מרגש: החפצים של חללי מלחמת יום הכיפורים יוחזרו למשפחות

קובי פינקלר No Comments on מרגש: החפצים של חללי מלחמת יום הכיפורים יוחזרו למשפחות

יובל למלחמת יום הכיפורים: צה"ל יזם לראשונה פרויקט ייחודי להחזרת חפצים של חללי מלחמת יום הכיפורים למשפחותיהם

10:18
28.04.24
אבי יעקב No Comments on מי יככבו בקרוב במדורי ה'מאורסים'? בעוד שעות תוכלו לדעת

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לרגל ציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, מערך הנפגעים בצה"ל יזם פרויקט ייחודי בשם "זיכרון חדש-ישן", להשבת מסמכים יקרי ערך וחפצים אישיים של חללי מלחמת יום הכיפורים למשפחותיהם.

במסגרת הפרויקט, אנשי מערך הנפגעים אוספים חפצים וחומרים שנמצאו בארכיון צה"ל של משרד הביטחון מתקופת המלחמה, ומחזירים אותם למשפחות השכולות במפגשים מיוחדים, הנערכים בהובלת סגלי הנפגעים ובהשתתפות מפקדי צה"ל מהיחידות השונות.

הפרויקט החל בחודש יוני האחרון ועודנו מתקיים, ובמהלכו יוחזרו לכ-2,100 משפחות שכולות תמונות, ציורים, דרגות, דסקיות, רישיונות, צווי התייצבות למילואים, פנקסי, מכתבים שלא הגיעו ליעדם ועוד.

במהלך החודש האחרון לקחו חלק בפרויקט מפקדים מהזרועות, האגפים והפיקודים השונים והחזירו חפצים למשפחות שכולות מהמלחמה.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, נפגש בחודש שעבר עם אלמנתו ואחותו של סגן אבנר (אביק) גבורין ז"ל, שהיה מדריך בשבט הצופים בו הרמטכ"ל היה חניך כנער ואת משפחתו פגש לראשונה כקצין צעיר בצנחנים. אבנר (אביק) גבורין ז"ל היה מפקד בנח"ל המוצנח בימי מלחמת יום הכיפורים ונהרג כתוצאה מפגז שפגע בקרבת הבונקר בו חייליו שהו. הרמטכ"ל שוחח עם המשפחה והחזיר לה את פנקס התשלומים של אבנר ושלוש תמונות שלו.

ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור, נפגש עם משפחותיהם של רב"ט שאול סגל סקל ז"ל ורב"ט יגאל חדד ז"ל, חללי חטיבת גולני, בה שירת בעבר.

שאול ז"ל שירת בגדוד "הבוקעים הראשון" (51) עליו פיקד האלוף בעבר. האלוף השיב למשפחתו של שאול סגל סקל ז"ל תמונות, מכתבים, מסמכים אישיים ואת חוגרו. בין המכתבים שהושבו למשפחה הייתה גלויה שנשלחה לשאול ז"ל ממשפחתו, ביום שלפני מותו, בה נכתב כי הם דואגים לו וכי הלכו לקצין העיר לשאול לשלומו.

בנוסף, השיב למשפחתו של יגאל חדד ז"ל דף תפילה לפני יציאה לקרב שנמצא בין חפציו; את חוגרו ומסמכים אישיים נוספים.

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ביקר אצל משפחתו של סרן דוד אתיאל אתקין ז"ל, ממייסדי קיבוץ יטבתה, בו גדל האלוף ושם נחשף ולמד על דמותו של דוד ז"ל.

מפקד הפיקוד השיב לאלמנתו, לילדיו ולנכדיו של דוד ז"ל את כרטיס הצניחות האישי שלו, תמונות ומסמכים אישיים נוספים.

מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, הגיע למשפחתו של סמל יעקב שלמה גונין ז"ל. יעקב ז"ל שירת בחטיבת גולני, עליה פיקד האלוף בעבר. האלוף נפגש עם אחותו של יעקב ז"ל והשיב לה את תעודת עיטור העוז שקיבל לאחר נפילתו, זאת בשל גבורתו במהלך הקרב על כיבוש החרמון במהלכו נפל.

כאשר אביו של יעקב ז"ל נפטר, משפחתו מכרה את חפציו, ובניהם נמכרה בטעות גם כרית האותות של יעקב ז"ל. לאחר זמן מה נמצאה הכרית והושבה למשפחה, אך ללא עיטור העוז. עם החזרת החפצים, נמסר למשפחה עיטור העוז חדש, שהושב למקומו החסר בין הסיכות והסמלים בכרית האותות.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, נפגש עם אמו, אחותו ואחיו של רב"ט צבי נוסבוים ז"ל, וכן עם שניים מנכדיו (שאחד מהם אף קרוי על שמו של צבי ז"ל). האלוף השיב להם תמונות ומכתבים שנשלחו לצבי ז"ל, חלקם אף לאחר נפילתו.

לאורך השנים הוחזרו חפצים ומסמכים של חללי צה"ל למשפחות שפנו לקבלם. השנה, לרגל ציון יובל למלחמת יום כיפור, הוחלט לפתוח בפרויקט הייחודי על מנת להחזיר באופן פעיל אלפי חפצים שנמצאו בארכיון צה"ל ואוחסנו בו מהמלחמה ועד היום. עם השבתם נסגר מעגל מרגש, ערכי וחשוב – לצה"ל ולמשפחות השכולות.

עד כה, לקחו חלק בפרויקט מפקדי צה"ל מדרגי מפקדי הפלוגות ועד לראש המטה הכללי. בשבועות הקרובים, ימשיכו עשרות מפקדי צה"ל בכלל הדרגים, ובהם מפקדי חטיבות וקצינים זוטרים, לקחת חלק בפרויקט ולחבור למשפחות שכולות.

מדברי ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור: "50 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים, אנחנו זוכים להעניק למשפחות השכולות דרישת שלום מיקיריהם שנפלו בקרב. החפצים שנותרו מעלים זיכרונות וגעגועים ומספרים את סיפורם של אלה שאינם, את תמונתם האחרונה, חפציהם ומכתביהם, בהם כתבו את המשפטים האחרונים לאהוביהם. הפרויקט הייחודי הזה, הוא חלק מהחוב המוסרי שלנו כלפיי יקיריכם שנפלו על הגנת המולדת וכלפיכן, המשפחות השכולות, שאיבדתן את היקר לכן מכל בהגנה על המדינה".



0 תגובות