אור החיים: הקב"ה דן את האדם לפי תכונותיו

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: הקב"ה דן את האדם לפי תכונותיו

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    18:23
    09.06.24
    פנחס בן זיו No Comments on שהחיינו: בעלי העסקים המובילים משתתפים בחנוכת המשכן החדש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'הקדוש ברוך הוא דן כל אחד לפי מזגו וטבעו'

    'שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים, כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם, בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי'

    הקדוש ברוך הוא דן את כל אדם ואדם לפי טבעו ומזגו, ומי שהוא 'חם' ותוסס בטבעו, ה' יתברך דן אותו לזכות יותר ממי שהוא 'מזוג' ורגוע יותר.

    לכן 'שאול המלך' איבד המלוכה בחטא אחד, ו'דוד המלך' לא איבד אפילו בשני חטאים, כי דוד היה 'חם' בטבעו, כמו שנאמר 'אדמוני', ואילו שאול היה 'מזוג' בטבעו.

    ובזה מפרש רבינו האור החיים הקדוש את המילה 'אַחִים' במשמעות חדשה, מלשון 'חום', שהיה בהם מידת החום והכעס, וזה מה שהביא אותם למכירת יוסף. ומליץ יעקב זכות עליהם, שיש להם 'מזג חם וכועס', ולכן נכשלו במכירת אחיהם הצדיק.

    ומוסיף רבינו הקדוש לפרש את המשך הפסוק: 'כלי חמס מכרותיהם' – אותם תכונות לא ירשו מאביהם, אלא חמסו אותם וגזלו מאחרים, וזה הפירוש 'כלי חמס מכרותיהם' שניכר וידוע לכל שהם חמסו את המידות הללו.

    ולכן ביקש, 'בסדם אל תבא נפשי' – מה שנתייעצו ונסתודדו להרוג יוסף, לא באה מכח 'נפשי' שלא השרשתי בהם בשעת ההולדה.

    אולם מצד שני, גם ביקש יעקב אבינו שלא יענש על מכירת יוסף, על שהוא גרם שהשבטים יקנאו בו, על ידי שעשה לו כתונת פסים.

    [אור החיים ויחי פרק מט פסוק ה]



    0 תגובות