פרוש על דו"ח העוני: "מי שהנהיג את המדינה לא יוכל להמשיך להנהיג אותה"

    דוד קורצווייל No Comments on פרוש על דו"ח העוני: "מי שהנהיג את המדינה לא יוכל להמשיך להנהיג אותה"
    0:05
    23.05.24
    נתי קאליש No Comments on ההדלקה הגדולה בעולם: "נערכים לשלושים אלף איש"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת קיימה דיון בהצעה לסדר על דו"ח העוני לבקשתם של מספר חברי כנסת.

    ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פתחה ואמרה כי אחרי שנתיים במשכן הבנתי שכבר לא משנה מה יאמר כאן, בסופו של דבר הכסף האמיתי עובר במחשכים. בממשלה של מאעכרים כספי הציבור מועברים לבעלי האינטרסים, המתנחלים, הטייקונים והמושחתים. יש לנו ממשלה שמשרתת את החזקים במקום לדאוג לחלשים. אתמול פינו באלימות את תושבי גבעת עמל, בגלל שתשובה רוצה לבנות שם מגדלי יוקרה.

    תקציב החטיבה להתיישבות גדל בשנה האחרונה ב600 אחוז, בזמן שבפריפריה לא סוגרים את החודש.

    האם לראש הממשלה הייתה איזו שהיא תגובה על אחת מפרשיות השחיתות החמורות בתולדות המדינה? כנראה שלא. ממשלת נתניהו העמיקה את השחיתות והסיאוב במדינה. נמאס לנו מראש ממשלה שמפקיר את האזרחים שלו לטובת בעלי אינטרסים.

    ח"כ מאיר פרוש הגיב והכריז "כשמדברים על כך ששליש מאזרחי המדינה הם עניינים ומתוכם 930 אלף הם ילדים, אנחנו מדברים על מדינה חולה. בימים כתיקונם היינו קוראים לממשלה להתפטר אבל עכשיו יש שתי אפשרויות: או שמי שהנהיג את המדינה לא יוכל להמשיך להנהיג אותה, או שכאשר הוא מבקש שוב את אמון הציבור הוא צריך להציג תכנית ברורה איך להפחית את מספר העיניים.

    אפשר לומר שזו מדינה שמתאכזרת לאזרחיה. אני שומע את אלה שכביכול מנסים לדאוג לאוכלוסייה החרדית ורק היום ראיתי מחקר חדש שמראה שכתוצאה מהחקיקה והכפייה שלהם, קרה דווקא ההפך".

    ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) דיבר אף הוא על דו"ח העוני אך בפתח דבריו שיבח את ח"כ חנא סוויד מחד"ש, שהודיע שלא יתמודד שוב על מקום בכנסת הבאה.

    בעניין דו"ח העוני אמר ח"כ טיבי: הנתונים אמורים להדאיג כל אדם בעל מצפון ובעיקר כל פוליטיקאי. חמישים אחוז מנתמכי הסיוע הם עובדים ובכל זאת הם עניים. מי שאחראי על הנתונים האלה היא הממשלה. היות וראש הממשלה לא התפטר בגלל הנתונים האלה, הציבור צריך לפטר אותו.

    כאשר שני שליש מהילדים הערבים הם מתחת לקו העוני, זה נתון שחוזר על עצמו בכל ממשלה וזו תולדה של מידניות מכוונת. זה כישלון מחפיר של הממשלה ושל רשויות הרווחה.

    מאות מיליונים עברו להתנחלויות בוועדת כספים, איך זה חוקי, וההעברות של ישראל ביתנו לא חוקיות? יש מי שעושה לישראל ביתנו ולבית היהודי. איך המשטרה לא חוקרת את מה שקורה בוועדת כספים? הסירחון מילא את חדר ועדת הכספים.

    ח"כ יצחק כהן תקף באומרו: עברנו תקופה קשה מאוד עם ממשלה רעה מאוד שלא עניין אותה נושא העוני במדינה. הממשלה הזו פגעה קשות בעניים והכי גרוע מידרה אוכלוסיות שלמות. אמרה באוכלוסייה הזו אנחנו לא מטפלים. לילדי המסתננים נתנו קייטנות בקיץ אבל לילדים חרדים לא.

    אני אמרתי שמע"מ אפס לא יעבור כי זה רווח לקבלנים וגם אמרתי שתקציב 2015 לא יעבור. אתם אמרתם "תקראו את השפתיים" זה כן יעבור. בעזרת השם אנחנו נעביר את זה אחרי התיקונים וביטול האפליה.

    לא יכול להיות להכין אוכלוסיות שמיועדות לאוכלוסייה מסוימת. שר החינוך הגיש כל מיני רפורמות הזויות בקצב של מאג ואף אחת מהם לא מומשה, הכל התפוגג כמו עשן. מיליונים נשפכו על תכניות שאף אחד במשרד החינוך לא יודע להסביר מה הם אומרות.

    ח"כ מאיר שטרית (התנועה): כל עוד לא יהיה שלום במדינת ישראל לא יהיה סיכוי לפתור את הבעיות החברתיות בתוך מדינת ישראל. אני מתפלל ליום שבו תהיה פה ממשלה שתרים את הכפפה ותביא שלום. כל עוד אנחנו משקיעים את כל הזמן והכסף בטיפול בבעיות הביטחון, זה דוחק לשוליים את הנושאים החברתיים.

    זה הנאום האחרון שלי בכנסת, ואני בנאום הראשון שלי בכנסת אמרתי שאפשר לפתור את בעיות העוני וכדי לעשות את זה יש לקבוע מה הוא הסל שמקיים נפש אחת בכבוד. אדם שעובד אסור שיהיה עני ואם אדם לא יכול לפרנס את משפחתו מעבודתו אין לו סיבה לעבוד. לכן הצעתי שאם המשכורת לא מאפשרת להגיע לסל שייקבע, מס הכנסה שלישי ישלים את מה שחסר לו על מנת להתקיים בכבוד.

    סגן השר אופיר אקוניס (ליכוד) השיב בשם הממשלה: הדיון הזה הפך ברובו על ידי רוב הדוברים לזמן תעמולה כנגד הממשלה והעומד בראשה. הם באו אמרו את דברם והסתלקו לענייניהם מבלי לשמוע את תגובת הממשלה. אני מקווה שהתרבות הזו תשתנה בכנסת העשרים. אני לא מצפה להדר בית"רי אלא לנימוס פשוט. צריך לבדוק כמה חברי כנסת ביקשו דיון מיוחד, כמה באו לדיון וכמה נשארו פה כדי לשמוע את התשובה.

    אותי ואת חבריי בליכוד לא צריך ללמד על שבירת מונופולים וכלכלה חופשית. פעלנו ונמשיך לפעול ולהוביל את הכלכלה הישראלית באחריות עם ניסיון ועם ראייה מרחבית ומפוקחת, בוודאי ביחס למה שקורה בכלכלות אחרות בעולם שקרסו מול עינינו.

    אני מצטער על כל עני ועניה במדינת ישראל. המראות של אנשים שמחטטים בפחי זבל היו קיימים שנים ארוכות וחובתנו היא שלא יהיו עוד מראות כאלה במדינת ישראל. הדו"ח שפורסם לפני שבועיים על ידי הביטוח הלאומי הוא הדו"ח הרשמי ולא דו"ח אלטרנטיבי שהומצא על ידי ארגונים ועמותות. לפי הדו"ח הזה 200 אלף ישראלים יצאו ממעגל העוני. לפני שהליכוד קיבל את השלטון העוני הגיע לשיאו, ומאז ממדיי העוני יורדים ולא עולים.

    האבטלה אם הייתה עולה הייתם קוראים על כך בכותרות ראשיות, אבל האבטלה ירדה לשיא שלישי ולמרות זאת לא קראתם על זה. מאז 2009 נרשמה העלייה החדה ביותר בשכר הראלי.

    אנחנו קיבלנו מממשלת העבודה קדימה שבוז'י היה שר בה, קיבלנו שכר מינימום של 3700 ₪. אנחנו הודענו שנעלה אותו באחריות וכך עשינו בשתי פעימות. ככל ששכר המינימום עלה, שיעור העוני קטן. בחודש אפריל תחל עלייה מחודשת בשכר המינימום עד שיגיע ל5000 ש"ח.

    התיאורים של האופוזיציה שמתארים את מדינת ישראל כמדינה חרבה שלא כדאי לחיות בה אבל העובדות הפוכות לחלוטין.

    אני רוצה להתייחס לנושא המדיני ולמהלכים החד צדדיים של הפלשתינים, ולהגיד בשם הממשלה שישראל שומרת את האופציה לנקוט בצעדים חד צדדים גם כן בתוך ארסנל הכלים הרחב שעומד לרשותנו, ושאף אחד לא יבוא אחר כך בטענות לישראל.



    0 תגובות