חולים יותר, ישנים פחות: ההשפעות הקשות של המלחמה

צבי טסלר No Comments on חולים יותר, ישנים פחות: ההשפעות הקשות של המלחמה
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שהחלה בעקבותיהם הביאו לתחושות קשות ומורכבות בקרב אזרחי ישראל, כאשר רבים חוו וחווים פגיעה בבריאות הנפשית לצד הבריאות פיסית, בדרגות שונות. סקר חדש, מקיף וראשון מסוגו שערכה מכבי שירותי בריאות במלאת חודשיים למלחמה, חושף את מצב הבריאות של הישראלים בימים אלו, כפי שהם עצמם תופסים אותה.

חולים יותר, מוותרים על בדיקות רפואיות ועולים במשקל

בעקבות המלחמה, כל ישראלי שלישי מעיד על שינוי לרעה במצבו הבריאותי, וכן חלה ירידה דרמטית בשיעור הישראלים שמדרגים את מצב בריאותם מצוין או טוב מאוד. 60% דיווחו כי מצבם הבריאותי היה מצוין או טוב מאוד לפני ה-7 באוקטובר ורק 42% דיווחו שהם מרגישים כך גם כעת. שיעור הישראלים שתופסים את מצבם בינוני או גרוע כמעט והוכפל בזמן המלחמה ועומד כיום על 21% לעומת 12% בלבד טרם המלחמה.

עוד עולה מנתוני הסקר כי 30% מבין הישראלים הסובלים ממחלות כרוניות, המהווים כרבע מהאוכלוסייה הכללית, דיווחו כי הם מרגישים שחלה החמרה במחלתם בעקבות המצב.

בנוסף, 36% מהמשיבים שהיה להם תור לרופא/ה או בדיקה רפואית שנקבעו מראש טרם המלחמה דיווחו כי וויתרו או דחו את התור ו-17% דיווחו כי ויתרו או דחו ביצוע של בדיקת סקר חשובה, כמו בדיקות לאיתור מוקדם של סרטן.

גם ההקפדה של הישראלים על אורח חיים בריא ספגה פגיעה משמעותית מפרוץ הלחימה; על פי ממצאי הסקר, חלה ירידה משמעותית בשיעור הישראלים שמדווחים על הקפדה על אורח חיים בריא ומאוזן (תזונה, פעילות גופנית, עישון וכד') בהשוואה לתקופה שלפני: מ-43% ל-30% בלבד.

כמו כן, 47% מקרב מי שביצעו ספורט וכושר בשגרה שלפני המלחמה, העידו כי מבצעים פחות פעילות גופנית מאז פרוץ המלחמה, ו-15% העידו כי הפסיקו לחלוטין להתאמן.

לפי נתוני הסקר שערכה מכבי, 36% מהנשאלים דיווחו כי עלו במשקל בתקופה זו בשל שינוי לרעה בהרגלי התזונה שלהם עקב המלחמה. מתוך כלל המשיבים, 21% דיווחו כי הם אוכלים בימים אלו באופן לא מסודר, 21% ציינו כי צורכים יותר חטיפים וממתקים בתקופה זו, ו-18% דיווחו שקונים יותר ג'אנק פוד מאשר בימים כתיקונם. במקביל, 13% מהמשיבים מעידים שירדו במשקל בעקבות המצב.

אחד החששות במערכת הבריאות הוא שהמצב הנוכחי יוביל לעלייה בהתמכרויות בקרב הציבור. ממצאי הסקר מאששים חשש זה כאשר כ-56% מהמעשנים העידו כי צריכת הסיגריות שלהם התגברה בתקופת המלחמה ו-15% מהמשיבים שצורכים אלכוהול בשגרה דיווחו כי הם שותים יותר משקאות אלכוהוליים בימים אלו.

יותר ישראלים צריכים סיוע נפשי ורובם ישנים פחות טוב

הסקר שערכה מכבי מראה כי כמחצית מהישראלים מדווחים על שינוי לרעה במצב הנפשי שלהם על רקע המלחמה. 62% מהישראלים דיווחו כי לפני אירועי ה-7 באוקטובר הגדירו את מצבם הנפשי כטוב מאוד/מצוין ורק 34% מהנשאלים ממשיכים להרגיש כך גם כיום. שיעור הישראלים שתופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע עלה מ-13% ל-32% – כלומר כל ישראלי שלישי.

ממצאים אלו תואמים את נתוני מכבי מהחודש האחרון לפיהן נרשמה עלייה של כ-30% באבחנות רפואיות של מטופלים הסובלים מדיכאון וחרדה וכן עלייה של כ-90% ברכישת תרופות הרגעה ללא מרשם ברשת בתי המרקחת "מכבי פארם".

18% מהמשיבים לסקר העידו כי הרגישו צורך בקבלת סיוע נפשי מאנשי מקצוע על רקע המלחמה. המצב הנפשי משפיע ישירות גם על איכות השינה של הישראלים, כאשר 63% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם ישנים פחות טוב בימים אלו.

ראש חטיבת הבריאות של מכבי ד"ר ערן רוטמן: ״מצבי לחץ וחרדה ארוכי טווח, ממש כמו המצב הקשה והמורכב שאנו מתמודדים עמו כבר חודשיים, עלולים לפגוע בבריאות שלנו. לכן חשוב דווקא בתקופה כזאת לשמור על הרצף הטיפולי שלנו ולשמור על אורח חיים בריא – כדי להפחית את הסיכון להחמרה או להתפרצות של מחלות כרוניות ואחרות".

הסקר נערך בסוף חודש נובמבר 2023 בקרב מדגם מייצג של 500 ישראלים מכל רחבי הארץ, חברי כלל קופות החולים, בגילאי 20-75.



0 תגובות