ניצחון לשטפנשט: ביהמ"ש אישר את הצבת הדוכנים בהילולא

בנצי לייזרוביץ No Comments on ניצחון לשטפנשט: ביהמ"ש אישר את הצבת הדוכנים בהילולא

בית המשפט קיבל את בקשת מארגני ההילולא ובהסכמה עם עיריית ת"א הערכות ההילולא תהיה כסדרה וללא הפרעות ועיכובים. עו"ד יורם שפטל שייצג את מוסדות שטפנשט סיכם את הדיון: "קיבלנו 99 אחוז מתביעותינו וזה תקדים שמסדיר את ההילולא לדורות"

צילום: דוברות שטפנשט יעקב רייזנר
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לפני זמן קצר את עתירת מוסדות שטפנשט וקבע כי מנהלת ההילולא תהא רשאית להציב דוכנים בסמוך לבית העלמין נחלת יצחק בימי הילולת הצדיק בימים שלישי ורביעי השבוע. התנאי להצבת הדוכנים יהיה אישור בטיחות של משטרת ישראל. 

כזכור, המינהלת הגישה את העתירה לבית המשפט לאחר שעיריית תל אביב התנגדה להצבת הדוכנים בטענה כי אין "אינטרס ציבורי המצדיק את הצבת המכשול", אולם במהלך הדיון הגיעו הצדדים להסכמה.

עו"ד יורם שפטל שייצג את מוסדות שטפנשט סיכם את הדיון: "קיבלנו 99 אחוז מתביעותינו וזה תקדים שמסדיר את ההילולא לדורות".

ראש העיר אלעד, ישראל פרוש שהשתתף בדיון הסביר כי "מאז הקורונה מנסים להצר צעדי ההילולות של הצדיקים, דבר המהוה פגיעה חמורה בחופש הדת והפולחן".

הרב אברהם יעקב סלמון, מגיש העתירה הדגיש לשופטת את חשיבות ההילולא בעיני רבבות משתתפים.

כאמור, בית המשפט קיבל את בקשת מארגני ההילולא ובהסכמה עם עיריית ת"א הערכות ההילולא תהיה כסדרה וללא הפרעות ועיכובים.

צילומים: דוברות שטפנשט יעקב רייזנר

מוקדם יותר היום דיווחנו כאן ב"קול חי", כי עיריית תל אביב מתנגדת להצבת דוכני הסברה ומזון על המדרכה הסמוכה לבית העלמין נחלת יצחק בימי הילולת הצדיק בימים שלישי ורביעי השבוע. בחסידות שטפנשט פנו לעירייה לקראת ההילולא בכדי לקבל היתר לקיום האירוע ולהצבת דוכנים, יריעת הצללה וברזייה על המדרכה הצמודה לבית העלמין.

בעירייה השיבו כי הם המתנגדים להצבת הדוכנים המהווים "מכשול" בשטח ציבורי, בהיעדר "אינטרס ציבורי בקיום המכשול".

בחסידות אומרים כי ההילולא מתקיימת כמידי שנה זה עשרות שנים, תוף שיתוף פעולה פורה ומועיל בין העותר לבין העירייה, לרבות הקמת דוכנים. אולם בשנים האחרונות "החל מסע מרושע של התנכלויות חסרות יסוד של העירייה שמטרתן חיסול האירוע בו משתתפים מדי שנה כשני רבבות יהודים".

בשנה שעברה עקב התנגדות העירייה להצבת הדוכנים – מצאה החסידות חלופה בתוך שטח בית העלמין שבגבעתיים הנמצא מעבר לכביש המפריד בין שני חלקי בית העלמין – אך כבר במהלך ההילולא התברר כי חלופה זו אינה ראויה.

בעקבות התנגדות העירייה השנה, הגישה החסידות עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בדרישה להורות לעירייה לאפשר את הצבת הדוכנים. בעתירה טוענת החסידות כי המדרכה שממול פתוחה לחלוטין ואין מניעה לחצות את רחוב אבני זיכרון בעת קיום ההילולא.

כמו כן טוענים בחסידות כי רוחב המדרכה הצמודה לבית העלמין הינו 3.1 מטר, בעוד הדוכנים שבכוונתן להציב הם 2X2 והם לא יחסמו את המעבר במדרכה, אלא יצמצמו אותו בלבד. עוד טוענים בחסידות כי ברחוב אבני זיכרון לא גר איש לכל אורכו ורוחבו ותנועת הולכי הרגל בו הינה דלילה מאוד, עד כמעט ולא קיימת.

בנוסף נטען כי בשעות הלחץ של ההילולא נוהגת המשטרה מידי שנה לסגור את הכביש הצמוד לבית העלמין כך שמעבר חופשי להולכי הרגל יתאפשר גם על הכביש. בחסידות מוסיפים בעתירה כי הטענה המקוממת ביותר היא "היעדר נימוק באשר לאינטרס ציבורי בקיום המכשול", בעוד שללא הדוכנים לא ניתן לקיים את האירוע כפי שהוא מתקיים זה עשרות שנים, במהלכן לא קרה מעולם נזק לאיש.

"הדעת אינה סובלת מסקנה לפיה קיום ההילולא בה משתתפים רבבות אינה אינטרס ציבורי המצדיק לצמצם את שטח המעבר להולכי הרגל במדרכה למספר שעות בלבד".

בעיריית תל אביב השיבו לעתירה וכתבו כי "אין שחר לטענות העותר להתנכלות מצד העירייה במטרה לחסל את ההילולא. האירוע עתיד להתקיים ללא קשר לעירייה או לעתירה בתוך כתלי בית העלמין אשר מצוי בגבול בין גבעתיים לתל אביב".

בעירייה טוענים כי החלטת העירייה הינה "יישום של הוראות הדין באופן סביר ומתבקש, תוך עריכת האיזונים המצופים ממנה כנאמן של הציבור על מקרקעין ברשות הרבים". בעירייה מדגישים כי מדיניות זו אינה נקודתית להילולא כפי שעלול להשתמע מהעתירה. לדבריהם העירייה מתמודדת מדי שנה עם עשרות רבות אם לא מאות בקשות לשימוש במרחב הציבורי של העיר.

"היעתרות לבקשות העותר במקרה דנן להגבלת זכות המעבר במדרכה בהצבת דוכנים לטובת הילולא של ציבור מסוים, אינה אלא מדרון חלקלק ובעל הלשכת רוחב משמעותית על יכולת העירייה לנהל את המרחב הציבורי באופן ראוי ובטוח".

בעירייה אומרים כי בשנים עברו ניתנו לחסידות אישורים להצבת אוהל הצלל על מדרכה זו תוך הדגשה שלא לחסום את המדרכה עצמה, אך עוד בטרם ההילולא של 2019 הגיעו לעירייה תלונות מעיריית גבעתיים על התארכות האירוע בשנים קודמות לפרק זמן של שבוע ימים וגרימת מטרדים לתושבי האזור ותפיסת המדרה הציבורית. דווח בין היתר אף על התחברות פיראטית לעמוד מתח גבוה של חברת החשמל. 

לגבי גודל הדוכנים, אמרו בעירייה כי "הצבתם תחסום את המעבר הנגיש או את השימוש הסביר במדרכה וזאת בלי שנביא בחשבון את הקהל שיצרוך את השירות בדוכן וצפוי להתכנס סביבו".



0 תגובות