הקהילה היהודית באזרבייג'ן: "השרה גמליאל ביזתה את ישראל"

אבי יעקב No Comments on הקהילה היהודית באזרבייג'ן: "השרה גמליאל ביזתה את ישראל"

רב הקהילה היהודית הגיאורגית ספרדית באזרבייג'ן, שיגר מכתב לשר החוץ אלי כהן, לאחר שרוב חברי הכנסת הישראליים ביטלו את מכתב התמיכה במיעוט האזרי באיראן, ומסביר לו כי מדובר בצעד שאינו ראוי שמקורו ככל הנראה באי קריאת מכתבם של חברי הכנסת

הרב איסייב עם שר החוץ צילום: באדיבות הקהילה היהודית
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כפי שדווח אתמול בכלי התקשורת, רוב חברי הכנסת שחתמו על מכתב תמיכה במיעוט האזרי באיראן, החליטו לחזור בהם וזאת לאחר מה שכתב בנו של השאה האיראני רזא פהלווי – רזא כורש עלי פהלווי שביקר לאחרונה בישראל – כנגד המכתב.

כזכור, ימים ספורים לאחר ביקורו המדיני של שר החוץ אלי כהן בבירת אזרבייג'ן, עשרות חברי כנסת שיגרו מכתב ללשכת השר כהן, ובו הם העלו דרישה מובנת – לתמוך בדרישת הקהילה היהודית בבאקו, הקוראת לישראל להצטרף למאבק העולמי נגד איראן במטרה להגן על בני העם האזרי המתגורר בצפון מערב איראן, כך פורסם שבוע שעבר ב'כיכר השבת'.

מכתב התמיכה של הח"כים הישראלים עורר זעם גדול באיראן והבכירים החלו לתקוף את בנו של השאה האיראני רזא פהלווי – רזא כורש עלי פהלווי שביקר לאחרונה בישראל.

היורש האיראני נלחץ מהתבטאויות הבכירים שטענו כי הוא משתף פעולה עם ישראל נגד המשטר האיראני וכתב בחשבונו ברשת החברתית: "המתקפה המילולית על שלמותה הטריטוריאלית של איראן על ידי 32 חברי הפרלמנט הישראלי היא בלתי מתקבלת על הדעת לחלוטין, ומשרתת את האינטרסים של משטר הרפובליקה האיסלאמית, יתרה מכך, היא עומדת בסתירה מוחלטת לעמדות שמסרו לי מנהיגים ישראלים ופקידי ממשל בכירים במהלך הפגישות האחרונות שלי איתם".

עוד כתב היורש: "היום שיתפתי את חברינו בירושלים בדאגות שלי ושל בני ארצי. אני מקווה שהם יספקו בהירות בעניין הזה ובכך ימנעו את ניצולו על ידי המתנגדים להשבת הידידות הישנה בין האומות האיראניות והישראליות".

רב הקהילה הגיאורגית באזרבייג'ן הרב זמיר איסייב, שלח מכתב בנושא לשר החוץ אלי כהן, בו הוא תוקף בין השאר את השרה גילה גמליאל.

"כבוד השר", כותב הרב איסייב לשר החוץ: "הרשה לי להודות לך על ביקורך ההיסטורי בבאקו שבמהלכו תרמת רבות לשדרוג היחסים בין מדינותינו ולאינטרסים החיוניים של מדינת ישראל. זכיתי להיוועד איתך אישית ולהביע הוקרה עמוקה. לפני כמה ימים התפרסם מכתב שלושים ושניים חברי הכנסת אליך בו הובעה דאגה עמוקה למדיניות חיסול תרבותי מצד שלטונות איראן כלפי המיעוט האזרבייג'ני במדינה. הדיכוי התחזק שם בגלל ההשתתפות הפעילה של בני המיעוט בפעולות המחאה נגד עוולות המשטר". 

לדברי הרב איסייב: "הנוסח של המכתב היה ברור כי הנושא הוא זכויות האדם בלבד בלא כל נגיעה בשלמות הטריטוריאלית של איראן. וכך היה בגוף המכתב. עקב זאת יצאו בטאוני משמרות המהפכה נגד המכתב ותוך סילוף ורמייה ייחסו למסמך כוונה בדלנית ואף קשרו זאת לביקור יורש השאה הגולה פהלווי בארץ. למרבה התדהמה יורש השאה לא קרא, כנראה, את המכתב ומיהר לגנות אותו בהתבסס על תעמולת הכזב האיראנית בהאשימו את חותמי המכתב בכוונת עידוד הבדלנות". 

"וכאן", כותב רב הקהילה הגיאורגית, "קרה בלתי יאומן. השרה גמליאל התחילה לפעול נמרצות לביטול המכתב באיצטלא אילו מדובר בניסיון לחתור לפגיעה בשלמות הטריטוריאלית של איראן. כנראה, היא לא קראה את המכתב. ואם היתה קוראת היה עליך להבהיר לרזא פהלווי כי אין בו לו רמיזה קטנה לבדלנות, אלא דאגה לזכויות האדם בלבד שכבוד יורש השאה היה תומך בכך." 

בסיום המכתב כתב הרב: "למרבה הצער, גרמה השרה גמליאל לחזרה פומבית של כמה מהחתומים מהמכתב וכך גרמה לביזוי ישראל כלפי גורמים ידידותיים בלא סיבה כלשהי אלא עקב הרשלנות בקריאת הטקסט. אודה לך אם תוכל לפעול לתיקון המעוות למען רווחת ישראל והקהילה היהודית באזרבייג’ן".



0 תגובות