רוסיה: התגלו שרידי בית הכנסת מתקופת הבית השני

שלמה ריזל 1 Comment on רוסיה: התגלו שרידי בית הכנסת מתקופת הבית השני

בחפירות ארכיאולוגיות ברוסיה נמצאו שרידי אחד מבתי הכנסת העתיקים בעולם. חוקרים ארכיאולוגים הופתעו מהממצאים. התרגשות בקהילה היהודית בקרסנודר הסמוכה

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במהלך חפירות הנערכות בידי ארכיאולוגים בעיר העתיקה פנגוריה בחצי האי תמאן שבטריטוריית העיר קרסנודר, השוכן ברוסיה באזור המפריד בין ים האזוב מדרום לים השחור, התגלו השבוע שרידים של בית כנסת עתיק מאוד, ובו ממצאים יהודים מתקופות קדומות.
המומחים שהופתעו מהגילויים שמצאו מסרו, כי לאחר בדיקה מעמיקה של יסודות בית הכנסת וקווי המתאר של קירותיו, הגיעו למסקנה כי הוא נבנה בשלהי תקופת בית המקדש השני, והמבנה עמד על תילו לפחות 500 שנים!
עם גילויי יסודות המבנה, המשיכו החוקרים לחפור ומצאו בתוך המבנה מנורות ופמוטי שיש, ושולחנות עתיקים שאחד מהם נושא את הכתובת היוונית העתיקה "בית כנסת". לפי בדיקות המומחים מתברר, כי בית הכנסת היה קיים כבר בתחילת המאה ה-1 לספירה הנוצרית, מה שהופך אותו לבית הכנסת העתיק ביותר ברוסיה ולאחד העתיקים בעולם – כך סיכמו בהתרגשות חברי המשלחת הארכיאולוגית.
המקום מכיל מתחם של שני חדרים, כל אחד בשטח של יותר מ-60 מ"ר, הוא מתאפיין בעיטורים עשירים בקירותיו הצבועים, וגגו היה מכוסה ברעפים. המוטיבים היהודים משיש שנמצאו, הינם ייחודיים ושונים מאלה שבארץ ישראל.
כאמור לדעת החוקרים, נבנה בית הכנסת בעידן בית המקדש השני. החוקרים ציינו כי בתי כנסת מעטים פעלו בתקופת ביהמ"ק השני, ונבנו על ידי נציגי התפוצות שגרו הרחק מירושלים. לפי הידוע, מתוארכים בתי הכנסת הראשונים למאה ה-3 לפני הספירה, ובנייתם פרחה רק במאה ה-3 לספירה, ולכן בית הכנסת שנתגלה זה עתה, הינו מהעתיקים בעולם.
עוד הסיקו החוקרים, כי בית כנסת זה עמד על תילו עד אמצע המאה ה-6, כלומר כ-500 שנה מאז היווסדו, ונחרב עם כיבוש העיר בידי שבטים ברברים שבזזו את העיר והעלו באש את המבנים שבה.
בקהילה היהודית הגדולה הקיימת כיום בעיר קרסנודר הסמוכה, התקבלה הידיעה ברגשות גואים, בידיעה שהם ממשיכים מסורת בת אלפי שנים, ועל אף התקופות הקשות שעברה רוסיה, פורחת הקהילה עם אלפי משפחות יהודיות.
משלחת מטעם הקהילה בראשות רב העיר השליח הרב מנחם מענדל לאזאר, צפויה לבקר במקום בימים הקרובים, בהזמנת הרשות הארכיאולוגית המעוניינת בשיתוף פעולה כדי להגיע לעומק הגילויים המרעישים של פיסת היסטוריה מעניינת זו, שדבר מציאתה התפרסם בכל רוסיה.


1 תגובות

מיין תגובות