הפסיפסים ומשמעותם: תערוכה מלב העיר עזה היהודית

אבי יעקב No Comments on הפסיפסים ומשמעותם: תערוכה מלב העיר עזה היהודית
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מוזיאון הטבע התנ"כי, הנמצא ליד בית שמש, מציג צילומים של פסיפס מרהיב מבית כנסת ב…עזה! בית הכנסת, שנבנה לפני כ- 1500 שנה היה מרכז ליהודים שחיו באזור, שרובם עסקו בחקלאות ובמסחר. רצפת בית הכנסת הייתה עשויה מפסיפס צבעוני מרהיב ובו דמויות של בעלי חיים רבים, עיטורי זית וגפן, ואפילו ציור של דוד המלך פורט על נבל ולידו הכתובת דוד באותיות עבריות עתיקות.

התמונות המוצגות במוזיאון הן של ג'ירפה ופיל, חיות אפריקאיות שלא היו בארץ באותה התקופה. אך אכן היו מוכרות בפרט ליהודים סוחרים עשירים כפי שהיו בעזה.  בספר מלכים א' כתוב: "כי אני תרשיש למלך בים עם אני חירם אחת לשלש שנים תבוא אני תרשיש נשאת זהב וכסף שנהבים וקפים ותוכיים" ממש כפי שחירם מלך צור הביא לשלמה המלך בעלי חיים כמתנות, היו סוחרים בבעלי חיים, מעבירים אותם בספינות ומגישים אותם למלכים ושליטים.

כפי הידוע, יהודי עזה, שחיו קרוב לנמל, הכירו את המסחר המקובל בתקופה זו. רובם עסקו במסחר ורבים מהם היו בעלי הון גדולים, שהכירו את אותן חיות אקזוטיות שהיו כפי שראינו בנביא מעטרות את חצרות בתיהם המפוארים. מעניין, שהג'ירפה המצוירת בפסיפס מקושטת בסרט והפיל הוא בעל אוכף, מה שמעיד על השליטה של בני האדם על בעלי חיים מרשימים אלה.

בית הכנסת היה גדול והשתרע, באופן חריג, על פני חמישה מפלסים, שמעידים כנראה על עושרה של הקהילה היהודית שחיה באזור. רצפת בית הכנסת הייתה עשויה מפסיפס צבעוני מרהיב ובו דמויות של בעלי חיים רבים, עיטורי זית וגפן, ואפילו ציור של דוד המלך פורט על נבל ולידו הכתובת דוד באותיות עבריות עתיקות.

בית הכנסת נבנה באזור שבו היום נמצאת שכונת א-רימל, קרוב מאוד לנמל עזה. בתוך הרצפה גם כתובת המספרת על התורמים שמימנו את בנייתה – מנחם וישוע בני ישי, סוחרי עצים. ככל בתי הכנסת בעולם, גם בית הכנסת הזה נבנה כשהוא פונה לירושלים.

אחרי מלחמת ששת הימים, נכבשה רצועת עזה ע"י ישראל, ובמקום נבנה מרכז מבקרים ששימש את המטיילים באזור. מאוחר יותר, החלה הרצפה להתפורר והוחלט להעבירה בשלמותה למוזיאון ישראל ולמוזיאון רוקפלר בירושלים. לפני כ- 15 שנה היא הועברה לאתר הנקרא "השומרוני הטוב" השוכן על הדרך לים המלח, שם הוצבו פסיפסים מדהימים מיהודה, שומרון וגם – מעזה..

עוד על בעלי החיים של התנ"ך ושל ישראל, הסמליות שלהם והמקומות בהם הם מופיעים, תוכלו ללמוד בימי החנוכה ובכל השנה במוזיאון הטבע התנכ"י המרהיב, המשלב גם מפגשים מרגשים עם בעלי חיים "אמיתיים" ומפוחלצים שהיו מוכרים לאורך ההיסטוריה של ארץ ישראל.



0 תגובות