'המלך' באומן • האשה מחנות הנעליים מנסה לשמוח בראש השנה

    אתי קצבורג 11 Comment on 'המלך' באומן • האשה מחנות הנעליים מנסה לשמוח בראש השנה

    המון אדם באמירת אמן, אווירה, סטלא דקדושה וכד' הם אלה תחושות שבבתי הכנסת מצויים פחות ובאומן נמצאים הרבה יותר • ועדיין, שואלת אתי קצבורג, האם אתם, הנוסעים, זוכרים שהשארתם בבית אשה עם חמישה פיצקלאך שעושה חג לבד?

    צילום: מנחם פינס
    10:05
    26.04.24
    הרב אריאל שחר No Comments on קדושת חול המועד \\ הרב אריאל שחר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פגשתי אותה, אשה בשנות העשרים לחייה סביבה חמישה קטנטנים, מבטה מיואש ואבוד ובקול חלוש היא מבקשת מזבנית החנות נעליים לבן לחג, אני עוקבת אחריה במבטי, שומעת אותה מתארת איך שבועיים קודם החג הבעל קיים את הכתוב "מי ייתן לי אבר כיונה, אעופה ציונה קדוש אומנה".

    את לבד? אני שואלת, מנסה לקלוט את הסיטואציה, "כן" היא עונה, בקול עצוב כזה, בן השנתיים מושך בחצאיתה, בת החצי שנה תובעת את שלה בתוך העגלה, והגדולים יותר משחקים תופסת קולנית בינות למדפי הנעליים.

    הסברתי לה שזה ראיון קצר כזה אוף דה רקורד אבל אני באמת אשמח להבין מה עובר עליה ומה פשר מסירות הנפש ההירואית הזו.

    "כל שנה הוא נוסע לצדיק, הנסיעה הזו גורמת לו אושר כזה שאני לא יכולה לתת לו לוותר עליה".

    "אבל", אני מקשה "ככה עם חמישה פצפונים? ומי עוזר יש אמא? אבא?".

    "לא, אני לבד ממש, תגידי לי את אם בעלך היה חשוב לו משהו לא היית נקרעת בשביל זה?".

    וכך אט אט מתגלה לעיני תמונה לא קלה לעיכול, אשה צעירה שמקריבה את התקופה היפה ביותר בחיי המשפחה 'חגים' למען מטרה שהיא בספק בכלל לגביה. זו כבר תופעה, בשנים האחרונות לא ברור אם זה טרנד, גימיק או סתם הזדמנות ל"ניקוי ראש ובריחה ממטלות החג", נוסעים לאומן.

    סביב הנסיעה התפתח עולם שלם של מסחר חוקי לחלוטין, בתי מלון במגוון כוכבים, מסעדות, סוכני נסיעות שמתקופת פסח עסוקים בסגירת דילים לר"ה, וסארטאפים כדוגמאת מגיני "שמירת העיניים" – המילה האחרונה בעולם הגיקים היהודיים או היעודיים.

    המוני אנשים ללא הבדל דת וגזע מקריבים הכל בשביל הרגע הנדיר של אמירת "המלך" בקול שמהדהד ברחבי אוקראינה.

    מה מניע אותם? על חשבון מה זה מגיע? האם זו תופעה רצויה או פסולה? הרבה שאלות צצות והתשובות כמו השאלות חצויות וחלוקות וכמובן תלוי את מי שואלים.

    בעין פסיכולוגית כללית אנשים נוטים להתפס לרוחניות או ל"תחושה הירואית קבליסטית שלא יודעים את פשרה". האם אותה תחושה לא יכולה להתקיים בבית הכנסת הקרוב לבית ? בוודאי שכן כי הכל עניין פנימי.

    אלא מאי? קהל, המון אדם באמירת אמן, אווירה, סטלא דקדושה וכד' הם אלה תחושות שבבתי הכנסת מצויים פחות וב'אומן' או שדומים לו זה מצוי בשפע רק לבא וליטול.

    המבט הזה של אלה המאמינים לחלוטין שגאולתם תלויה בציון בתוככי אוקראינה, לא ניתן להסבר, ואני תוהה האם כל העדר הנוהה בתחושת שליחות גבוהה מבין בכלל לשם מה ועל מה?.

    האם המחיר שנגבה בדרך (אינסוף מחירים) ואותן הנשים שנותרות על לא עוול בכפן לחגוג לבד האם זה מגיע להן? האם מישהו נעצר לחשוב מה קורה פה בעצם? שוב שאלות ללא מענה, כי אותם אילו שמאמינים בלב שלם בזו הדרך מניחה כי יירצו לרגום אותי באבנים על מחשבות הכפירה הללו שאני מעלה.

    אך לנצח, לנצח!!! לא אשכח את מבטה של אותה אשה מהחנות שקרועה בין הרצון להיות אשה כשרה שעושה רצון בעלה לבין אשה שגם לה מגיע לחגוג כמו שצריך, להנות מתחושה משפחתית ולקבל על עצמה 'מלכויות' בלב שלם.



    11 תגובות

    מיין תגובות
    1. 11

      אויש באמת!! הגזמת לגמרי!!!!!!! אם היא עד כדי כך עצובה בגלל שבעלה נסע באמת עדיף שלא ייסע, אם זה גורם לה עצבות כזאת נוראית אני בטוחה שרבי נחמן מברסלב לא התכוון לזה , הוא שדיבר הכי חזק על שמחה. בעלי שנים נוסע ואני מאושרת. וזה לא כזה כיף ליסוע זה עולה המון כסף וזה לא נופש ולא חופש. וכל מי שנוסע יודע בדיוק למה הוא נוסע זה לא קבלה ולא השטויות שכתבת…

    2. 10

      מה לעשות לא זכית להבין דברים חשובים באמת…

    3. 9

      זה אתר חרדי? בוודאי שיש מעלה עצומה בתפילה אצל צדיק הרבה יותר מאשר תפילה בבית כנסת מקומי
      האווירה הרבה יותר רוחנית וגבוהה וממילא גם התפילות יותר מכוונות, ואני מדברת כמובן רק על אלו שנוסעים באמת כדי להתפלל ולא כדי למצא שידוך באומן… או סתם כי זה הטרנד וכל החברה נוסעים.
      בעלי נוסע כל שנה לאדמו"ר (לא לאומן…) זה אמנם קשה אבל אני מאמינה שהתפילות שלו שם עם כל הקושי של הנסיעות ועמידה של יומיים שלמים בתפילה כי אין מקום ישבה, שוות יותר מתפילה פה ומלאות בהרבה יותר כוונות.

    4. 8

      מסכימה עם כל מילה,ולאו דווקא רק מהפן של נשים שנשארות לבד,זה קיים גם אצל המגזר החסידי שלא קשור לאומן..
      אבל באמת יש תחושה כזאת של "פסטיבל אומן"..

    5. 7

      זה כ"כ מקומם! בכמה חסידיות נוסעים לרבי, זה כ"כ נפוץ ומקובל, והאשה בד"כ אף פעם לא נשארת לבד, מתאחדות משפחות ביחד, והם לא רוצות בכלל מציאות אחרת, מוזר להם אם הבעל היה נשאר בבית בר"ה, זה לא ר"ה בלי הבעל באומן! אז קודם תבדקי אצל הברלסביות איך הם מרגישות עם זה ואחרי זה תכתבי טור.

    6. 6

      גברת כתבת יקרה, ידוע שחלק מעבודתו של העיתונאי הוא לדמיין ולכתוב כל מה שעולה בחלומותיו אז בבקשה תפסיקי לחלום בלילה על חנויות ועל נשים שאת רואה בעיניים וכך לא יהיה לך שום צער ועגמת נפש , ומה שנותר לי לעשות בעניין להתפלל עלייך אצל הצדיק שתזכי להתקשר לדרכו של הצדיק ותשלחי כל שנה את בעלך וילדייך שיהיו בריאים לאומן באושר ובשמחה. והעיקר מה שחשוב שלכולנו תהיה שנה טובה ואהבת ישראל!

    7. 5

      זו מצות הנשים וזה מה שהם תורמים לרבי נחמן

    8. 4

      אתר קול חי הנכבד,
      אני לא מבינה למה אתם מתנהגים ככלב ששב על קיאו ומביאים קבוע את ההשתפכויות של הכתבת הזאת שרע לה בחיים של עצמה, ולא גומרת לכתוב נגד המקום שבו היא מתגוררת, ונגד הציבור שאליו היא כאילו "משתייכת",שתעבור לעיר מודיעין הנקיה והיפה ורק תדרוך פעם אחת על צואת כלב ללא עגלת ילדים! ואז שתשתפך על בוקי הכלבלב החמוד ששכחו לאסוף את צואתו…
      אפשר להביא משהו יותר ברמה??
      ולעצם הענין הרי כל זוג צריך לדעת להסתדר וזה לא קשור דווקא ל'ברסלב' הרי נשים של חזנים שעושים כסף בחו"ל שולחות את בעליהם בכייף עם כל הקושי, וכל הנשים הברסלביות רואות בזה הרבה יותר מכסף! זהוי זכות עצומה בשבילם, שאשה כמוך ששקועה ב… לא תבין זאת לעולם!
      ואף אחד לא נוסע ל'שבועים' ואין צורך לעשות הכללות, ואם יש למשיהי מסוימת בעיה אזי שהבעיה בעצם הזוגיות ולא קשורה לענין עצמו!

    9. 3

      ליוסי – זו לא מצוה ולא עבירה, אף אחד לא עושה את זה בכפייה, עושים את זה בשמחה, ואין בכלל אפשרות אחרת, לברסלבים האמיתיים, זאת המציאות.

    10. 2

      לברסלביים האמיתיים! אבל היום זה ממש לא כך היום כל אחד שני נוסע גם עם אין לו כסף ללחם וחלב מציאות יש לי שכנים כאלה … ואגב חמיו לא יודע על כך אחרת …[שלום בית-ספרדים רגילים שפתאום ישתבשה עליו דעתו… וכו'] ועל זה צעק מרן, אתה ברסלב-סע לא ברסלב תשאר בבית!!!!!!!!!!!

    11. 1

      דוד – כל מילה פנינה!!!