אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

איתי גדסי No Comments on אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

בליכוד הגיבו: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות – פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן"

צילום: אמיל סלמן/פול
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הממשלה אישרה כעת את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לעניין הצוללות וכלי השיט.

רה"מ בנט נמנע בהצבעה, ונימק: "תפיסתי הבסיסית היא שממשלה צריכה למשול, ואם היא לא מושלת לשביעות רצון הציבור – הציבור יחליף אותה בבחירות. בימינה יש 3 שרים – מתן הצביע בעד, שקד נגד ואני בוחר להימנע, ואני אסביר למה:

ביטחון ישראל זה קודש הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה. להבנתי, ביארנו את זה. תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד שמח שמה שנתקע אצלם משך כמעט עשור אנחנו טיפלנו בנמרצות ב-7 חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה.

הפגנת תמיכה בוועדת חקירה לפרשת הצוללות מול משרד רה"מ

"אני שומע בקשב את הדברים שאמרה שרת הפנים על הזמן שעבר ועל ממשלה שחוקרת את קודמתה. אני רואה גם ומקבל את עמדות שותפיי על החשיבות לבאר את הנגע. מה שחשוב הוא שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי וחלילה להגברת המחלוקות והשנאה.

"חשוב לי לומר שוב – התהליכים היום הם תהליכים נקיים, זה לא אומר שאנחנו צודקים בכל דבר אבל זה אומר שאנחנו נקיים משיקולים זרים. אנחנו באים עם מצפן אחד והמצפן הוא טובת ביטחון ישראל וטובת מדינת ישראל".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער נימק בישיבת הממשלה את תמיכתו בהקמת ועדת החקירה בענין הצוללות וכלי השיט וציטט מפסק הדין של בגץ מחודש יולי האחרון לפיו "נותרו סימני שאלה המרחפים ממעל שיש בהם כדי להטיל צל על תקינות הליכי קבלת ההחלטות בתחום רכש כלי השיט".

סער: ,במקרה זה אין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית הן כדי להגיע לבירור האמת והן כדי להפיק לקחים ותובנות בנושא הקריטי של הרכש הביטחוני. הקמת ועדת חקירה במקרה זה משרתת את אינטרס השמירה על ביטחון המדינה. איני מתיימר להיות שופט ולחרוץ דין. בדיוק בשביל זה יש ועדת חקירה".

איילת שקד פרסמה הודעה לתקשורת בה הביעה את עמדתה בעניין ועדת חקירה ממלכתית לצוללות: "עד שנת 2020 ממשלות ישראל החליטו על הקמתן של 14 וועדות חקירה ממלכתיות, אף אחת מהן לא הייתה על מעשים של שלטון קודם (למעט בעניין ילדי תימן שלצערינו הוועדה קמה שנים רבות אח״כ)"

"תמיד הממשלות הקימו וועדות חקירה על עצמן, לדוגמא: וועדת כהן – ממשלת בגין בדקה את עצמה (סברה ושתילה). וועדת אגרנט – ממשלת גולדה בדקה את עצמה (יום כיפור). וועדת אור – ממשלת ברק בדקה את עצמה (אירועי אוקטובר).

"הממשלה הזו מקימה כבר 2 וועדות חקירה על ממשלות קודמות. הוועדת חקירה היא רק על הדרג המדיני. מה קרה פה? הגוורדיה הביטחונית (אלופים במיל') רוצים לבדוק את הדרג המדיני.

"בן גוריון התנגד מאוד לשליטה של מערכת הביטחון על בניין הכוח. הוא קבע שזה עניין של הדרג המדיני. לדוגמא: בן גוריון קיבל את ההחלטה להקים את הכור בדימונה בניגוד לעמדת הצבא.

"מה וועדת חקירה כזו תעשה? וועדות כאלה קובעות פרוצדורות וקובעות הלכות שבסופן יצמצמו את מרחב הפעולה של הדרג המדיני. לוועדות כאלה יש אפקט מצנן מאד על מקבלי ההחלטות. עדות לכך היא מה שקרה למשטרה כתוצאה מוועדת אור. זה טבען של וועדות חקירה.

"את ההשפעה של וועדת החקירה על מירון ניתן היה לראות כבר בהילולת הבאבאסלי שהתקיימה לאחרונה, ההילולה השנה עלתה 2.5 מיליון במקום חצי מיליון כי המשטרה רצתה להגן על עצמה מכל כיוון.

וועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי. היועמ"ש ופרקליט המדינה קבעו שהדרג המדיני לא היה נגוע בפלילים אז כשנוח מקשיבים להם וכשלא מתאים לא מקשיבים להם?"

שר התקשורת יועז הנדל אמר בישיבת הממשלה: ״ועדת חקירה תפקידה לבחון אזורים בהם אנחנו לא סומכים על המערכות שתחתינו. כלי לחשיפת האמת ולהפיק לקחים כדי לשפר, לכן צריך קריטריונים ברורים מתי מקימים.

"בעיני ועדת חקירה תפקידה לגעת בנקודות שהכי כואבות לנו. אני בעד הקמת ועדת חקירה לצוללות, אבל אל תתבלבלו, מה שמעניין את התושבים בבאר שבע, בנגב או בגליל זה אם יזרקו אבנים על מסילת הרכבת או ישרפו רכבים ליד הבית שלהם. האיום הממשי היום על מדינת ישראל זה חוסר המשילות, בנגב, בגליל ובערים המעורבות. המחדל המרכזי הוא איך הגענו למציאות בה ישנן אוטונומיות במדינת ישראל תוך התעלמות מוחלטת של ממשלות ישראל בעשור האחרון ואת זה חייבים לתחקר. כדי שהמראות של אירועי ׳שומר החומות׳ לא יחזרו על עצמם חייבים לתחקר כדי לשפר. אם משתמשים בכלי של ועדת חקירה אז צריך להתשמש בכלי הזה גם בנושא חוסר המשילות".

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), יו"ר ועדת החוץ והביטחון ברך על ההחלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא רכש הצוללות: "הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא רכש הצוללות וכלי השייט הוא מאבק שאנחנו מובילים מזה זמן רב והיום עוד הבטחת בחירות מתקיימת. ביטחון המדינה הוא מעל לכל שיקול פוליטי. על הוועדה לחקור כל פרט בעסקה – תהליכי הרכש של מערכת הביטחון צריכים להיות נקיים משיקולים זרים ולענות על צורכי הביטחון בלבד".

שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד פרסם סרטון לאחר אישור הממשלה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות.

צילום: אמיל סלמן/פול

בסיעת יש עתיד כתבו: "הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה ברגעים אלו את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. פרשת השחיתות הבטחונית החמורה בתולדות המדינה. זו המחויבות שלנו כלפי צה״ל וכלפי אזרחי ישראל".

שר הביטחון, בני גנץ אמר: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

השר מתן כהנא: "‏החלטתי להצביע בעד ועדת חקירה לפרשת הצוללות. בחודשים האחרונים העמקתי בסוגייה. מתוך הכרות עם עולם הרכש האסטרטגי בצה"ל הגעתי למסקנה כי בפרשיית הצוללות יש דברים שראויים להיחקר בצורה מעמיקה. הדברים נוגעים בקודש הקודשים של בטחון ישראל".

ח"כ יואב גלנט: "דוגמא תקדימית לממשלה ללא שליטה – ראש הממשלה מביא נושא להחלטת הממשלה, אך הוא עצמו נמנע".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות – פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן.

"רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערוריה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות".



0 תגובות