תקלות וכשלים: הותר לפרסום תחקיר הפיגוע בגבול מצרים

קובי פינקלר 1 Comment on תקלות וכשלים: הותר לפרסום תחקיר הפיגוע בגבול מצרים

תחקיר הפיגוע בגבול מצרים פורסם ומסקנותיו קובעות כי פריסת הכוחות ותפקודם בשטח היו שגויים בחלקם. פתחי השערים: "תקלה חמורה". התיאוריה כי המחבל נסוג לשטח מצרים: "הערכת הגששים הייתה שגויה". משמרת החילים: "ארוכה מידי". כל הפרטים על התחקיר ומסקנותיו.

צילום: דוצ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

עשרה ימים לאחר הפיגוע הנורא בגבול מצרים, בו נרצחו שלושת חיילי צה"ל, סמל ליה בן נון ז"ל, סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל וסמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל, הותר היום לפרסום תחקיר מקיף שהוצג מוקדם יותר השבוע לרמטכ"ל ולשר הביטחון, התחקיר, שנערך ע"י מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו ומפקד עוצבת 'אדום', תת-אלוף איציק כהן, סקר את פעילות הלוחמים והיחידות השונות באירוע הקשה, והמליץ על שינויים נרחבים במערכי השמירה בגבולות.

מהתחקיר עלה כי שוטר מצרי חמוש, חדר מגבול מצרים לשטח ישראל דרך מעבר ביטחוני בגדר וירה לעבר סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל וסמל ליה בן נון ז"ל ששמרו בעמדה. מהירי נהרגו שני הלוחמים. מספר שעות לאחר מכן, זוהה המחבל וירה מטווח רחוק לעבר כוח צה"ל שהשיב בירי. במהלך חילופי האש, נפל קשר מח"ט 'פארן' סמ"ר אוהד שמעון דהן ז"ל ונהרג, וכן נפצע באורח קל גשש צה"ל. לאחר ההתקלות הראשונה חתרו מפקד החטיבה ופקודיו למגע, והסתערו קדימה עד לנטרול המחבל.

על פי התחקיר עלה, כי הסיבות המרכזיות להתרחשות האירוע הן המעבר הביטחוני בגדר, שהוסתר אך לא ננעל, ומימוש לא איכותי של עקרון האבטחה וההגנה במרחב הגבול. בנוסף נמצא כי נדרש לחדד את סדר העדיפויות שנקבע בין המוכנות לאירוע פח"ע, למוכנות להתמודדות עם איום ההברחות השכיח בגזרה זו. לא נמצאו דופי או תקלה בפעולת הלוחמים שנפלו, לוחמים אלה בלטו לחיוב בעשייתם כחיילים בצה"ל.

מפת הפיגוע כפי שהוצגה ע"י דו"צ

עוד נמצא כי פריסת הכוחות בהגנה במרחב, המתאפיין באירועי הברחות לצד ריבוי מטיילים ישראליים, הייתה נחוצה. עם זאת, הפיצול לזוגות, משך זמן המשימה ואופן השליטה, היו צריכים להישקל ולהתבצע אחרת, ולקחים בתחום זה הופקו ויישומו. התחקיר מעלה בבירור כי מרגע זיהוי המחבל בסמיכות לשטחים בהם מצויים מטיילים ישראלים, הכוחות במרחב חתרו למגע, פעלו בנחישות והביאו לנטרולו. לא נמצא פער במענה לדרישות האוגדה על ידי חיל האוויר, לרבות קיצור זמני הכוננות עבור מערך מסוקי הקרב שהיה מקורקע במהלך סוף השבוע.

במסגרת הלקחים שאושרו למימוש מיידי, הוחלט על אטימת המעברים הביטחוניים בגדר, הפחתת משך המשימה הרציפה של הלוחמים מ-12 שעות רצופות וקביעת מספר מינימלי שונה לחיילים במשימות מסוג זה. 

התחקיר הורה עוד על נקיטת צעדים פיקודיים בעניינם של מספר בעלי תפקידים: בעניינו של מפקד עוצבת 'אדום' ייערך הליך של נזיפה פיקודית, בעקבות אחריותו הכוללת באירוע, לרבות היעדר הבקרה על מימוש הנהלים. בעניינו של מפקד חטיבת 'פארן' ייערך הליך של העברה לתפקיד אחר בצה"ל, בגין אחריותו הכוללת באירוע ואופן מימוש הפעילות בגזרתו. זאת לצד האופן הראוי שבו חתר למגע והסתער לנטרול המחבל. בעניינו של מפקד גדוד 'ברדלס' ייערך הליך של נזיפה פיקודית בגין אחריותו למימוש תפיסת ההפעלה בכוחותיו. כן נקבע כי קידומו יעוכב למשך חמש שנים.

מפקד פיקוד הדרום סיכם ואמר: "מדובר באירוע חמור עם תוצאות מבצעיות קשות שהיה ניתן למנוע, ונדרש להפיק ממנו לקחים מידית. על אף התוצאות הקשות, הכוחות הצליחו לסגור מעגל ולנטרל את המחבל בשטח ישראל, בטרם סיכן אזרחים באזורים סמוכים בהם שוהים מטיילים רבים". מפקד הפיקוד קבע כי עוצבת 'אדום' תטמיע תכנית מיידית לחיזוק המוכנות לאירוע טרור בגזרתה, בהתאם ללקחי התחקיר.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי: "מדובר באירוע מבצעי עם תוצאה קשה של שלושה לוחמים הרוגים מירי של מחבל בודד. בולטים שני גורמים שהיה בכוחם למנוע את האירוע – היחס למעבר הביטחוני בגדר והקפדה על עקרון האבטחה. לצד עשייה איכותית של שרשרת הפיקוד, שהביאה לתוצאות והישגים משמעותיים בסיכול בגבול, נמצאו פערים ותקלות בהקפדה על מימוש התפיסה המבצעית ובסדר העדיפויות המבצעי. זהו אירוע קשה, שניתן וצריך היה למנוע. נפיק את הלקחים הנדרשים, נלמד אותם, נתקן ונשתפר". הרמטכ"ל הנחה כי לקחי התחקיר ילמדו ויוטמעו בכלל היחידות הלוחמות בצה"ל.

video
play-sharp-fill
יצויין כי מוקדם יותר היום דיבר הרמטכ״ל בכנסת ואמר: ״לפני כעשרה ימים, איבדנו לוחמת ושני לוחמים, מהטובים ביותר שיש לנו, בעת שהיו במשימת הגנה על גבולות המדינה. המפקדים פגשו הבוקר את משפחותיהם, מתוך חובה עמוקה למשפחות השכולות, ועדכנו אותם בפרטי התחקיר של האירוע הקשה, שבו איבדו את היקר מכול".

"ערכנו תחקיר נוקב ומעמיק, מתוך אחריות המפקדים לשמירה על הביטחון ועל חיי פקודיהם. לצד עשייה איכותית, יוזמה והצלחות, מצאנו גם תקלות ופערים מבצעיים ופיקודיים; נלמד אותם, נתקן ונשתפר. זהו אירוע קשה, שניתן וצריך היה למנוע, וזוהי אחריותנו כמפקדים, ושלי כמפקד הצבא בראש ובראשונה – להפיק לקחים ולהיות טובים יותר, כי כמפקדים חובתנו לספק לפקודינו את התנאים להצליח במשימה".

הרמטכ"ל סיכם ואמר: "הלוחמים והלוחמת שנפלו פעלו ללא דופי. לוחמות ולוחמי צה"ל השומרים בגבולות, פועלים מסביב לשעון לסיכול חדירות בגבול, לסיכול טרור והברחות, ולשמירה על גבולות בטוחים. אנו גאים בעשייתם המקצועית והחשובה, לוחמות ולוחמים יחד.״



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מבלבלים תמוח צריך לקנוס אותם את מצרים בקמה מליונים על התקרית וגם לנזוף בהם ולסגור הרמתי את המעבר לתקופה טובה