חרדים ואקדמיה: במה הסטודנטים החרדים מתעניינים?

חיים כץ No Comments on חרדים ואקדמיה: במה הסטודנטים החרדים מתעניינים?

רכז האוניברסיטה הפתוחה: "הופתענו מההיענות הגבוהה מצד לומדים חרדים" • וגם, במה החרדים מתעניינים ויתר? מי בא יותר לאקדמיה ומה הסיפור עם המלגות?

אילוסטרציה צילום: הילה גוטרמן, פלאש 90
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מסלול הלימודים באוניברסיטה הפתוחה מותאם במיוחד לאורח החיים החרדי ולכן אין פלא כי לסמסטר האביב נרשמו מעל מאה סטודנטים חרדים. לקראת סמסטר הקיץ ערכנו ראיון עם יונתן ב. הרכז החרדי מטעם האוניברסיטה הפתוחה בכדי להתרשם ולשמוע על ההיערכות ועל הפרופיל של הלומד החרדי.

מדוע דווקא כעת יצאה האוניברסיטה הפתוחה בפניה ממוקדת לקהל החרדי?

ראשית, חשוב לציין כי באוניברסיטה הפתוחה לומדים כ-1500 סטודנטים חרדיים. לאחרונה, זיהו בהנהלה צורך עמוק בקרב המגזר החרדי לשלב לימודים עם שגרת החיים המיוחדת. כמו כן, ריבוי הפניות אלינו מצד המגזר החרדי בהתעניינות על לימודים לתואר ראשון מהבית וללא פגיעה בסדר היום המוקפד, הביאה אותנו להחלטה להעמיק ולהרחיב את הקשר לסטודנט החרדי.

במסגרת ההרשמה לסמסטר האביב, האם זיהיתם תחומי עניין שזכו להתעניינות מיוחדת בקרב המגזר החרדי?

בהחלט, קיימים שני סוגי מתעניינים. ישנם אלו המעוניינים בתואר הראשון רק לשם תואר, ולא כל כך משנה להם מהו. בדרך כלל הם פונים ללימודי תואר ראשון ב"מדעי החברה והרוח" או למסלול "מדעי החברה וחינוך" שהוא בעצם תואר בחינוך. אלו מסלולים לא מכוונים ומודרכים. לעיתים אנשים אלו מעוניינים בתואר ראשון לשם המשך לתואר שני או לצורך העלאה במשכורת שהובטחה להם במקום עבודתם.

מצד שני, ישנם אנשים המעוניינים בתארים מעשיים מכווני מטרה, בין היתר בתחומים כמו מחשבים כלכלה, פסיכולוגיה, ניהול, חשבונאות הנדסת תוכנה, הנדסת תעשיה וניהול ועוד. במסגרת ההכוונה לתואר ייעודי אנו מכוונים את הסטודנט לתואר המתאים לו תוך נתינת דגש על כך שהתפוקה ושעות העבודה לא יפגעו ביחס למצב שהיה טרם התחלת לימודי התואר. נדגיש כי באוניברסיטה הפתוחה ניתן ללמוד את כל התארים במגוון מסלולים ואפשרויות. והכל מהבית וללא שינוי אורח החיים ושגרת יומם של הסטודנטים.

נשמח את תוכל להגדיר לנו את הפרופיל של הסטודנט החרדי שמתעניין בלימודי תואר במסגרת האוניברסיטה הפתוחה –

מבין כל המתעניינים והנרשמים ניתן למנות אנשים מכל גווני המגזר החרדי. גברים (באחוז גבוה משאר מוסדות הלימוד) ונשים מכל העדות והסוגים. אם כי, אני יכול להצביע על מגמה מעניינת בכך שמירב הנרשמים היו צעירי המגזר המעוניינים להשתלב בתחום התעסוקה".

אחד הגורמים הקריטיים וההכרחיים עבור הסטודנט החרדי הוא נושא המלגות והמימון. האם ישנה התייחסות לכך מטעמכם?

נגעת בנקודה מעניינת ורגישה והיא המלגות – ההתעניינות הראשונית של כל סטודנט היא בגובה המלגה לה הוא זכאי. נציין כי הסטודנטים הזכאים נהנים מכל המלגות המוצעות למגזר הכללי בתוספת מיוחדת של מלגות ייעודיות מטעם האוניברסיטה שניתנות לכלל התלמידים המצטיינים. וכמובן שהמגזר החרדי הנחשב למתמיד בלימודיו, מככב בראשית הרשימות של מלגה זו. כמו כן קיימת מלגת משרד החינוך, וכן מלגת 'מרמנת' – המיועדת לחרדים. כמובן שחשוב להדגיש כי שכר הלימוד הוא אוניברסיטאי המוזל בצורה קיצונית בהשוואה למכללות החרדיות.

האם מלבדך קיימים עוד אנשי קשר חרדיים בתוך צוות האוניברסיטה הפתוחה?

בנוסף אלי, קיים רכז ליווי חרדי שתפקידו להעניק ליווי לסטודנטים לכל אורך הדרך, הן מבחינה לימודית והן מבחינת קשרים חברתיים בין הסטודנטים עצמם. הוא יודע באופן אישי ופרטני במה הסטודנט מתקשה ופועל לעזור לו.
"כמו כן בחודשים האחרונים מיפינו את כל האתגרים של הסטודנט החרדי והנגשנו מגוון פתרונות בשת"פ עם מרכז "הכוון" וכן נתנו את הדעת בנושאים של קידום תעסוקה.

האם קיימות עוד פעילויות שהקמתם במסגרת האוניברסיטה הפתוחה?

כמובן. הקמנו פרויקט חונכות מיוחד, בו סטודנטים מצטיינים חונכים סטודנטים חדשים ומתקשים. כמו כן אנו עמלים בימים אלו על פרויקט השמה בתעסוקה במסגרתו נוכל לסייע לבוגרינו להשתלב בתחום התעסוקה. בנוסף האוניברסיטה הכריזה על הכרה בלימודים קודמים כמו: ישיבה או סמינר כשווה מספר נקודות זכות בדרך לתואר.



0 תגובות