספית ועל העולם האפור שמאחורי החזיתות היפות והנוצצות של מוסד "ההשקעות" וה"ציינג'ים" שפשו במגזר החרדי.

    כיועץ עסקי פונים אלי לא מעט אנשים שרוצים חוות דעת על הצעת השקעה או על עסק מסויים שעומד למכירה. בניגוד למה שחושבים, הבדיקה לא כוללת רק את הנתונים הכספיים היבשים של העסק אלא גם את מידת ההתאמה של המשקיע / רוכש לתחום הספציפי (אל תרכוש מפעל מצות אם אתה לא עוסק בתחום!) ולא פחות חשוב, את הסכום הפנוי שיש לו פלוס יכולת ההחזר. רוב ה"משקיעים" מסתנוורים מהצעות קוסמות ושוכחים שהעולם האמיתי מורכב ואכזרי הרבה יותר מכל מודעה מעוצבת או קמפיין מושקע…

    קחו כמה כללי ברזל שלעולם לא יאכזבו אתכם:

    כלל 1: אין דבר כזה אחוז קבוע וברור של אחוזי רווח כל חודש. אני חוזר, אין. לא משנה מה יגידו לכם ולא משנה כמה איש המכירות שמולכם חלקלק או מצוייד בפרוספקטים מרהיבי עין. אין שום עסק ושום עסקה שיכולה להניב תשואה קבועה לאורך זמן. עסקים מרווחים יותר לפעמים ולפעמים גם מרווחים פחות. ולפעמים (כמה מפתיע!) עסק גם מפסיד. את זה יודע כל עצמאי בעל נסיון.

    כלל 2: אף פעם אל תכנסו לתחום שאתם לא מכירים באופן אישי. למכור נעליים, זה עולם בפני עצמו. זו תורה שלמה של ספקים, יבואנים, תווי תקן מותגים ועוד ועוד. תלמדו קודם. תהיו שכירים חודש חודשיים בחנות נעלים. ורק אז תקבלו החלטה אם להכנס לתחום.

    כלל 3: אל תקימו עסק או תכנסו להשקיע ללא תכנית עסקית. בדיוק כמו שלא תבנו בניין ללא תכנית מהנדס. יש אלפי פרטים שצריכים לקחת בחשבון. מתחרים, עלויות הקמה ועלויות תפעול, רווח, מיסים, עונות השנה, סיכונים, מלאי, בלאי ועוד ועוד. יש ענפים מסוכנים יותר ויש ענפים "רגועים" יותר. לכל אחד מהם יש מעלות ויש חסרונות. לכל אחד מהם יש דברים טובים ודברים רעים.

    כלל 4: חבר שלך קיבל המלצה אישית להשקעה מסויימת? זה לא אומר שזו השקעה טובה עבורך! אולי בגלל שיש לו יותר כסף פנוי. אולי בגלל שהוא עם יותר זמן פנוי. אולי בגלל שהוא מבין בתחום ויוכל לפקח ולזהות שינויים בזמן. בעוד אתה לא תוכל לדעת בכלל מה קורה מסביבך.

    כלל 5: תתרחק מצ'יינג'ים. צר לי. מאה אחוז מהעסקים שנפלו, היו מעורבים בפריטת צ'קים בציינג'ים. רוב העסקים שנפלו היו בגלל תזרים מזומנים לקוי ועלויות גבוהות של מימון אשראי. ואין אף עסק בעולם שיכול לשרוד עם עלויות אשראי שעולות 5-10 אחוז לחודש ריבית.

    אז רגע לפני שאתם לוקחים את הכסף שלכם וזורקים אותו על פרוספקט מדהים, שבו עם איש מקצוע מנוסה או חבר טוב שנמצא בתחום ותתייעצו. העלות של הייעוץ תעלה לכם הרבה פחות מאובדן ההשקעה. זו סגולה בדוקה 🙂

    הכותב הוא מנכ"ל פירמת הייעוץ m&s ושותף במשרד הפרסום מקס-דיגיטל. שאלות תגובות והערות ניתן לשלוח למייל: [email protected]



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      לחזור ולשנן: אין, אין, אין, רווח בטוח. אין רווח ללא סיכון. וב- 99% מהמקרים, רווח גבוה = סיכון גבוה, סיכון נמוך = רווח נמוך. זה החיים…..

    2. 2

      צריך גם לדעת שאפילו אם פעם אחת כן הצלחת לקבל משהו יותר מהסטנדרט, זה לא אומר שבפעם הבאה לא תיפול באיזה עוקץ.