מה שלא ידעתם על מאכלי השבת • למה אוכלים ביצה בטשולנט?

    עמית דניאל No Comments on מה שלא ידעתם על מאכלי השבת • למה אוכלים ביצה בטשולנט?

    ר' כתריאל שטיין יורד לעומקם של מאכלי השבת והשבוע, מה רז הביצה הנהוגה לעלות על שולחן השבת? • מי אמר: "אם מישהו היה יודע את גודל האכילה של ביצה בשבת, הוא היה נותן על זה הרבה דינרי זהב"

    צילום: ויקיפדיה
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדי שבוע בתכנית "ניחוחות שבת עם השפית מירי זורגר, עולה לשידור אביה – ר' כתריאל שטיין – ומפליא בדברי תורה המענגים את מאכלי השבת.

    "השבוע אני רוצה לדבר על הביצים שאוכלים בשבת" פתח ר' כתריאל "שמעתי ממישהו איזשהו מיתוס שגוי על מאכלי השבת, הוא אמר שכל מאכלי השבת באים כתוצאה מעוני. הוא לקח לדוגמא את הטשעולנט. צריך לדעת שזה ממש לא נכון ולכל מאכל יש ייחודים גדולים"

    "מסופר על ר' דוד מלעלוב זיע"א שאמר בשם ר' פנחס מקוריץ' זיע"א" מספר ר' כתריאל "שאם מישהו היה יודע את גודל האכילה של ביצה בשבת, הוא היה נותן על זה הרבה דינרי זהב. הגימטריא של ארבע פעמים ביצה זה "חת"ך" שזה השם של המלאך שממונה על הפרנסה וזו הסיבה שהרבה תלמידי הבעל שם טוב זיע"א נהגו מנהג מיוחד שזכיתי להיות אצל ה'אמרי חיים' מויזניץ' זיע"א ולראות. הוא היה מחלק את הביצה לארבע. היו מחלקים לארבע לא בצלחת אלא מחזיקים את הביצה ביד ימין והיו מחלקים את זה בכף היד, מלשון 'פותח את ידיך..' במאכלי שבת מבקשים פרנסה, שבת היא מקור הפרנסה, מקור הברכה".

    ר' כתריאל סיפר גם על הביצה הירושלמית שבתוך הטשעולנט שקרויה 'חמונדע'. הרב בנבנישתי שהיה בירושלים אמר שזהו מנהג קדמונים לשים ביצה בתוך החמין בשבת כי ביצה זה פרנסה ובטשעולנט יש גריסים שזה זכר למן ואת כל זה היו מערבבים יחד וזה סימן לפרנסה. מישהו שאל אותי מאיפה בא הכינוי 'חמונדע'. עיינתי ומצאתי שזה מורכב משתי שמות. חמין זו מילה בארמית ולביצה היו קוראים נאדה אז שילבו את שתי המילים האלה וחיסרו נו"ן אחת ויצא חמונדע".

    לסיום מספר ר' כתריאל "אני זוכר שהיו שולחים את הילד הקטן לבקש 'אם אפשר להלוות חמונדע' וסבא שלי היה אומר 'חמונדע לא מלווים, חמונדע נותנים. זו לא מתנה על מנת להחזיר'. יהי רצון שכל המאכלים יהיו לרצון וישפיעו עלינו מאכלי השבת" מברך ר' כתריאל ומדגיש שוב 'מאכלי השבת הם לא סתם. בפעמים הבאות נשוחח בע"ה על עוד משמעויות של מאכלים".

    האזינו:



    0 תגובות