"אשרי מי שיכול": האם יש עניין להתקין מזגן בסוכה?

נתי קאליש No Comments on "אשרי מי שיכול": האם יש עניין להתקין מזגן בסוכה?

מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א נשאל האם ראוי לקנות ולהתקין מזגן בסוכה כדי שהשהות בה תהיה נוחה ונעימה, והשיב כי אמנם אין זה חיוב אך זה דבר חשוב מאד, ואשרי מי שיכול לעשות כן ולקיים על ידי זה מצוות סוכה בהידור. האם אפשר לרכוש מזגן מכספי מעשר? | הפסק המלא

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בהגיע חג הסוכות, ויחד עמו מזג האויר המשתנה מתקופה לתקופה ומיום ליום, ופעמים רבות דווקא בתקופת תשרי הסתווית יוצאת החמה מנרתיקה והחום הכבד שורר בכל פינה, דבר המקשה מאד על הישיבה בסוכה, האכילה והשינה בה, כמובן.

כמה אברכים שהדבר הקשה עליהם ביותר, שיגרו שאלה למרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, האם בעקבות כך יש עניין או האם צריכים להשקיע כסף ולקנות ולהתקין מזגן בסוכה, שיצנן את האויר ויקל על השהות בה.

תשובתו של מרן הגר"י זילברשטיין הובאה בקו 'שיח יצחק' מתורת מרן הרב זילברשטיין, שם נאמר כי הרב השיב שמזגן בסוכה הוא דבר חשוב מאד, ואשרי מי שיכול לעשות כן, ולקיים מצות סוכה בהידור, ומקיים בזה 'תשבו כעין תדורו', משום שכיום רגילים לחיות בבית עם מזגן, והשהות בסוכה בלי מזגן לפעמים מעיקה מאד, ואדם יכול להיות 'מצטער' אם יהיה בסוכה בלי מזגן, ולכן יש ענין גדול מאד לקנות מזגן לסוכה כדי שהשהות בה תהיה נעימה ולא יצטער.

אמנם הדגיש מרן הגר"י זילברשטיין כי אין בזה חיוב גמור, שהרי המצטער מחמת קור בסוכה, הדין הוא שפטור מלישון בסוכה, אף שיכול לישון שם עם כרים וכסתות או להביא תנור חימום לסוכה, ולא מצינו שיש חיוב כזה, אלא שודאי ראוי לחפש ולעשות כל שביכולתו כדי שיוכל לקיים מצוות סוכה כהלכתה בצורה שיהיה לו נח לשהות שם בכל התנאים.

מרן הוסיף נקודה נוספת, שאם יושבים בסוכה בחום בלי מזגן, עלולים לבוא ולהוציא גנות על ארץ ישראל, וכמו שמצאנו בגמרא במסכת כתובות (קיב:) על אמוראים שהיו עוברים מהחמה לצל כדי שלא יבואו להוציא לעז על ארץ ישראל שמזג האויר בה חם ומחניק.

אך כשנשאל מרן הרב זילברשטיין אם אפשר לקנות את המזגן מכספי מעשרות, השיב שאי אפשר, כיון שדברים שהם הנאות גופניות של האדם, למרות שיש בזה מצווה, מכל מקום לא בשביל זה מיועד מעשר כספים, אך בכל זאת ראוי למעט בקניית מוצרים אחרים לחג, ולהקדים לקנות מזגן לסוכה.



0 תגובות