יוקר המחייה: משפחות בעשירון 3 מתקשות לעמוד בקצב

צבי טסלר No Comments on יוקר המחייה: משפחות בעשירון 3 מתקשות לעמוד בקצב

סקר ארגון פעמונים מגלה: 29% הנמצאים בעשירון השלישי נזקקו להלוואה בריבית גבוהה או שמכרו את הבית. רבים מהם עלולים למצוא את עצמם חוצים את קו העוני

אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ארגון פעמונים המלווה ומייעץ למשפחות בתחום כלכלת הבית, ערך סקר מקיף למשפחות הנמצאות בעשירון 3 ומכניסות בין 7,700 ל-10,800 ש"ח.

מהממצאים עולה כי העלייה בריבית וביוקר המחייה מקשים על רבים באוכלוסייה לשמור על רמת החיים שאליה הורגלו בעבר. הממצאים מראים קושי יומיומי לניהול משק הבית בצורה מאוזנת וכלכלית. 45 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי הם מתקשים "לגמור את החודש", רבים מהם נאלצים כתוצאה מכך לקחת הלוואות.

בסקר שעליו ענו 1080 משיבים בגילאי 21 ומעלה מכלל המגזרים בישראל עולה עוד כי משפחות שנמצאות בעשירון השלישי ושרמת ההכנסה שלהן נעה בין 7,780 שח ל-10,812 שח, נמצאות בקרב העוני ובסכנה ליפול לעוני באופן מיידי.

27% מעשירון זה לא היו עומדים בהוצאה כספית חריגה, 29% מהם היו צריכים ללוות כסף או למכור את הבית תוך חודש אם המפרנס העיקרי במשק הבית היה מאבד את פרנסתו.

כרבע מכלל המשפחות בעשירון 3 נמצאים במינוס כרוני, 40 אחוזים מהמשיבים ענו כי היו מתייעצים עם גורמים בקהילה או עם המעסיק הישיר שלהם במקרה של החלטה כלכלית חשובה.

בפעמונים אומרים כי אחד החידושים בסקר הוא מתן ביטוי לתמיכה חברתית ולמעגלי חוסן העשויים לסייע למשפחה או ליחיד. "יש חשיבות רבה לקשרים חברתיים לחוסן של הפרט וליכולת שלו להתמודד עם אתגרים שונים ולהתגבר עליהם. 35% נעזרים בהורים באופן שוטף לתמיכה כלכלית, 74% נעזרים בגורמים שמחוץ למשפחה הגרעינית, 58% יתייעצו עם גורם בבנק בהחלטה כלכלית, 8% "נעזרים בקהילה למימון שוטף" אמרו.

עוד עולה מהממצאים כי נשים, סומכות פחות מאשר הגברים על עזרה חיצונית במקרה של זעזוע כלכלי ואף נעזרות בה פחות במהלך השנה האחרונה. בקרב בעלי ההכנסה שהיא גבוהה מהממוצע, שיעור הנעזרים בהורים הוא גבוה ועומד על 25%. "מצאנו עוד שכ-30% מבעלי ההשכלה האקדמית נעזרו בהורים במהלך השנה האחרונה" אמרו בפעמונים.

שרון לוין מנהלת ההסברה בארגון פעמונים אומרת על הממצאים כי "אנו בפעמונים, נותנים את המענה לכלל המשפחות בישראל, בליווי והדרכה, החל מגיל צעיר, כדי להקנות הרגלים וכלים להתנהלות כלכלית נבונה. כל זאת על מנת לתמוך ולחזק את החוסן הכלכלי של המשפחות כך שלא יעמיקו את הקושי הכלכלי ומובילים אותם לעצמאות כלכלית. בימים אלה, אנו בקמפיין גיוס תרומות למשפחות שנקלעו לקושי כלכלי וכל תרומה תתקבל בברכה".



0 תגובות