המגיפה השקטה: 1,400% יותר תחלואה בסוכרת בקרב צעירים חרדים

    צבי טסלר 4 Comment on המגיפה השקטה: 1,4004 יותר תחלואה בסוכרת בקרב צעירים חרדים

    בעקבות חשיפת "קול חי" נחשפים נתוני הסוכרת הנרחבים במגזר החרדי. גם צריכת הלחמים הלא בריאים גבוהים משמעותית במגזר החרדי. במשרד הבריאות דורשים: להכניס מיידית את הלחמים הבריאים לפיקוח מחירים. ישראל נמצאת במקום השני בעולם בשיעור קטיעת גפיים בעקבות מחלת הסוכרת. המגיפה השקטה. מעקב קול חי

    צילום: דוד זר
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעקבות חשיפת "קול חי" אודות הנתונים הקשים של מגיפת הסוכרת בחברה החרדית, משרד הבריאות מפרסם היום (חמישי) באופן רשמי, לראשונה, את נתוני הסוכרת במגזר החרדי ובכלל, מהם עולה כפי שנחשף "בקול חי", כי התחלואה בסוכרת בחברה החרדית גבוהה בעשרות, ובגילים מסויימים במאות, אחוזים ביחס לתחלואה באוכלוסייה היהודית הכללית.

    מגיפת הסוכרת בחברה החרדית: המספרים נחשפים

    הנתונים הם בלתי נתפסים לרעת הציבור החרדי, שצורך על פי ההערכות יותר שתיה מתוקה ומוצרים מזיקים אחרים, שמובילים לתחלואה בסוכרת ומחלות אחרות וגורמות לסבל רב לחולה ובני משפחתו.

    לפי הנתונים שמפרסם משרד הבריאות ונכונים לשנת 2019, הפער הגדול ביותר הוא בגיל 25-34, בהם עומד פער התחלואה לרעת הציבור החרדי, על לא פחות מ-1,400%(!). כלומר הסיכוי של צעיר חרדי לחלות בסוכרת גבוה פי 15 ביחס לצעיר בן גילו יהודי שאינו חרדי.

    בקרב גילי 25-34 התחלואה בקרב החברה החרדית עומד על 0.6 לכל מאה בני אדם, אל מול 0.04 במגזר היהודי הכללי, 0.9 בקרב המגזר הערבי ו-1 בקרב המגזר הבדואי.

    בקרב גילי 35-44, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 1.16 למאה בני אדם, 2 בחברה החרדית, 3.5 בחברה הערבית ו-3.9 במגזר הבדואי.

    בקרב גילי 45-54 התחלואה בסוכרת במגזר היהודי הכללי עומדת על 4.4 למאה בני אדם, בחברה החרדית על 6.9, בחברה הערבית על 12.7 ובמגזר הבדואי על 15.1.

    בקרב גילי 55-64, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 12.2 למאה בני אדם, בחברה החרדית 16.4, במגזר הערבי, 31.2 ובמגזר הבדואי 31.6.

    בגילי 56-74 התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 25 למאה בני אדם, בחברה החרדית 28.7, במגזר הערבי, 48.6 ובמגזר הבדואי 41.4.

    בגילי 75 ומעלה, התחלואה בחברה היהודית הכללית עומדת על 28.2 למאה בני אדם, בחברה החרדית 28.2, במגזר הערבי, 50 ובמגזר הבדואי 45.4.

    לפי הנתונים הכלליים של משרד הבריאות, 600 אלף ישראלים חולים כיום בסוכרת, כאשר בכל שנה מתווספים בין 15 ל-30 אלף חולים חדשים.

    "הוי כל צמא לכו למים": מיסוי משקאות ממותקים היא מצווה, לא גזירה

    על פי תכנית המדדים הלאומית שיעור המצאות סוכרת בקרב בני 18 ומעלה הינה 9.7% נכון ל-2019. במשרד הבריאות מציינים כי שתיה מתוקה מחריפה את מצבם של חולי סוכרת והעדר איזון יכול לגרום לקטיעת גפיים. על פי נתוני ארגון ה-OECD, ישראל נמצאת במקום השני אחרי מקסיקו, בשיעור קטיעת רגליים בקרב מבוגרים החולים בסוכרת. שיעור קטיעת הגפיים בישראל גבוה ב-162% מהממוצע במדינות ה-OECD (נכון לשנת 2019).

    בעקבות נתוני הסוכרת הגבוהים וכן השימוש הגבוה בקמח לבן ולחמים פחות בריאים, במשרד הבריאות ממליצים להחיל פיקוח בריא ולהצמיד לו סימון ירוק שיעיד שהוא עשוי מחומרים בריאים.

    גם כאן, על פי הנתונים צריכת הלחמניות והלחמים מקמח לבן גבוה באופן משמעותי במגזר החרדי, ביחס לצריכה בשאר המגזרים.

    במשרד הבריאות מקווים שהכנסה של הלחם הבריא לפיקוח, תעודד את האוכלוסיות מעוטות היכולת לרכוש לחם בריא ובכך להפחית את הסיכון לחלות ח"ו בסוכרת ובמחלות קשות נוספות.

    בעשור האחרון – ריבוי עדויות במחקרים רחבי היקף, התומכות בצריכת קמח מלא על פני הקמח המנופה. על פי הידוע, צריכת קמח מלא מקטינה את הסיכון לגידולים סרטניים במערכת העיכול ב- 22%, וכן את הסיכויים למחלות לב וכלי דם ב- 25%. הסיכון ליתר לחץ דם, קטן ב-21% בצריכת קמח מלא והסיכון לתמותה אחרי התקפי לב קטנה ב- 31%. בנוסף,  הסיכוי לתחלואה כללית קטן ב -26% בצריכת קמח מלא.

    צריכת מוצרי חיטה מהווה כ-30% מצריכת האנרגיה מהתפריט הישראלי והשפעתם על בריאות הציבור היא בעלת משמעות מכרעת.

    במהלך הדיון התנגדו במשרד האוצר להכנסת הלחם לפיקוח מחירים, בטענה שזה יוצר מחיר מקסימום ופוגע בתחרות. במשרד הכלכלה הציעו לפרסם באופן שוטף השוואה בין מחיריהם של לחמים בריאים, על מנת לעודד תחרות על מחיריהם.

    בקרוב יוצמד ללחמים שיעמדו בתקן הבריאות, סימון ירוק, בדומה לסימון האדום שנמצא היום על מוצרים מזיקים לבריאות.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      נראה שיש טעות בכתבה:
      מה שמוצג כמספרים למאה אלף איש צ"ל למאה איש (כלומר אחוזים)
      שאל"כ אין זה מתישב עם מספרי החולים בכלל האוכלוסייה שפורסמו בכתבה (והם נכונים)

    2. 3

      המצב זהב לעומת המגזר הערבי והבדואי… למה אור כזה שלילי לכתבה?!

    3. 2

      בחברה החרדית צריך יותר שיעורי התעמלות, ספורט, בריכה .
      שימו לב- קילו רוגלך עולה יותר מקילו מלפפונים הכי יקרים שיש…עגבניות הכי יקרות …וכן על זה הדרך.
      תודה לליברמן שעושה מס על שתיה מתוקה, בזכותו חזרנו לסודה…

    4. 1

      ייתכן שזה לא ביגלל צריכה של אוגל לא בריא אלה ביגלל שלא עושים מספיק כושר, תנו בית ספר אחד שעודים בו מספיק שיעורי ספורט, בציבור החילוני יש משחקי כדורגל בבית ספר וכדורסל וכאלה אולי זה קשור?