יחימוביץ: "ההפסד של השמאל הוא בגלל התנשאות וניכור" • האזינו להקלטות שנחשפו

    דוד לזר No Comments on יחימוביץ: "ההפסד של השמאל הוא בגלל התנשאות וניכור" • האזינו להקלטות שנחשפו
    8:31
    26.04.24
    קובי פינקלר No Comments on חיזבאללה שיגר נ"ט להר דב, צה"ל תקף בתגובה | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הכשלון של השמאל בבחירות האחרונות צץ שוב בימים האחרונים בעיקבות התיעוד הדוקומנטרי של העיתונאית ענת גורן על 'מאחורי הקלעים' של קמפיין הבחירות של 'המחנה הציוני'.

    ליו"ר העבודה לשעבר ח"כ שלי יחימוביץ יש הסבר לכך שהשמאל הפסיד, "ההפסד בבחירות לא בגלל קמפיין 'הערבים נוהרים לקלפיות' אלא בגלל היסטוריה ארוכה של התנשאות וניכור של השמאל כלפי חלקים בחברה הישראלית", כך נחשף בהקלטות מפיה של יחימוביץ , ע"י ישי פרידמן באתר מידה'.

    "יש לנו נטייה להיות מאוד קצרי רוח בכל מה שנוגע לחשבון נפש", אמרה יחימוביץ', "אנחנו עושים שתי דקות חשבון נפש ואז נמאס לנו, ואנחנו חוזרים להיות תוקפניים וכועסים על עצמנו שבכלל העזנו להטיל ספק בצדקת דרכנו". התהליך הזה חזר על עצמו בבחירות האחרונות. "הייתה התפרצות זעומה וסמלית של הכאה על חטא בעקבות 'הגרבוזיידה' ומיד זקפנו את ראשנו בגאווה שאין לה שום סיבה וחזרנו לרטוריקה הישנה".

    לדבריה, מאז ומתמיד היתה למפלגת העבודה בעיה עם היחס למזרחים. "כשהייתי עיתונאית, כל פעם שעסקתי בזה (באפליית מזרחים, ד"ל) חטפתי על הראש ובגדול, ממש חטפתי על הראש". אך לדבריה זה לא יעזור: "נגזר עלינו לנהל את השיחה הזאת ואם לא, מישהו ינהל את הדיון הזה בשבילנו. זהו אחד החרישים העמוקים שאנחנו צריכים לעשות ולא די באותה בקשת סליחה סימבולית שאהוד ברק ביקש בשעתו".

    בשלב הזה בקשה יחימוביץ' לטפל בסוגיית גרבוז: "תמיד יבוא הגרבוז שלנו" אמרה, והוסיפה כי למרות שמבחינה טכנית גרבוז איננו איש מפלגת העבודה אלא מרצ, נזקו לא ישוער: "תמיד יבוא הגאון התורן. בין אם זה דודו טופז או גיגי פרס שדיבר על 'הפלנגות של עמיר פרץ' שהשתלטו על מפלגת העבודה, או תיקי דיין שקראה למצביעי הליכוד אספסוף. קצרה היריעה".

    יחימוביץ' חשפה כי בנושא הזה יש השתקה שיטתית במפלגת העבודה, דבר שחוותה בעצמה במהלך מערכת הבחירות של 1999, כאשר כעיתונאית עסקה בדבריה של תיקי דיין אודות ה"אספסוף" בימין: "זה היה בימים כשאהוד ברק היה מלך ישראל והמושיע. אני הייתי העורכת והמגישה של 'הכול דיבורים' שמעתי את זה ביומן הבוקר בחטף, אף אחד לא התייחס לזה. כמעט עשיתי תאונה. באותו יום הקדשתי תכנית שלמה לנושא. אחר כך חטפתי הרבה ביקורת על זה שאני מסכנת את סיכוייו של ברק".
    "גרבוז", המשיכה יחימוביץ', "הוא לא איש מפלגת העבודה, ההפגנה לא הייתה הפגנה של מפלגת העבודה, אבל הרבה אנשים בחברה הישראלית הרגישו שגרבוז מבטא תחושה עמוקה שקיימת במחנה שלנו. ואתם יודעים מה? הם פשוט צודקים. הם צודקים".

    "הנטייה ליחס לימין הצבעה אמוציונלית, לא רציונלית, הזויה, מלווה בקמעות ופרימיטיבית היא לא נכונה", אמרה יחימוביץ'. "גם אנחנו מצביעים אמוציונלית. גם אנחנו מצביעים שבטית וזהותית, וגם אנחנו מצביעים למי שפחות מאיים עלינו ולמי שיותר דומה לנו. ההצבעה הלא רציונלית הזו נמצאת גם במחנה שלנו ואפילו יותר חזק. כי מזרחים מצביעים גם לאשכנזים וגם למזרחים ואשכנזים מצביעים רק לאשכנזים". לדבריה זה אחד מגורמי הכשל של הבחירות האחרונות: "אנחנו יוצרים קמפיין מאוד שבטי, מאוד זהותי. הקמפיין האחרון הביא את כל השבט, בהמוניו. וגרר אפילו מצביעי לפיד", אבל האסטרטגיה הזו גרמה לתגובת נגד: "הקמפיין היה כל-כך מוצלח וכל-כך שבטי עד שהוא גרם לצד השני 'להתקפד' בתוך עצמו, לגונן על עצמו ולצאת למערכה בחזרה".

    לדבריה, מדובר בעניין עמוק יותר מדבריו של נתניהו על המצביעים הערביים: "זה אולי נתן פיניש מכוער לעניין, אבל זו לא הסיבה. בסוף הייתה כאן 'התקפדות זהותית' מול 'התקפדות זהותית'".

    האזינו:



    0 תגובות