כשהרגשות מעורבים – דבי אנגלרד

    דבי אנגלרד | צילום: יוסי ברויער Comments Off on כשהרגשות מעורבים – דבי אנגלרד
    9:08
    29.05.24
    בצלאל קאהן No Comments on רוסיה העבירה מודיעין לחמאס? "גם בישראל טענו את זה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צעיף של שתיקה עוטף חלק משמעותי מן הרגשות שהורים חווים אחרי לידה. הדחקה. התעלמות. הכחשה ובושה חוברים יחדיו ומגרשים אותם רחוק מן העין אך לא רחוק מן הלב.

    ילדים זה שמחה כך אומר הפתגם. אך מסתבר שלא רק. התקופה של "אחרי הלידה" מוגדרת כתקופה רגישה ואמביוולנטית המכילה רגשות מעורבים. בעבר, התקופה הזו הוגדרה כשבועיים. היום המינוח הפיזיולוגי ל "משכב לידה" מתייחס ל ששה שבועות ואילו הפסיכולוגים מדברים על שנת ההורות הראשונה. הפער בין הגישה הרפואית לגישה הפסיכולוגית מצביע על כך שההסתגלות המפשית הנדרשת לתפקיד "אמא" ארוכה ומורכבת יותר מן ההסתגלות הגופנית

    את מגוון התחושות הפחות נעימות נוהגים לכנות "דכאון אחרי לידה" אבל בפועל ניתן לדייק יותר ולהצביע על 80 אחוז מנשים אחרי לידה שחשות "עצבות לאחר לידה" (עליות ומורדות במצבי ברוח) מדובר כאן על רב של נשים שחשות פחות שמחות מתמיד. לנתון זה, נוסיף עוד כ 10 עד 15 אחוזים של נשים שחוות דיכאון מאובחן אחרי לידה ויחד נגיע ל כ 90 אחוז מן הנשים שאינן מאושרות אחרי לידה. נותרנו עם 5 עד 10 אחוזים של נשים שמאושרות אבסולוטית אחרי לידה. בלידות חוזרות לעומת לידה ראשונה, אחוז הנשים שחוות עצבות אחרי לידה עומד על 30 עד 40 אחוזים

    הדרך הראשונה לעזור לעצמנו ולאחרים בתקופה הזאת, היא בראש ובראשונה להבין שזהו מצב נורמלי, טבעי ומוכר. כשהנושא עולה על השולחן ומישירים אליו מבט, הוא מפחיד פחות ונגיש יותר.

    הפסיכולוגיה מסבירה כי התקופה שלאחר הלידה יוצרת משבר זהות של האמא עם עצמה ועם סביבתה בכל הרבדים אך החברה המורחבת פחות מכירה במשבר הזה ויותר נוטה לשחרר אימרות כנף כדוגמת: "העיקר שהוא בריא" ו "צריך להיות מאושרים ולהודות על מה שיש" וגם "את תחזרי לעצמך" הכל יפה והכל נכון אבל מסתבר שהאמא לא תחזור לעצמה, היא בעז"ה תשאר אמא וההסתגלות היא לגיטימית, מוכרת ואף חולפת אז אין טעם להפריח אותה ולחילופין ככל שנכיל אותה ונחתן לה מקום, היא תהווה מנוע של מודעות וצמיחה לראשית ההורות.

    ההתמודדות הטובה ביותר עם הרגשות המעורבים לאחר הלידה היא בראש ובראשונה להיעזר. טכנית, לדעת לבקש ולהיות מסוגלים לקבל את היד המושטת לנו לעזרה. מחסור של שינה הוא אחד הדורמים לעצבות אחרי לידה וכידוע הלילות עם תינוק קטן מקוטעים ולעיתים אף לבנים…. ונפשית- אם חשים מצוקה או הצפה של רגשות שקשה להתמודד איתם, לפנות בבקשת עזרה לרופא משפחה שיפנה למטפל מתחום בריאות הנפש.

     

     



    0 תגובות