העלאת מס הרכישה הגיעה לועדת הכספים: "לא צפויה להגדיל את ההכנסות"

צבי טסלר 1 Comment on העלאת מס הרכישה הגיעה לועדת הכספים: "לא צפויה להגדיל את ההכנסות"

ועדת הכספים דנה בהעלאת מס הרכישה על דירות להשקעה. סגן הממונה על התקציבים: "העלאת המס לא צפויה להגדיל את הכנסות המדינה"

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר החלה בהכנת החוק להעלאת מס הרכישה לקריאה שנייה ושלישית. בהצעת החוק מוצע לקבוע כי "במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, יחול מס רכישה בשיעור של 8% על חלק השווי שעד 5,843,565 שקלים חדשים, ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה".

בפתח הדיון הציג סגן הממונה על התקציבים, במשרד האוצר, צחי דוד כי "מפברואר 21 שוק הנדל"ן חובה עליית מחירים גבוהה מהשנים האחרונות. העדכון האחרון של המס מביא אותנו ל-9.9 אחוז עליית מחירים, זה קצב שלא היינו בו כבר מספר שנים, דומה לתחילת משבר הדיור בתחילת העשור הקודם".

כך הציגו באוצר כי בלב מדיניות הממשלה בתחום עומד הגדלת צד ההיצע, כאשר היעדים לשנים 2022 עד 2025 הינם: 300 אלף שיווקי קרקע מדינה, 280 אלף התחלות בנייה, 180 אלף עסקאות בקרקע מדינה, וחצי מיליון יחידות דיור מתוכננות.

סגן הממונה על התקציבים הציג כי שנת 2021 הביאה ל"שיא שלא היינו בו בעשור האחרון – 55 אלף אלף עסקאות ו- 87 אלף שיווקיים עד כה השנה" והוסיף כי "תפקיד הממשלה להסיר חסמים, התחלות הבנייה לא יעלו אם לא נמכור ונשווק קרקע, אם קבלן או רוכש פרטי רוכשים קרקע, רוב הסיכויים שהם יהפכו להתחלות בנייה. אנחנו רואים הרבה מעבר לפיצוי על שנת 2020. היכולת להתמודד עם המחירים, נובע קודם כל מצד ההיצע".

דוד הציג עלייה חדה בלקיחת משכנתאות בחודשים האחרונים, שהגיעה לקרוב ל-12 מיליארד ₪ סכום משכנתאות חדשות בחודש אוגוסט, מה שמצביע על עלייה חדשה בביקוש לדירות, שמביא לדבריו לצד היצע נמוך לעליית מחירים: "צריך לצד הגדלת ההיצע לאפשר לשוק הגנה מזרם השקעות שהשוק לא יודע להתמודד איתם, אלא בעליית מחיר".

דוד הציג כי שיעור המשקיעים בשוק הנדל"ן מושפע מגובה מס הרכישה, והציג כי הפחתת מס הרכישה הביא לגידול ברכישות המשקיעים, ודוחקת את הזוגות הצעירים.

מול דבריו הצביעו חברי כנסת מהאופוזיציה על כך שנתוני האוצר מראים כי מלאי הדירות של משקיעים נותרת ללא שינוי משמעותי גם לאחר הורדת מס הרכישה, וכי השינויים הינם ברמת מאות דירות ולא מעבר לכך.

עוד קראו חברי הכנסת להגדיל את הסכום המאפשר לרוכשי דירה ראשונה פטור ממס רכישה, ב-10 אחוזים נוספים, כנגד העלאת המס לרוכשים ומול התייקרות שוק הדיור.

מול הדברים הציג סגן הממונה על התקציבים כי העלאת המס לא צפויה להגדיל את הכנסות המדינה: "היינו כמעט 5 שנים בתקופה של 8 אחוז, וירדנו לפני שנה ל-5 אחוז, אנחנו חוזרים למה שהיה, ואנחנו יודעים שהירידה בהיקף רכישה של המשקיעים, לעומת עלייה ברכישה של הזוגות הצעירים, לא מביאה לגביית יתר של מס".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "אני מציע להסתכל על הכלי ככלי משלים לכל הפעולות שהממשלה עושה בתחום הזה, שאתה מסתכלים על הנתונים אתה רואה שגם לכלי הזה יכולה להיות השפעה, ואנחנו צריכים לעשות זאת מהר ככל הניתן, כי לזמן הזה יש השפעה על השוק".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    ככל שהמשקיעים יותר קונים דירות כך יש פחות דירות לקניה וממילא יש סיבה ואינטרס לקבלנים לבנות יותר דירות וכך בפועל יש יותר דירות במשק וממילא המחיר יורד באופן טבעי,וכשהמס היה 8% היה 17% פחות התחלות בניה.