תיעוד: מאות תלמידים במעמד הכנה מיוחד לישיבה הקטנה

בנצי לייזרוביץ No Comments on תיעוד: מאות תלמידים במעמד הכנה מיוחד לישיבה הקטנה

כאלף וחמש מאות מסיימי כתות ח' בבני ברק השתתפו בסדרת מעמדים "צידה לדרך" לקראת כניסתם לישיבות הקטנות. במרכז המעמד קיבלו תלמידי הת"תים הדרכה מיוחדת מרשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, בשורה ארוכים של נושאים עליהם נשאל והשיב

צילום: דוברות עיריית ב"ב
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בברכתם של מרן ורבנן גדולי ישראל שליט"א ובעידודם של ראשי הישיבות ומנהלי הת"תים נערכו ע"י פרויקט שערי ישיבה במסגרת פעילות המחלקה לילדים ולנוער 360 בעיריית בני ברק, סדרת מעמדים מרכזיים עבור מסיימי כתות ח' בבני ברק הנכנסים לעולמה של הישיבה הקטנה, אשר בו נשמעו דברי הדרכה והכוונה לבני הישיבות.

אתגר רוחני עצום עומד בפני התלמידים עם כניסתם לישיבה קטנה ודורש התייחסות מעמיקה ומקיפה. לא הרי ההתמודדות היומיומית במסגרת התלמוד תורה כגודל החשיבות שחובה עליהם לייחס למטרות הנעלות הניצבות בפניהם בישיבה הקטנה וההתמודדות עימן. ככל שתועמק ההכנה לקראת כניסתם להיכל הישבה קטנה, הן מבחינת הלימוד, ההנהגה, הרצון והכוונה להשקיע כל שבהם על מנת לגדול ולפרוח בכרם בית ד', כך תהיה הצלחתם גדולה וכבירה בע"ה.

צילומים: דוברות עיריית ב"ב

פרויקט שערי ישיבה באמצעות מכון מאירים פועל בעידודו ותמיכתו של רה"ע הרב אברהם רובינשטיין במסגרת המחלקה לילדים ולנוער 360 בעיריית בני ברק שבהנהלת הרב שמעון קשש, סגן מנהל אגף החינוך, פועל בקרב כתות ח' בתלמודי התורה במהלך החודשים האחרונים במסגרת התכנית התקיימו סדרות מפגשים לתלמידי כתות ח' בתלמודי התורה, העולים לישיבות הקד' ע"י מרנן ורבנן ראשי ישיבות ומחנכים מנוסים בעלי ניסיון בהדרכה לקראת כניסה לישיבה קטנה.

כחלק ממפגשי ההדרכה נכנסו למעונו של חבר מועצג"ת וראש ישיבות אורחות תורה הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א. כן שמעו מפי הרה"ג רבי אהרון בן ציון קורנפלד שליט"א ר"מ ישיבת חמד, הרה"ג ר' ישראל שטיינמץ שליט"א ר"מ ישיבת ויזניץ אלעד, הרה"ג ר' מנחם שטיין, הרה"ג ר' טוביה פולק משגיח ישיבת עטרת ישראל לצעירים, הרה"ג רבי צבי לפקוביץ ר"י צעירים, הרה"ג ר' שלמה מילר ר"מ ישיבת כנסת יצחק קריית ספר, הרה"ג ר' מיכאל זכריהו משגיח ישיבת ברכת יעקב, הרה"ג ר' יצחק משה שטיין שליט"א משגיח ישיבת טל תורה, הרה"ג ר' אלעזר שוורץ שליט"א מנהל רוחני ישיבת נועם התלמוד והרה"ג ר' יוסף רייזמן.

במהלך מפגשים אלו, קיבלו התלמידים ידע תורני, כלי מחשבה ומעשה, ויכולות לצלוח את תקופת המעבר לישיבה, ולהפוך תקופת- מתח זו לחוויה מרוממת ומועילה. לקראת סיום התכנית מתקיימים מעמדים כלליים רבי הוד בהתאמה לכל החוגים.

מעמד כביר הראשון מתוך סדרת כנסי ההדרכה, התקיים באודיטוריום העירוני בהשתתפות כאלף תלמידים מהת"תים בבני ברק בראשות המנהלים והמחנכים

במרכז המעמד נשמעו דברי הדרכתו של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א לעולים לישיבות הקטנות בשאלות העומדות לפתחם שנמסרו למשלחת מנהלי הת"תים יחד עם נציגי הפרויקט בעת קבלת הדרכה וברכה לקראת הכנס החשוב.

המנהלים: מתאספים תלמידי כיתות ח' מכל החדרים, ועושים איזה יום הכנה לישיבה קטנה, ורוצים לשאול כמה שאלות בשביל התלמידים.

שאלה: מה החשיבות שיש לתפילה בישיבה?
מרן שליט"א: התפילה בישיבה זה חשוב מאד, תפילה במקום רינה שם תהא תפילה, יש גמרא, במקום תורה, במקום שלומדים, ביני עמודי יש גמרא, זו זכות גדולה מאוד.
שאלה: מה העצה לתפילה כראוי ובכוונה?
מרן שליט"א: יישוב הדעת, בלי מתח, פירוש המילים, רק פירוש המילים.
שאלה: מה החשיבות שיש בשמיעת השיעורים מפי הרבנים?
מרן שליט"א: התועלת? שיודעים איך ללמוד! מקבלים הבנה איך לומדים, איך לומדים גמרא.
שאלה: מה אפשר לחזק בחור בתקופה הראשונה שקשה לו להסתגר בישיבה?
מרן שליט"א: זה עובר, זה קשיים שעוברים, זה געגועים מסתמא, אבל הקשיים עוברים, במשך הזמן זה עובר, קשיים כאלה עוברים במשך הזמן.

שאלה: מה תלמיד יכול לעשות כשאין לו חשק ללמוד? איך אפשר לחזק אותו?
מרן שליט"א: צריך מישהו שיסביר לו איך לומדים, שיהיה טעם בלימוד, הלימוד מאד מעניין, צריך מי שייתן לו דרך איך ללמוד, בפשטות, גמרא עם רש"י מאד מעניין, מה שיותר פשוט יותר מעניין.
שאלה: בחור שיש לו בהתחלה קושי חברתי בתקופת המעבר מהתלמוד תורה לישיבה קטנה, מה העצה בשבילו?
מרן שליט"א: זה עובר. שלא יעשה שום מאמצים, שלא יעשה שום פעולות. בלי שום השתדלות, כל השתדלות לא כדאי לעשות, זה מעצמו זה יעבור, מעצמו הוא ישתדל, אם יעשה פעולות זה יותר גרוע יהיה.
שאלה: עד כמה חשוב הקשר הבריא שיש בין בחור להורים שלו, ובין הבחור לבין הצוות בישיבה?
מרן שליט"א: זה חשוב מאד, חשוב מאד, שבישיבה, חשוב מאד גם זה וגם זה, חשוב מאד.
שאלה: לימוד חברותא עם בחור חלש זה חיובי?
מרן שליט"א: זה דבר שמוסיף מאד, זה לכתחילה, מתלמידי יותר מכולם.
שאלה: בכל הסדרים?
מרן שליט"א: כן, בכל הסדרים, זה מוסיף מאד. מעשים שהיו, ראיתי, בחורים מצוינים למדו עם בחורים חלשים כל הסדרים והיה מצוין, עם אותו החברותא אפילו, זה היה מצוין.
שאלה: מה הצורך בלימוד מוסר בישיבה?
מרן שליט"א: להיות 'אדם'! אחרת הוא לא בן אדם. יראת שמים ומידות טובות, והתמדה, הכל, זה התבלין. התבלין זה לימוד מוסר.
שאלה: כמה שעות צריך בחור ללמוד בבין הזמנים?
מרן שליט"א: לפי הכוחות, לפי הכוח שלו. רק צריך לדעת את צורת הלימוד, את הצורה איך ללמוד, ללמוד בצורה מעניינת, לימוד שמעניין.
שאלה: האם כדאי להוסיף עוד לימודים חוץ ממה שלומדים בישיבה?
מרן שליט"א: מתי?
שאלה: באמצע הזמן.
מרן שליט"א: לא על חשבון הסדרים. להתייעץ עם הרבנים, להיות בקשר עם הרבנים.
שאלה: כמה זמן צריך להקדיש לכתיבת השיעורים?
מרן שליט"א: כל אחד לפי מה שמעניין אותו. זה חשוב מאד, מי שנהנה זה מוסיף המון.
שאלה: האם בחור צריך ללמוד גם חומש עם רש"י כל שבוע? כמה זמן?
מרן שליט"א: כל יום פרשה, זה חמש דקות, כל יום, שני, שלישי, זה כמה דקות.
שאלה: והלכה?
מרן שליט"א: קצת, חצי שעה, לא יותר, לא יותר מחצי שעה.
שאלה: בחור שרצה ללכת ללמוד בישיבה מסוימת ולא התקבל, והוא הולך בסוף לישיבה אחרת, אין לו חשק, במה אפשר לחזק אותו?
מרן שליט"א: שיידע שמן השמים רוצים ככה, זה מן השמים, הכל בידי שמים, מן השמים רוצים ככה, סימן שפה הוא יצליח ושם לא יצליח, מן השמים כל דעביד רחמנא לטב עביד, מן השמים זה הכל לטובה, מן השמים זה הטובה שלו.
שאלה: במה בחור יכול לחזק את עצמו מניסיונות הזמן?
מרן שליט"א: שילמד מוסר. ושלא ישמע שטויות, שלא יקשיב לחדשות. שלא יתעניין.
שאלה: בחור שחשוב לו מראה חיצוני, איך להתייחס לזה?
מרן שליט"א: שהוא ייראה? מסלסל בשערו… זה יצר הרע, שיבין את זה, להסתכל בראי גם כן זה אסור, זה לא ילבש.
שאלה: כמה בחור צריך לחפש קשר עם הרמי"ם של הישיבה?
מרן שליט"א: חשוב מה שיותר.
שאלה: בחור שמרגיש שבלילה הוא עושה שטייגען ולכן הוא הולך לישון מאוחר, זה דבר שראוי?
מרן שליט"א: לא כדאי, יצא שכרו בהפסדו.
שאלה: בחור שמרגיש שחשוב לו ללמוד נושא מסוים, עד כמה הוא יעשה את זה, והאם ללמוד?
מרן שליט"א: בזמנים פנויים, שלא על חשבון סדרי הישיבה.
שאלה: עד כמה אפשר להוסיף בלימוד מעבר לסדרי הישיבה?
מרן שליט"א: תלוי לפי הכוחות, אסור להתאמץ.
שאלה: בחור שרוצה לקום להתפלל ותיקין?
מרן שליט"א: לא כדאי.
שאלה: איך השילוב בין בנייה עצמית לבין זה שחובה לעשות כל מה שהישיבה אומרת?
מרן שליט"א: הישיבה זה הבנייה העצמית.
שאלה: בחור שמרגיש שהוא לומד יותר טוב לבד, האם לאפשר לו את זה?
מרן שליט"א: חלק אחד אפשר, סדר אחד אפשר.
המנהלים: יישר כוח.
מרן שליט"א: סייעתא דשמיא בזיכוי הרבים.
המנהלים: שהראש ישיבה ייתן ברכה לכל מסיימי כיתות ח'.
מרן שליט"א: סייעתא דשמיא, הצלחה בתורה בכל העניינים, ברוחניות ובגשמיות.

פאנל חינוכי מיוחד בנושא 'דרכי ההצלחה בישיבה' נערך בהשתתפות, הרה"ג רבי חיים ישראל שפירא ר"י שערי תורה, הרה"ג רבי ישראל יצחק הוניגסברג, הרה"ג רבי טוביה פולק ובהנחיית הרה"ג ר' ישראל מאיר שושן. במהלך הפאנל הועלו שאלות מעשיות הנוגעות לחיי היום יום בתקופה הראשונה בישיבה, כגון איך לפתוח את התקופה הראשונה בישיבה, איך יוצרים חשק ללימוד, דרכי ההצלחה בלימוד עם חברותות, כיצד יוצרים קשר טוב עם הרמי"ם, ועוד נושאים מגוונים הנוגעים להצלחת התלמיד בפסיעותיו הראשונות בהיכל הישיבה.

דברי ברכה נשא ראש העיר בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין שהציב את דגל החינוך בראש סדר היום העירוני ודיבר על שלל היוזמות החינוכיות המתקיימות במסגרת התוכנית 360 בהנהלת הרב שמעון קשש, סגן מנהל אגף החינוך והכל נעשה על פי הכוונה של מרנן ורבנן שליט"א ואישי חינוך, כיאה לעיר התורה והחסידות. בדבריו הודה להרב יצחק משה שטיין יו"ר מכון מאירים על ניהול התכנית לשביעות רצון מנהלי הת"תים.

מעמד מרכזי נערך לכלל תלמידי הת"תים החסידיים בעיר. הנחה את המעמד בטוב טעם הרב יצחק משה שטיין יו"ר מכון "מאירים" ומשגיח ישיבת טל תורה, אשר ביטא את ההזדמנות שיש לכל תלמיד לפתוח דף חדש בישיבה ולהתעלות במעלות התורה והיראה.

המשפיע הגה"צ רבי דוד הרשלר שליט"א, העניק לתלמידים מפרי נסיונו רב השנים כיצד לצלוח את המעבר החד מהת"ת לישיבה, וכיצד היא הדרך לגדול לבן עלייה בישיבה כשדבריו נשמעו בקשב רב.

במרכז המעמד נמסרו דברי הדרכה ע"י הגאון הגדול רבי חיים יצחק איזיק לנדא שליט"א רבה של העיר בני ברק בדבריו היטיב לבאר את הדרך הסלולה בה יצעד בן העלייה בישיבה ועודד את הבחורים שכל אחד ילמד לפחות בסדר לימוד אחד עם חברותא שיכול לסייע בעדו.

בהמשך המעמד נשא דברים מאלפים הרב פנחס ברייער שליט"א, כשהוא סוחף אחריו את מאות התלמידים כיצד להתענג בין כתלי הישיבה ולקבלת קבלות טובות לקראת העלייה לישיבות.

במעמד הכביר השתתף ונשא דברי חיזוק קצרים רה"ע הרב אברהם רובינשטיין וכמו"כ כיבד בהשתתפותו סגרה"ע הרב שלמה קוסטליץ. המעמד הסתיים ברוב התרגשות, כשמאות התלמידים מעלים על גבי הכתב פתק מיוחד "קבלה טובה" לקראת העלייה הצפויה לישיבה, כשאת הפתק הם הגישו לידי מנהלי ומחנכי הת"ת בו התחנכו והתעלו במשך ימי הילדות כהכרת הטובה עבור ההשקעה והמסירות לגדלם ולחכמם לתורה וליראת שמים.

מעמד ייחודי נערך למאות תלמידים בעיר בראשות מרן הגאון הגדול רבי מסעוד בן שמעון ר"י אור אליצור ורבה העיר בני ברק. פתח את המעמד בדברים מאלפים הרה"ג מיכאל זכריהו שליט"א ר"מ ישיבת ברכת יעקב, בדבריו עמד על הנקודות המעשיות הנחוצות לימי בין הזמנים וכיצד לפתוח את התקופה הראשונה בישיבה.

את המשא המרכזי נשא הגאון הגדול רבי מסעוד בן שמעון ר"י אור אליצור ורבה העיר בני ברק בהתרגשות עצומה הביע את הכרת הטוב למחנכים שעמלו ויגעו להגיע ליום הגדול של העלייה לישיבה תוך שהוא מברך את התלמידים שיזכו להתעלות בתורה ויראה כתפארת בית אבות.

דברים מעוררים נשאו הרה"ג רבי גואל אלקריף שליט"א ראש ישיבת דרך החיים, והרה"ג יהודה כהן שליט"א משגיח ישיבת היכל התורה, בדבריהם נתנו הדרכה מעשית מתוך הניסיון רב השנים.

כן השתתפו סגרה"ע הרב אליהו דדון שנשא דברי ברכה, סגרה"ע הרב גדליהו בן שמעון, המשנה לרה"ע הרב יעקב זכריהו וחבר המועצה הרב ישראל בן ששון שסייעו רבות למעמד.

בסיום המעמדים רבי ההוד חולק לכל תלמיד קונטרס הדרכה מעשי ומפורט, הכולל את מיטב העצות והכלים כיצד לצלוח את המעבר לישיבה הקטנה ולהתעלות כראוי. חוברת ההדרכה כוללת גם משימות למילוי עצמי של התלמידים החומר לגיליונות נקבץ מפיהם ומפי כתבם של חברי מערכת ההדרכה בפרוייקט "שערי ישיבה".

מנהלי הת"תים ציינו לשבח את הפרויקט הנפלא הפועל באמצעות התוכנית בני ברק בניהולו של הרב שמעון קשש, באמצעות הרב יצחק משה שטיין יו"ר מכון מאירים ומשגיח ישיבת טל תורה, להרב יעקב ליכטמן – מפקח הפרויקט מטעם התוכנית 360, הפרוייקט סייע רבות במהלך השנה לעיצוב תלמידיהם באווירה בוגרת ומוכנות לעלייתם לישיבות.

כן הודו לרב יצחק פריימן, יועץ רה"ע לענייני חינוך ומנהל קהילות וצעירים, לרב יהונתן ספרא מנהל אגף החינוך, להרב ראובן קורלנסקי – חבר וועדת היגוי של התוכנית 360 לילדים ונוער הפועלים להצלחת הפרויקט.



0 תגובות