דחיית הבחירות ברשויות המקומיות – 8 הערות שוליים

איתי גדסי No Comments on דחיית הבחירות ברשויות המקומיות – 8 הערות שוליים
21:14
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on למחרת התאונה; בן גביר תוקף: "באולפנים היו חוגגים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מחר תדון ועדת הפנים בהצעת החוק לדחיית הבחירות המוניציפליות ב-3 חודשים. בנוסח שהגיש משרד הפנים אין התייחסות לאספקטים רבים, ומחר יעסוק הדיון בהשלכות הרבות של הדחייה. להלן נקודות ששוות התייחסות, מהזווית שלי:

1. ע"פ החוק, הבחירות לרשויות המקומיות, אמורות להתקיים בקביעות ביום ג' השלישי לחודש חשוון, הוי אומר שבקדנציה הבאה הכהונה תהיה קצרה ב-3 חודשים. או שיוחלט להעתיק את הבחירות באופן קבוע לכ' בשבט, בחקיקה. (אציין כי יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר כבר ניסה לחוקק דחיית הבחירות לאחרי החגים).

2. ב-5 ביולי העבירה הכנסת את חוק דחיית הבחירות לרבנות הראשית, מחודש אב לחודש ניסן הקרוב. בהצעת החוק נכתב כי בעיקרון התאריך הקבוע של הבחירות לרבנות הראשית היה תמיד בחודש ניסן, והוא נדחה בהוראת שעה ב-2013 בשל הסמיכות לבחירות לכנסת באותה שנה, ובדחיית הבחירות לניסן, הרי שתאריך הבחירות חוזר למועד המקורי והקבוע.

3. בהתאם לכך, לכאורה, תאריך הבחירות לרשויות המקומיות אמור לחזור למועד הקבוע בחודש חשוון, ומשכך כהונת הקדנציה הבאה אכן תהיה קצרה ב-3 חודשים מכל קדנציה ברשות מקומית. עם זאת במשרד הפנים סבורים כי התאריך הקבוע יהיה בכ' בשבט מעתה ואילך, על כל המשתמע.

4. בדברי ההסבר לאותה הצעת חוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית נכתב, שהסיבה להוראת השעה לדחייה לחודש ניסן היא הסמיכות לבחירות לרשויות המקומיות (סמיכות של 3 חודשים), וחברותם של חלק מראשי הערים בגוף הבוחר. בהתאם לסיבה זו, התאריך החדש שמוצע לבחירות לרשויות המקומיות נופל בסמיכות לבחירות לרבנות הראשית, אם כך חוזרת הסיבה לדחות שוב את הבחירות לרבנות הראשית לקיץ. האם הרה"ר הגאון הרב יצחק יוסף שכבר התבטא בעבר על רצונו לסיים את כהונתו יסכים לכך?.

5. העברת תקציב העירייה. העובדה שהחוק מחייב העברת תקציב עירוני עד סוף השנה, נותנת למעשה לראשי הערים לקבוע כיצד ייראה התקציב העירוני שנה קדימה, על חשבון ראש העיר הבא. ברור שראשי ערים שקיבלו כעת ארכה יוכלו לחסל מתחרים ודילים שנרקמו תקופה ארוכה ותוזמנו למועד הבחירות המקורי.

6. גם עובדי עירייה שיצאו לחל"ת או התפטרו כדי להתמודד דוגמת שמוליק גרינברג בבית שמש, ייאלצו להסתדר ללא שכר מסודר למעלה משלושה חודשים. חלק מהמועמדים אף פרשו ויצטרכו לייצר עבורם מנגנון פיצוי.

7. במרכז השלטון המקומי הפנו מכתב דחוף לשר הפנים ובו כתבו כי במצב שבו יהיה צורך לדחות את מועד הבחירות ביותר מ-3 חודשים, יש לדחות את המועד בשנה לפחות, בכדי לתת לרשות המקומית את הזמן לשיקום הרשות והתשתיות הנדרשות. דבר דומה נעשה במלחמת לבנון הראשונה.

8. מערכת הבחירות נדחתה רגע לפני סיומה, לאחר תזמון של קמפיינים והוצאות שכירות מטות ויועצים. על מנת שמתמודדים יוכלו לעמוד בהוצאות הדחייה בשלושה חודשים נוספים יש לתת את הדעת על הכפלת התקציב לבז"ב.

בקיצור. קל זה לא הולך להיות.



0 תגובות