שר הדתות תוקף את הרה"ר בסוגיית הגיור: "כלום לא השתנה"

איתי גדסי 2 Comment on שר הדתות תוקף את הרה"ר בסוגיית הגיור: "כלום לא השתנה"

ברקע הפרסום הבוקר בדבר המתקפה מצד רבני הארגונים האורתודוקסיים בארצות הברית ובעקבות חשיפת ערוץ 7 על עיכוב, כביכול, של תעודות הגיור בידי הרב הראשי לישראל רבי דוד לאו שליט"א תקף השר את הרב הראשי וטען: "גם אם משהו השתנה מאז המינוי החדש וכלום לא השתנה, הרי שזה לא רלוונטי כלל לגיורים המדוברים"

צילום: פלאש 90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היום נחשף כי מתגיירים יוצאים למחאה נגד הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שליט"א, בעקבות הטענות בגין עיכוב חתימה על תעודות הגיור. פנו מתגיירים אל הרב לאו ודרשו שיחתום בהקדם על תעודות הגיור שלהם. אם גם אחרי המכתב הרב לא ישחרר את התעודות הם מתכוונים לפתוח בהפגנות מול הרבנות הראשית עד שהרב הראשי יחתום על התעודות שלהם.

העניין צף ברקע ביקורו הכושל של השר שיצא לפני כשבועיים למסע הסברה בארצות הברית במטרה לקבל תמיכה לרפורמת הגיור אותה הוא מקדם. להפתעתו, ראשי הארגונים האורתודוכסים המרכזיים בארצות הברית: המזרחי, RCE וOU שפרסמו היום מכתב חריף נגד מתווה הגיור של השר וכתבו: "אנו חוששים מאוד מההשפעה שתהיה לרפורמה על בציבור בארץ ובחו"ל", כתב הרבנים.

רבני הארגונים הביעו חשש מהקמת ספרי יוחסין וכתבו כי ההצעה לפיזור סמכויות הגיור לבתי הדין הרבניים המקומיים תגרום לכך שסטנדרטים שונים – ואולי סותרים – של הגיור יינקטו במקומות שונים, המתגיירים בסטנדרטים מקלים יותר לא יתקבלו כיהודים על ידי אחרים, ויצרו שתי קהילות שאינן יכולות להינשא זו לזו, ובכך מחלקים את הישראלים עוד יותר. "בהתחשב בעובדה שבכל מקרה הרפורמה לא תוכל לפתור את רוב הבעיות שקיימות – התועלת לא מצדיקה בעיות אלו שהרפורמה יוצרת", כתבו הרבנים.

העיתונאי עדו בן פורת פרסם בערוץ שבע כי במכתב נכתב לרב הראשי, רבי דוד לאו שליט"א "כידוע לך עברנו תהליך ארוך ומפרך ובעל משמעויות חברתיות, נפשיות וכלכליות אדירות", כתבו המתגיירים. "הליך הגיור שעברנו נעשה בבית הדין של מערך הגיור הממלכתי אשר כל ההתנהלות בו כפופה רק אליך והדיינים המכהנים בו מונו על ידך או מכהנים שנים ארוכות תחתך ובהסכמתך".

"אנו מרגישים כי נקלענו שלא באשמתנו להיות כלי במשחק פוליטי שאין לנו כל קשר אליו. בשל אי החתימה על התעודות שלנו נמנעות מאתנו זכויות בסיסיות חשובות. חלקנו לא זכאים לקבל אזרחות, לעבוד בישראל, לחתום על משכנתא (שהרי גם תעודות נישואין לא מונפקות כעת), ועוד פעולות בסיסיות נוספות".

המתגיירים הוסיפו במכתבם: "אנו מפצירים בך בכל לשון של בקשה – אל תחזיק בנו כבני ערובה במאבק הזה. הליך הגיור שלנו הסתיים מזמן ואנו מחכים בקוצר רוח לקבלת האישור הרשמי על מנת שנוכל להתנהל כאזרחים שווים במדינת ישראל. אנא ממך כבוד הרב, חתום על תעודות הגיור שלנו ואפשר לנו לסיים את הליך הקבלה אל חיק העם היהודי. צערנו הולך וגדל מיום ליום".

השר לשירותי דת מתן כהנא מגיב לסערת עיכוב הגיורים: גם במאבק קשה ככל שיהיה צריך לזכור שיש פה בני אדם. אני קורא בתחינה לרב הראשי: תאבק בי, אל תפגע במתגיירים". בהודעה שפרסם היום כתב: "מדיניות העיכובים על חתימת תעודות המתגיירים מטרידה אותי מאוד. המתגיירים שעברו תהליך ארוך ומאתגר של קבלה ליהדות לא צריכים להיות כלי במאבק פוליטי. לקיחתם כבני ערובה אינה צעד לגיטימי בשום צורה במאבק על חוק הגיור.

גם במאבק קשה ככל שיהיה צריך לזכור שיש פה בני אדם. לא הכל זה פוליטיקה. אני קורא מכאן בתחינה לרב הראשי, הרב דוד לאו, שיש לי המון הערכה כלפיו, תאבק בי, אך אל תפגע במתגיירים. ועכשיו בואו נעשה סדר בדברים: בעניין תעודות הגיור: מדובר בכ-300 מתגיירים שרובם סיימו את תהליך הגיור לפני שראש מערך הגיור התחלף, כך שהרב לאו מעכב את החתימה על גיורים שהתבצעו תחת ראש מערך שהיה מקורבו. כך שגם אם משהו השתנה מאז המינוי החדש (וכלום לא השתנה…), הרי שזה לא רלוונטי כלל לגיורים המדוברים.

שנית, במערך הגיור עובד רב שתפקידו הוא "ממונה על תעודות ואשרות". במשך שנים רבות הוא נציגם של הרבנים הראשיים, "ידם הארוכה", נאמן ומוסמך על ידם לחתום על הגיורים. לא מיותר לציין שהרב הזה עדיין משמש בתפקידו. מסתבר שבעצם הרב הראשי לא סומך עליו יותר. כיום, בסוף תהליך הגיור, כל מתגייר מקבל שתי תעודות. נקרא להן "תעודה דתית" ו"תעודה אזרחית". על התעודה הדתית חותם הרב הראשי (דבר שמסיבות שלא אעמוד עליהן כעת הרבנים הראשיים נמנעו מלעשות ולכן הסמיכו "בא כוח" מטעמם).

השר הדגיש כי על התעודה האזרחית חותם ראש מערך הגיור. כפי שהסברתי בסעיף הקודם, בנתיב של "התעודה הדתית" לא השתנה כלום, ועדיין הרב הראשי בוחר לעכב חתימות (למען האמת באף נתיב לא השתנה כלום). בנוסף הוא טען, תהליך החתימה על הליך הגיור מבטא חוסר אמון של הרב לאו לא רק בראש מערך הגיור, אלא בשיקול דעתם ההלכתי של כל דייני מערך הגיור. הכרזה על מתגייר כיהודי מתבצעת בסוף תהליך ארוך לאחר שבית דין עם שלושה דיינים מחליטים פה אחד שאפשר לקבל את המתגייר לעם היהודי. תהליך הבדיקה הנוסף שמבצע הרב הראשי מבטא חוסר אמון בדיינים של המערך הקיים (ביקורת למניעת שחיתויות אפשר לעשות במגוון דרכים אחרות).

לצערי, הרב לאו הצהיר כי אין לו אמון בראש מערך הגיור שמיניתי. לאחר אמירה כה חמורה, ראוי שנדע מיהו ראש מערך הגיור החדש. הרב בניהו ברונר הוא לכולי עלמא תלמיד חכם עצום וגם מוסמך לדיינות (בניגוד לחלק לא מבוטל מדייני הגיור שאינם מוסמכים). הרב ברונר מונה לתפקידו ע"י הרב הראשי לשעבר הרב מאיר לאו הי"ו (אביו של הרב דוד לאו). הרב ברונר משרת כראש אב בית דין לגיור במשך 27 שנים (!!!). הרב ברונר נעתר לבקשתו של הרב דרוקמן לקבל עליו את התפקיד. מסתבר שכל זה לא מספיק.

אם לרב הראשי היה מספיק חשוב לא לעכב את תעודות הגיור, ולא להשתמש במתגיירים ככלי במאבק שלו נגדי, אני בטוח שהיה ניתן למצוא דרך לזרז את התהליך. כך לדוגמא ניתן לבקש מראש מערך הגיור להקצות יום או יומיים בשבוע מזמנו של ראש המערך הקודם, שחזר להיות דיין גיור, לשבת בלשכת הרב הראשי ולעבור מטעמו על התעודות (זאת בהנחה שהרב אכן לא סומך על מי שחתם מטעמו עד היום וסומך רק על מי שחתם על התעודה האזרחית). אני משוכנע שראש מערך הגיור לא יסרב לבקשה כזו.

והערה קטנה לסיום. לא הדחתי את ראש מערך הגיור הקודם. ראש מערך הגיור הקודם היה מינוי זמני שבכל שלושה חודשים תפקידו הוארך. לאחר שבשתי שיחות מאוד נעימות איתו הבנו כי הוא לא האיש הנכון להתאמת מערך הגיור לשינויים הצפויים, לא הארכתי את תפקידו ומיניתי את הרב ברונר לראש מערך זמני, עד שבעז"ה ימונה ראש מערך קבוע. ההתנגדות לחוק הגיור החדש לגיטימית. להשתמש במתגיירים ככלי במאבק – ממש לא.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    הגויים האלה חצופים ושיעופו מכאן, לא בא לנו לצרף אותם לעם שלנו, וזה זכותנו!

  2. 1

    מתן כהנא מה אתה נותן??