ניצני שינוי? משרד הבריאות הכריז על תוכנית למניעת סוכרת בחברה החרדית

צבי טסלר 1 Comment on ניצני שינוי? משרד הבריאות הכריז על תוכנית למניעת סוכרת בחברה החרדית

משרד הבריאות חשף בוועדת הכספים, כי המשרד מקדם תוכנית למניעת סוכרת במגזר החרדי בהיקף של 3.8 מיליון שקלים. בשבוע שעבר פורסמו הנתונים הרשמיים של התחלואה בסוכרת במגזר ונמצא כי בגילים מסויימים התחלואה גבוהה ב-1,400% יותר מהמגזר היהודי הכללי

צילום: Nati Shohat/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לאחר חשיפת "קול חי" אודות התחלואה הגבוהה בסוכרת במגזר החרדי ובעקבות הביקורת על היעדר תוכנית הסברה: משרד הבריאות חשף היום (שלישי) בוועדת הכספים, כי המשרד מקדם תוכנית למניעת סוכרת במגזר החרדי בהיקף של 3.8 מיליון שקלים.

במשרד הבריאות הציגו נתונים לפיהם חולה סוכרת צורך שירותי בריאות פי 1.72 ממבוטח ללא סוכרת. חולי הסוכרת מהווים 33% מכלל ההוצאה על מטופלים בקופות החולים. בנוסף, העלות המוערכת של נזקי עודף משקל וצריכה יתרה של סוכר ומזון אולטרה מעובד – 20 מיליארד ש"ח בשנה.

ביום חמישי האחרון, פרסם משרד הבריאות באופן רשמי, לראשונה, את נתוני הסוכרת במגזר החרדי ובכלל, מהם עולה כפי שנחשף "בקול חי", כי התחלואה בסוכרת בחברה החרדית גבוהה בעשרות, ובגילים מסויימים במאות אחוזים ביחס לתחלואה באוכלוסייה היהודית הכללית.

המגיפה השקטה: 1,400% יותר תחלואה בסוכרת בקרב צעירים חרדים

הנתונים הם בלתי נתפסים לרעת הציבור החרדי, שצורך על פי ההערכות יותר שתיה מתוקה ומוצרים מזיקים אחרים, שמובילים לתחלואה בסוכרת ומחלות אחרות וגורמות לסבל רב לחולה ובני משפחתו.

לפי הנתונים שמפרסם משרד הבריאות ונכונים לשנת 2019, הפער הגדול ביותר הוא בגיל 25-34, בהם עומד פער התחלואה לרעת הציבור החרדי, על לא פחות מ-1,400%(!). כלומר הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 15 ביחס לצעיר בן גילו יהודי שאינו חרדי.

בקרב גילי 25-34 התחלואה בקרב החברה החרדית עומד על 0.6 למאה אלף נפש, אל מול 0.04 במגזר היהודי הכללי, 0.9 בקרב המגזר הערבי ו-1 בקרב המגזר הבדואי.

בקרב גילי 35-44, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 1.16 למאה אלף נפש, 2 בחברה החרדית, 3.5 בחברה הערבית ו-3.9 במגזר הבדואי.

בקרב גילי 45-54 התחלואה בסוכרת במגזר היהודי הכללי עומדת על 4.4 למאה אלף נפש, בחברה החרדית על 6.9, בחברה הערבית על 12.7 ובמגזר הבדואי על 15.1.

בקרב גילי 55-64, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 12.2 למאה אלף נפש, בחברה החרדית 16.4, במגזר הערבי, 31.2 ובמגזר הבדואי 31.6.

בגילי 56-74 התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 25 למאה אלף נפש, בחברה החרדית 28.7, במגזר הערבי, 48.6 ובמגזר הבדואי 41.4.

בגילי 75 ומעלה, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 28.2 למאה אלף נפש, בחברה החרדית 28.2, במגזר הערבי, 50 ובמגזר הבדואי 45.4.

לפי הנתונים הכלליים של משרד הבריאות, 600 אלף ישראלים חולים כיום בסוכרת, כאשר בכל שנה מתווספים בין 15 ל-30 אלף חולים חדשים.

"הוי כל צמא לכו למים": מיסוי משקאות ממותקים היא מצווה, לא גזירה

על פי תכנית המדדים הלאומית שיעור המצאות סוכרת בקרב בני 18 ומעלה הינה 9.7% נכון ל-2019. במשרד הבריאות מציינים כי שתיה מתוקה מחריפה את מצבם של חולי סוכרת והעדר איזון יכול לגרום לקטיעת גפיים. על פי נתוני ארגון ה-OECD, ישראל נמצאת במקום השני אחרי מקסיקו, בשיעור קטיעת רגליים בקרב מבוגרים החולים בסוכרת. שיעור קטיעת הגפיים בישראל גבוה ב-162% מהממוצע במדינות ה-OECD (נכון לשנת 2019).

בעקבות נתוני הסוכרת הגבוהים וכן השימוש הגבוה בקמח לבן ולחמים פחות בריאים, במשרד הבריאות ממליצים להחיל פיקוח בריא ולהצמיד לו סימון ירוק שיעיד שהוא עשוי מחומרים בריאים.

גם כאן, על פי הנתונים צריכת הלחמניות והלחמים מקמח לבן גבוה באופן משמעותי במגזר החרדי, ביחס לצריכה בשאר המגזרים.

במשרד הבריאות מקווים שהכנסה של הלחם הבריא לפיקוח, תעודד את האוכלוסיות מעוטות היכולת לרכוש לחם בריא ובכך להפחית את הסיכון לחלות ח"ו בסוכרת ובמחלות קשות נוספות.

בעשור האחרון – ריבוי עדויות במחקרים רחבי היקף, התומכות בצריכת קמח מלא על פני הקמח המנופה. על פי הידוע, צריכת קמח מלא מקטינה את הסיכון לגידולים סרטניים במערכת העיכול ב- 22%, וכן את הסיכויים למחלות לב וכלי דם ב- 25%. הסיכון ליתר לחץ דם, קטן ב-21% בצריכת קמח מלא והסיכון לתמותה אחרי התקפי לב קטנה ב- 31%. בנוסף,  הסיכוי לתחלואה כללית קטן ב -26% בצריכת קמח מלא.

צריכת מוצרי חיטה מהווה כ-30% מצריכת האנרגיה מהתפריט הישראלי והשפעתם על בריאות הציבור היא בעלת משמעות מכרעת.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אני ממש נרגש – סוף סוף דואגים לציבור החרדי – כמה אצילי מצידם – לא כן?
    יאללה – לא נולדנו אתמול
    מנחם