עולים לכתה א'? אתם לא לבד

    אתי קצבורג No Comments on עולים לכתה א'? אתם לא לבד

    כשהילד עולה לכתה א ההורים יותר לחוצים מהילדים עצמם • מה עליכם לעשות כהורים לרכך את המעבר, מה נורמלי ומה הגיוני • היי, כתה א'

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הילד שלכם עולה לכיתה א', ואתם לחוצים? אתם לא לבד. התחושה הזאת מלווה הורים רבים. קבלו טיפים שעשויים להרגיע אתכם ואת התלמיד החדש לקראת העלייה לכיתה א'.

    1. חשוב לראות בעלייה לכיתה א' התקדמות טבעית, רצויה ובריאה בשלבי ההתפתחות של הילדים ולא אירוע משברי. ראייה של העלייה לכיתה א' כאילו מדובר באתגר שקשה או בלתי אפשרי להתגבר עליו מלוּוה אצל ההורה בחרדה שמועברת, גם אם לא באופן מודע, אל הילד. כדאי להשרות אצל הילד את התחושה שאנו מאמינים ביכולותיו לתפקד בהצלחה בבית הספר.

    2. שתפו את הילד וערבו אותו בפעילויות ההכנה השונות: קניית ילקוט, כלי כתיבה ותלבושת אחידה.

    3. מומלץ לבקר בבית הספר לפחות פעם אחת לפני תחילת הלימודים, כשעדיין הוא אינו מלא בתלמידים רבים, והגירויים בו פחות מציפים. זה הזמן להראות מקומות מרכזיים כמו הכיתה וחדר המזכירות.

    4. יש לקבוע עם הילד מראש את נקודת האיסוף של ההסעה או את מסלול ההליכה מהבית לבית הספר ולתרגל אותם שוב ושוב. חשוב לבחור מסלול בטוח שיש בו מעט צמתים, או שידוע שפועלות בו משמרות הזה"ב. חשוב לדעת שילד בכיתה א' אינו מסוגל לעבור מעבר חציה לבדו, מפני שהמערכות השונות בגופו אינן בשלות מספיק כדי לעשות אינטגרציה ביניהן. מדובר במערכת הראייה, במערכת השמיעה, ביכולת התפיסה החזותית, ביכולת התפיסה המרחבית ובכישורים הקוגניטיביים – שמגיעים לתפקוד מלא, המאפשר חציה של כביש, בסביבות גיל 9.

    5. התפקוד בכיתה א' שונה מהתפקוד בגן בכך שהוא דורש מהילד עצמאות רבה יותר ויכולות להתארגנות לקראת משימות רב־שלביות. במסגרת ההכנה לכך מומלץ לעודד את הילד לעשות מטלות שונות בבית באופן עצמאי, כמו: עריכת שולחן, סידור החדר, ארגון כלי המשחק שלו לאחר שהשתמש בהם (קלפים, קוביות, לוח משחק, "חיילים"). ניתן לעזור לו בכך שמחלקים כל מטלה לכמה שלבים ועושים בקרה לאחר כל שלב.

    6. מומלץ לא ללמד את הילד קריאה מראש. זאת משום שילד הרוכש את יכולת הכתיבה והקריאה לפני כיתה א' יהיה משועמם בכיתה ולא ירגיש את תחושת האתגר והסקרנות שכל כך חשובות ללמידה. בנוסף לזאת, אתם אמנם יודעים קרוא וכתוב, אך סביר להניח שאין לכם ידע מקצועי בהקניית הקריאה והכתיבה. חבל שמיומנויות אורייניות חשובות כאלו יופנמו אצל הילדים בצורה לא מקצועית.

    7 מיומנויות הכתיבה והקריאה הן מיומנויות התפתחותיות שמושתתות על מיומנויות קודמות רבות שיש לרכוש ולהפנים כדי שישמשו בסיס. ילד שלומד לכתוב בגיל 5 בלי שיצליח לחצות את קו האמצע לדוגמא, משול לבית שבנוי מהגג תחילה ואחר כך מהקירות. מה שכן תוכלו לעשות הוא לחשוף אותם לאותיות ולספרות בעיתונים ובספרים, אך אין צורך להקנות להם מיומנויות שילמדו בבית הספר. לרוב נעשים הניסיונות האלה בגלל המתח והלחץ שבהם שרויים ההורים. לעומת זאת כדאי לשחק עם הילדים משחקים שמפתחים את המודעות הפונולוגית (חיפוש צליל פותח/צליל סוגר/מספר הברות במילה) כדי להכינם לקריאה.

    8. אם הילד מתמודד עם קושי כלשהו, כמו: לקות למידה, קשיים בראייה, הפרעת קשב, רגישות תחושתית, או התמודדות משפחתית, מומלץ לידע על כך את הצוות החינוכי ולא להסתיר מידע. לעיתים מסייע מידע כזה למורה לעשות שינויים מינוריים – למשל להושיב את הילדה בכיתה במקום מתאים – ואלה יעזרו לה להיות פנויה ללמידה ולתפקד טוב יותר.

    9. הילדים שמתחילים ללמוד בכיתה א' מפגינים בדרך כלל סקרנות, הם חדורי מוטיבציה ללמידה ומפיקים ממנה הנאה. אם הילד מפגין התנהגויות יוצאות דופן לאורך זמן, כמו אלימות ותוקפנות או תלונות גופניות קבועות, למשל כאבי בטן – מומלץ לפנות לאיש מקצוע לייעוץ.

    המידע באדיבות כללית



    0 תגובות