אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק להכרה במשפחות החטופים

איתי גדסי No Comments on אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק להכרה במשפחות החטופים

אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק להכרה במשפחות החטופים. הצעת החוק קובעת שבני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה. בין היתר יוענקו למשפחות תגמולים חודשיים ללא הגבלת זמן, כל עוד לא השתנה מצבו הרשמי של החטוף או הנעדר

ישראל אייכלר צילום: פלאש 90

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר להכרה במשפחות החטופים. לאחר שבשבוע שעבר אושרה הכרה זמנית במשפחות, הצעת החוק, עליה חתומים מעל 80 חברי כנסת, תעגן את ההכרה, הזכאויות והתגמולים למשפחות בחקיקה ראשית.

יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק ח"כ אייכלר אמר בפתח הדיון היום: "המטרה הראשונה היא להחזיר את החטופים הבייתה. עד שהם חוזרים, עלינו לדאוג שלמשפחותיהם יהיה בסיס כלכלי, תמיכה וגם אפשרות לפעל למען יקיריהם, כדי שיוכלו לחזור כמה שיותר מהר הבייתה".

הצעת החוק קובעת שבני משפחות החטופים והנעדרים יקבלו זכאויות שיהיו משולות לבן משפחה של נספה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חללי פעולות איבה. בין היתר יוענקו למשפחות תגמולים חודשיים ללא הגבלת זמן, כל עוד לא השתנה מצבו הרשמי של החטוף או הנעדר. ממידע שהוצג בוועדה בדיונים קודמים עולה כי סכום התגמול החודשי ינוע בין 9,000-11,000 ₪ בחודש, ועוד תוספת של 10% בגין כל ילד.

בנוסף, מגדירה הצעת החוק רובד נוסף של מענקי סיוע למשפחות, שיוענקו אחת לשלושה חודשים ויחולקו תחת ההגדרה של 'קידום מאמצים לשחרור או לאיתור חטוף או נעדר'. היום החליטה הוועדה להגדיל את סכום המענק הראשי, שיחולק בין בן או בת הזוג לבין הורי החטוף או הנעדר,מ-60,000 ₪ ל-90,000 ₪. כמו כן יוענקו 18,000 ש"ח לכל אחד מאחיו ואחיותיו ולכל אחד מילדיו. בנוסף האריכה היום הוועדה את משך הזכאות למענקים אלה- מתשעה חודשים בלבד לשנתיים, עם אפשרות להארכה בשנה נוספת. בהעדר בן זוג או הורים, יחולק המענק הראשי בחלקים שווים לקודמים מבין אלה: ילדיו הבגירים של החטוף או הנעדר, אחיו ואחיותיו הבגירים, הורי הוריו ובהעדרם של כל אלה, לפי קביעת פקיד תביעות או קצין תגמולים – לבן משפחה אחר.

ההכרה בחוק נוגעת לכלל החטופים והנעדרים, בהם אזרחים ומי שאינם אזרחים אבל נכנסו לישראל כחוק, לרבות מי שנחטפו או הוגדרו כנעדרים באופן שתואם את הגדרות החוק גם לפני ה-7 באוקטובר 2023 והתשלומים ישולמו החל ממועד זה ואילך. משפחות של נעדרים או חטופים שנכנסו לישראל שלא כחוק יוכלו להגיש בקשה להכרה בוועדת חריגים (ועדת למ"ד).

מהדיון היום עלה בין היתר כי קיימות סוגיות נוספות שנותרו עדיין פתוחות ביחס למעמדם של הנעדרים והחטופים ובני משפחותיהם, בהן מעמדם הביטוחי, זכויותיהם על פי דיני העבודה, שאלות בנוגע להסדרי משכנתא וחובות אחרים שהם אמורים לשלם ועוד. סוגיות אלה, הוסכם, יוסדרו במסגרת דיונים ייעודיים להן.

ההצעה תעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ותשוב לוועדה, לצורך הכנה לקריאות השנייה והשלישית.



0 תגובות