אור החיים: "קיום התורה – תלוי בכלל ישראל"
הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: "קיום התורה – תלוי בכלל ישראל"הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה
התכניות האחרונות
- מאי 2024
- אפריל 2024
- מרץ 2024
- פברואר 2024
- ינואר 2024
- דצמבר 2023
- נובמבר 2023
- אוקטובר 2023
- ספטמבר 2023
- אוגוסט 2023
- יולי 2023
- יוני 2023
- מאי 2023
- אפריל 2023
- מרץ 2023
- פברואר 2023
- ינואר 2023
- דצמבר 2022
- נובמבר 2022
- אוקטובר 2022
- ספטמבר 2022
- אוגוסט 2022
- יולי 2022
- יוני 2022
- מאי 2022
- אפריל 2022
- מרץ 2022
- פברואר 2022
- ינואר 2022
- דצמבר 2021
- נובמבר 2021
- אוקטובר 2021
- ספטמבר 2021
- אוגוסט 2021
- יולי 2021
- יוני 2021
- מאי 2021
- אפריל 2021
- מרץ 2021
- פברואר 2021
- ינואר 2021
- דצמבר 2020
- נובמבר 2020
- אוקטובר 2020
- ספטמבר 2020
- אוגוסט 2020
- יולי 2020
- יוני 2020
- מאי 2020
- אפריל 2020
- מרץ 2020
- פברואר 2020
- ינואר 2020
- דצמבר 2019
- נובמבר 2019
- אוקטובר 2019
- ספטמבר 2019
- אוגוסט 2019
- יולי 2019
- יוני 2019
- מאי 2019
- אפריל 2019
- מרץ 2019
- פברואר 2019
- ינואר 2019
- דצמבר 2018
- נובמבר 2018
- אוקטובר 2018
- ספטמבר 2018
- אוגוסט 2018
- יולי 2018
- יוני 2018
- מאי 2018
- אפריל 2018
- מרץ 2018
- פברואר 2018
- ינואר 2018
- דצמבר 2017
- נובמבר 2017
- אוקטובר 2017
- ספטמבר 2017
- אוגוסט 2017
- יולי 2017
- יוני 2017
- מאי 2017
- אפריל 2017
- מרץ 2017
- פברואר 2017
- ינואר 2017
- דצמבר 2016
- נובמבר 2016
- אוקטובר 2016
- ספטמבר 2016
- אוגוסט 2016
- יולי 2016
- יוני 2016
- מאי 2016
- אפריל 2016
- מרץ 2016
- פברואר 2016
- ינואר 2016
- דצמבר 2015
- נובמבר 2015
- אוקטובר 2015
- ספטמבר 2015
- אוגוסט 2015
- יולי 2015
- יוני 2015
- מאי 2015
- אפריל 2015
- מרץ 2015
- פברואר 2015
- ינואר 2015
- דצמבר 2014
- נובמבר 2014
- אוקטובר 2014
- ספטמבר 2014
- אוגוסט 2014
- יולי 2014
- יוני 2014
- מאי 2014
- אפריל 2014
- מרץ 2014
- פברואר 2014
- ינואר 2014
- דצמבר 2013
- נובמבר 2013
- אוקטובר 2013
- ספטמבר 2013
- אוגוסט 2013
- יולי 2013
- יוני 2013
- מאי 2013
- אפריל 2013
- מרץ 2013
- פברואר 2013
- ינואר 2013
- דצמבר 2012
- נובמבר 2012
- אוקטובר 2012
- ספטמבר 2012
- אוגוסט 2012
- יולי 2012
- יוני 2012
- מאי 2012
- אפריל 2012
- מרץ 2012
- פברואר 2012
- ינואר 2012
- דצמבר 2011
- נובמבר 2011
- אוקטובר 2011
- ספטמבר 2011
- ינואר 2011
ארכיון תוכניות
פוסטים אחרונים
- קורע לב: ארבעה לוחמים נפלו בצפון הרצועה, אחרים נפצעו
- המונים במסע הלויית מרן האדמו"ר מביאלה זצוק"ל • שידור חי
- למה עם ישראל נקראים 'קדושים' \\ הרב מיכאל לסרי
- נצחו אראלים את המצוקים: כ"ק מרן האדמו"ר מביאלא זצ"ל
- יחי המעשה הקטן \\ הרב נהוראי אלביליה
תגיות
'הפסוק אומר ועשו ארון עצי שטים, אמתיים וחצי ארכו, ואמה וחצי רחבו, ואמה וחצי קומתו'
שואל רבינו האור החיים הקדוש, מדוע בכל כלי המשכן נאמר בלשון יחיד 'ועשית' שולחן, 'ועשית' מנורת, ואת המשכן 'תעשה, ועשית' את המזבח. וגם בפרטי הארון עצמו מדבר הפסוק הלשון יחיד ובנוכח, 'וציפית' אותו, 'ויצקת' לו, 'ועשית' בדי וגו'. אבל כאן שינה הפסוק וכתב בלשון רבים 'ועשו' ארון, וצריך לדעת מה הטעם ששינתה התורה???
ומבאר רבינו הקדוש, שרמז ה' יתברך בתורתו הקדושה, 'שאין גופה של תורה יכול להתקיים אלא בכללות ישראל', ואין מציאות בעולם שאפשר לאדם אחד לעשות ולקיים את כל עיקרי התורה. לדוגמא, כהן לא יכול לקיים מצוות פדיון הבן, ואינו יכול לקיים מצוות עשרים וארבע מתנות כהונה, ואם הוא ישראל אינו יכול לקיים מצוות עשה שבהקרבת הקרבנות ודיניהם, אשר יש בהם המון מצוות עשה, וכן לוי. אבל בכללות כל ישראל, כן יקיימו כללות עיקרי התורה. ולזה הפסוק אומר 'ועשו' לשון רבים.
ומסיים רבינו הקדוש, וזה לשון קודשו: ומכל מקום, בשאר פרטי תיקוני הארון אמר לשון יחיד, 'כי לתקן כלי התורה, שהם לומדיה ועמליה והכנותיה, יכולין להתקיים באדם אחד'.
[אור החיים תרומה פרק כה פסוק י]
מלא את פרטיך
האימייל לא יוצג באתר.