ממלא מקום ראה"מ: לא אצל ביבי

    איתי גדסי No Comments on ממלא מקום ראה"מ: לא אצל ביבי

    כבר עשר שנים שראה"מ בנימין נתניהו מסרב בתוקף למנות לו ממלא מקום, מאז עידן אהוד אולמרט שקפץ ללשכת ראש הממשלה בזכות המינוי הסטטורי. נראה שנתניהו מסרב בתוקף עם סיבותיו השמורות עימו, לא לתת לשר בממשלה תואר כזה

    0:16
    19.03.24
    נתי קאליש No Comments on בראשות גדולי הדור: בישיבת רש"י חגגו חצי יובל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    זוכרים את ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט? זכייתו בתפקיד הרם הייתה, בגלל רצונו של אריק שרון לתת לו מתנת ניחומים לאחר שלא קיבל את משרת השר שחפץ בה, אף אחד לא שיער שהתפקיד שנשאר רק בתואר יהפוך לזינוק פוליטי אדיר. מאז ועד היום נתניהו מכהן כראש הממשלה אך לא מסכים שיהיה תפקיד בממשלתו של ממלא מקום ראה"מ.

    בסיעת "יש עתיד" די נמאס להם מהעניין וממקום דואג ואכפתי לראש הממשלה, החליטו ליזום חוק, אשר יחייב מינוי ממלא מקום קבוע לראש ממשלה.

    כצפוי ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה הצעת חוק של ח"כ אלעזר שטרן, עליה חתומים חברי סיעת יש עתיד, שמחייבת מינוי של ממלא מקום לראש הממשלה.

    וכך אומרת סיעץ יש עתיד: כבר למעלה מעשור שממשלות ישראל מתנהלות ללא ממלא מקום לראש הממשלה. ממלא מקום ראש הממשלה הוא תפקיד בעל משמעות סטטוטורית חשובה, והוא כולל, בין היתר, את האחריות להנהגת הממשלה במקרה שבו נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו, או כאשר הוא נעדר מן הארץ.

    הצעת החוק קובעת כי במידה ולא ימונה ממלא מקום לראש הממשלה, יתמנה לתפקיד השר הבכיר ממפלגתו, שהוא גם חבר הקבינט המדיני ביטחוני.

    ח"כ אלעזר שטרן, יוזם החוק: "בסוף, מי שלא יהיה ראש הממשלה, וטוב ככל שיהיה, הוא רק בשר ודם. לא יכול להיות מצב שכאשר קורה לראש הממשלה משהו, נכנסת המדינה כולה לתוהו ובוהו גדול עוד יותר ממה שעלול להיות כאן, בגלל שצריך להתחיל לעסוק במי יהיה ממלא מקומו.

    מתוקף תפקידו, ממלא מקום ראש הממשלה חייב לצבור ניסיון, להיות מעודכן וכמובן להיות חבר קבינט. לא יכול להיות שכל פעם ממלאים את מקומו של ראש ממשלה חברי כנסת ללא כישורים מתאימים רק בגלל צרכים פוליטיים אישיים מזדמנים."

    יש לציין כי בתקופות בהם נתניהו עבר טיפולים רפואיים ששהה בעת הטיפול תחת טשטוש, החליפה את מקומו בדרך כלל שרת התרבות מירי רגב, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, אנשים שראה"מ בחר בהם להחליפו זמנית.

    בדרך כלל ראה"מ אשר ממנים סגן הם נותנים לו מעמד ייחודי בממשלה ואולי מסמנים אותו ציבורית כיורש, נתניהו לא ממהר לשום מקום, מקומו בטוח בשביל מה להתחלק עם עוד שר שייאיים עליו פוליטית.



    0 תגובות