ועדת העבודה והרווחה: הצעת חוק ממשלתית שערורייתית נדחתה

איתי גדסי No Comments on ועדת העבודה והרווחה: הצעת חוק ממשלתית שערורייתית נדחתה

ועדת העבודה והרווחה סירבה לאשר הצעת חוק ממשלתית שעשויה להגביל מקבלי הבטחת הכנסה בקבלת תמיכות כספיות

וועדה בכנסת | תמונת אילוסטרציה צילום: קובי גדעון, לע"מ
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת החליטה היום שלא לקבל הצעת חוק ממשלתית, לפיה תופחת קצבה לזכאים לגמלת הבטחת הכנסה, אם אלה יקבלו תמיכה כספית קבועה מקרוביהם או מתרומות בסכום העולה על למעלה מ-3,000 שקלים בחודש ליחיד, או 4,500 לבעל משפחה. זאת למרות שההצעה מאפשרת לראשונה לקבל תמיכה לכל מטרה עד סכומים אלה מבלי לאבד את הקצבה, ולא מגבילה את התמיכה רק לתשלום שכר דירה, כפי שנהוג כיום.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, וח"כ מירב בן ארי (כולנו), הביעו במהלך הדיון התנגדות עזה לכך שגם קבלת תמיכה עבור סיוע בשכר דירה עשויה להוביל מעתה להפחתת הגמלה (עד כה תמיכה לצורך זה כמעט ולא היתה מוגבלת), וכן התרעמו על כך שמקבל הבטחת הכנסה שיוצא לעבוד ייפגע באופן דרסטי, בעוד מי שאינו עובד ויקבל תמיכה כספית כמעט ולא ייפגע; כך, לדוגמה, לפי חישוב של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, זכאי להבטחת הכנסה שיקבל תמיכה בסך 5,000 שקלים בחודש יישאר עם 2,397 שקלים, ואילו זכאי שיש לו הכנסה מעבודה יישאר עם 195 שקלים בחודש בלבד.

היו"ר אלאלוף אמר בדיון: "מדוע מחטטים בכיסם של האנשים החלשים ביותר? כשבית חולים מקבל תרומה, לא מפחיתים מתקציבו. רק אצל העניים מחפשים איפה לחתוך. למה זה עניינה של המדינה בכלל? שכחנו שאנחנו צריכים להוציא אנשים מהעוני". אלאלוף הודיע כי דיון מחודש בהצעת החוק יתקיים בשבועות הקרובים, וכי הוא מוכן להתפשר על קביעת תקרה לתמיכות, אולם לא לגבי הגבלת שכר דירה ופגיעה ביוצאים לעבוד.

ח"כ בן ארי: "נוצר כאן תיאטרון אבסורד; יוצרים תרבות של שקרים ומעודדים זכאים להחביא תמיכות".

ראש תחום רווחה באגודה לזכויות האזרח, עו"ד משכית בנדל, אמר: "הסכומים בהצעת החוק שרירותיים לחלוטין. אי אפשר אפילו לשרוד מזה. אני לא מאמינה שיש מקבל הבטחת הכנסה אחד שלא מקבל עזרה, אבל הם נאלצים לרמות".

עו"ד שרית דמרי מהלשכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי הגנה על הצעת החוק: "הסכומים שקבענו קרובים לשכר המינימום, ועדיין שומרים על תמריץ יציאה לעבודה. סכומי סיוע חד פעמיים לא יובאו בחשבון לצורך הפחתת גמלה, רק סכומים הניתנים באופן קבוע ומתמשך. בנוסף, זכאים לגמלה היוצאים לעבוד מקבלים מענק עבודה".

רכז רווחה באגף תקציבים במשרד האוצר, אייל מדן בחר גם הוא להגן על הצעת החוק:"הצעת החוק היא התקדמות בכיוון הנכון והיא מסדירה את נושא התמיכות הכספיות עבור מקבלי הבטחת הכנסה".

עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים: "ההצעה היא בשורה. התקרה לקבלת תמיכות עולה משמעותית".



0 תגובות