צוק איתן • כמה זה יעלה לנו?

    אלכס זבז'נסקי No Comments on צוק איתן • כמה זה יעלה לנו?
    18:23
    09.06.24
    פנחס בן זיו No Comments on שהחיינו: בעלי העסקים המובילים משתתפים בחנוכת המשכן החדש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אם ניתן ללמוד משהו מניסיון העבר, אז שוקי המניות והאג"ח התאוששו מהר מאוד אחרי תחילת המבצע במלחמת הלבנון השנייה, ובמבצעים "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן".

    באשר להשלכות התקציביות של הלחימה, ניסיון העבר מראה שהעלות בגין מלחמת לבנון השנייה הסתכמה בכ- 11 מיליארד ש"ח ועלות המבצע עופרת יצוקה בעזה בכ-4 מיליארד ש"ח ועמוד ענן ב-2 מיליארד ש"ח. מדובר רק בהוצאות של מערכת הביטחון. קשה להעריך את אובדן התוצר כתוצאה מהאירועים הביטחוניים, כאשר הפעם להבדיל מפעמים הקודמות, גם אזור גוש דן עלול להיות מושבת חלקית אילו ההסלמה תחריף. יחד עם זאת, אפשר להזכיר שהתוצר התכווץ ב-0.9% ברבעון בו התנהלה מלחמת לבנון השנייה, אך חזר לצמוח בשיעור של 7.6% ברבעון הבא. כעת מדובר כנראה באירוע שהיקפו דומה למבצעים הקודמים בעזה.

    בינתיים האירועים הביטחוניים לא יצרו הזדמנויות השקעה מיוחדות, למעט באג"ח הקונצרניות. שוק זה היה חם מדי והיה צריך טריגר כלשהו כדי שאוויר ייצא ממנו.

    גם בנק ישראל ציין זאת בהודעת הריבית האחרונה, כאשר הוא בעצמו תרם לכניסה מאסיבית של כספים אל האפיק ע"י הורדות ריבית שהפכו את הפיקדונות בבנקים לאלטרנטיבה לא כדאית. "הר" של 70 מיליארד ש"ח מכספי קרנות נאמנות מושקע באפיק הקונצרני. לשם השוואה, בשיא התקופה "העליזה" בשוק הקונצרני בשנת 2007, החזיקו הקרנות כ-30 מיליארד ולפני פרוץ המשבר ביוון בשנת 2011 כ-45 מיליארד. בהתחשב בעובדה שמחזורי המסחר באג"ח הקונצרניות עלו בין שנת 2007 ל-2014 רק בכ-40%, כאשר בין 2011 ל-2014 כמעט לא הייתה עלייה במחזורים, פדיונות בהיקפים גדולים מהקרנות מתקשים "להיעכל" בשוק מבלי לגרום לזעזועים.

    המגמה השלילית בשוק האג"ח הקונצרניות שהתחילה עוד במחצית השנייה של חודש מאי הואצה בימים האחרונים עם התגברות הפדיונות מקרנות הנאמנות. מדד תל בונד 60 ירד מהשיא ביותר מ-2% ובאג"ח בדירוגים נמוכים יותר הירידות היו אף בשיעור חד עוד יותר.

    כדאי לשים לב שהירידה המצטברת בשוק הקונצרני מאז שאפיק זה התחיל להיחלש, כולל הירידות האחרונות, הייתה חדה יותר מאשר סך הירידות בשוק המניות, שאמור להגיב בעוצמה גדולה הרבה יותר להסלמה ביטחונית. גם עוצמתו של שער החליפין של השקל מעידה על כך שהמשקיעים לא מתרגשים יותר מדי מהאירועים הביטחוניים. נראה ששוק הקונצרני מושפע בעיקר לא מהמשתנים הכלכליים או מעלייה בסיכון הגיאופוליטי, אלא מיציאת הכספים מקרנות הנאמנות.

    לסיכום, ניסיון העבר מלמד שפעולה פזיזה של המשקיעים בתגובה להתפתחויות הביטחוניות לא השתלמה בעבר. כעת, כשהפאניקה אוחזת בעיקר את שוק האג"ח הקונצרני, לפחות החלק הפחות מסוכן של האפיק שכולל אג"ח בדירוגים גבוהים יותר, עשוי להפוך לדוגמה נוספת שממחישה שפאניקה בהשקעות לא משתלמת. המשקיעים עשויים לגלות בדיעבד שבעת זו נוצרו דווקא הזדמנויות כניסה לשוק לא היציאה ממנו.



    0 תגובות