דיון על מפעלי ים המלח: "משרד האוצר צריך לבחון את המשך הזיכיון"

    צבי טסלר No Comments on דיון על מפעלי ים המלח: "משרד האוצר צריך לבחון את המשך הזיכיון"

    יו"ר הוועדה מוסי רז קרא בתום הדיון: "הוועדה קוראת למשרד האוצר לבחון את המשך הזיכיון ולשלב בצוות את נציגי המשרדים הבריאות והגננת הסביבה, כמו גם נציגים של ארגוני הסביבה והמועצות האזוריות"

    מפעלי ים המלח צילום: פלאש 90
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ מוסי רז דנה היום (שני) בשאלת חידוש הזיכיון למפעלי ים המלח. יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז הסביר את מטרת הדיון ואמר, "יותר מהשאלה אם לחדש, השאלה באלו תנאים לחדש, ומה המדינה מרוויחה מזה. אנחנו מקיימים את הדיון שנים לפני חידוש המכרז, כדי לא להגיע לרגע האחרון. המדינה צריכה להיערך ולהחליט מה היא רוצה מהחברה הזוכה".

    הכלכלן הראשי במשרד האוצר מר מיכאל ריטוב אמר בדיון, הוקם צוות במשרד האוצר שהגיש דו"ח בינואר 2019 לשר האוצר כחלון, וכעת נערכת עבודת מטה לבחינת המלצות הדו"ח. לדבריו, יהיה צורך לכתוב את תנאי המכרז מחדש, והמלצות להפעלה ממשלתית, למקרה שלא תזכה אף חברה במכרז.

    ח"כ שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו) הציעה שהוועדה תגיש הצעות ומסקנות משלה, למקרה שהזיכיון של החברה יפקע, או למקרה שחברת ICL לא תזכה במכרז. החברה קיבלה מתנה מהמדינה, מה החברה נותנת בתמורה? שאלה ח"כ שרון אופיר.

    היועמ"ש של חברת ICL (כי"ל לשעבר) עו"ד לילך גבע הראל אמרה, כי החברה תשמח לכל הידברות לרבות דיון בהקדמת תום תקופת הזיכיון. עו"ד גבע הראל הציעה להקים צוותי ההידברות. לדבריה, הוודאות העסקית מחייבת להידבר על קיצור התקופה. 75% מהמניות מוחזקות ע"י הציבור ורק 25% מוחזקים בידי משפחת עופר וע"כ לטובת הציבור, נכון לדון בתקופת הזיכיון.

    פרופ' איתן ששינסקי אמר, על אף ששטר הזיכיון מחייב את החברה לשמור על הנכסים, הניסיון בעולם מלמד שכאשר מתקרבים לתום תקופת הזיכיון, יש נטייה להפחית בהשקעות. בעניין המכרז אמר ששינסקי כי על המדינה לקבוע מראש על מגבלת השתתפות חברות ממדינות שונות. ששינסקי הציע לקבוע כי חברה שיש לה מאבקי מס מול המדינה, לא תוכל לגשת למכרז.

    סמנכ"לית לובי 99 מרב דוד ציטטה מדבריו של ח"כ משה סנה שאמר בדיון בכנסת בשנת 1961 כי אוצרות ים המלח מופקעות לידי הון פרטי, כנראה אמרה דוד שהמילה הפקרה, נכונה יותר.

    יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז סיכם את הדיון ואמר, "היינו רוצים הכרעה יותר מהירה. הוועדה קוראת למשרד האוצר לבחון את המשך הזיכיון ולשלב בצוות את נציגי המשרדים הבריאות והגננת הסביבה, כמו גם נציגים של ארגוני הסביבה והמועצות האזוריות. הוועדה קוראת לבחון את גודל השטח שניתן למפעלים והאם יש צורך בכולו".

    יו"ר הוועדה אמר שבמכרז, החברות צריכות להתחרות על גובה התמלוגים, כך שהמינימום יהיה מה שנקבע בדו"ח ועדת ששינסקי. בנוסף, צריך לקבוע שהחברה הזוכה תשלם על המים שהחברה תשאב. עוד אמר ח"כ רז, על החברה הזוכה להתחייב לאפס פליטות, לגיוון תעסוקתי, להמשיך ולשקם את חופי ים המלח המערבי.



    0 תגובות