"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"

    עפר גדנקן No Comments on "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"

    על פי משרד הבריאות: גברים ישראלים הם במקום ה-8 בעולם ונשים במקום ה-10 בתמותה ממלנומה (סרטן העור)!

    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מומחי ד"ר פישר אולטרסול מסבירים על הסכנות הטמונות בחשיפה לשמש ולמה כל כך חשוב להתגונן מפניה

    לרגל יום הסרטן הבינלאומי, שחל בשבוע שעבר, פרסם משרד הבריאות נתונים לגבי התחלואה בסרטן בישראל בכלל, ובסרטן מסוג המלנומה (סרטן העור) בפרט. עפ"י הנתונים שפורסמו, מלנומה חודרנית של העור היא סוג הסרטן הנפוץ במקום ה-6 בקרב גברים יהודים (מהווה 5.2% מכלל מקרי הסרטן בקרב גברים יהודים) ובמקום ה-3 בקרב נשים יהודיות צעירות בגילאי 20-44 (מהווה 5.7% מכלל מקרי הסרטן בקרב נשים יהודיות צעירות).

     

    בהשוואה בינלאומית, גברים מישראל הם במקום ה-8 מבחינת התמותה ממלנומה של העור, ונשים מישראל הן במקום ה- 10 (עם בריטניה). קרינת השמש גורמת לנזקים בעור, חלקם גלויים לעין וחלקם נסתרים. החשיפה לקרינת השמש עלולה לגרום לנזקים מידיים כמו כוויות, אדמומיות ושלפוחיות, אך גם לנזקים בריאותיים בטווח הארוך: הופעת נגעים קדם סרטניים והעלאת הסיכון להתפתחות סרטן מסוגים שונים למשל סרטן העור, כולל מלנומה של העור.

     

    מלנומה של העור (Melanoma of Skin) היא גידול סרטני שמקורו בתאי המלנין שבעור. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם:

    • חשיפה לקרינת UV שמקורה בעיקר מקרינת השמש (וגם ממתקני שיזוף מלאכותיים)
    • היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות
    • ריבוי שומות ועור בהיר
    • היסטוריה משפחתית/אישית של המחלה
    • מערכת חיסון מוחלשת
    • גיל מתקדם, מין (זכר)
    • מחלות גנטיות מסוימות (לדוגמה, (Xeroderma pigmentosum

     

    מומחי ד"ר פישר אולטרסול מסבירים שעל פי מחקרים, 70% מנזקי השמש נגרמים כתוצאה מחשיפה יומיומית לשמש ולאו דווקא בעת בילוי בשפת הים או בטיול ולכן חשוב להתגונן מהשמש באמצעות תכשיר הגנה במשך כל ימות השנה. ככלל, רצוי להפחית ככל שניתן את משך החשיפה לשמש, בעיקר בשעות שבהן השמש בשיא עוצמתה, בין 10:00 ל-16:00. בימים שבהם כן ניחשף לשמש, מומלץ להימרח פעמיים לפני היציאה לשמש, כל שעתיים בעת החשיפה לשמש ולחדש מריחה במקרים של הזעה, כניסה למים ו/או ניגוב העור במגבת. כמות המריחה המומלצת לכל הגוף לאדם מבוגר היא כ-7 כפיות (35 מ"ל), כלומר כמות נדיבה שמכסה את כל האזורים החשופים לשמש בצורה אחידה.

    חשוב לציין שעיקר החשיפה לשמש מתרחשת עד גיל 18, כאשר בשנים אלו אנו סופגים שיעור גבוה של קרינת שמש. חשיפה לא מוגנת לשמש במהלך הילדות, כאשר העור רגיש יותר, דק ועדין ומנגנוני ההגנה אינם מפותחים דיים, עלולה להגדיל באופן משמעותי את הסכנה לסרטן עור לסוגיו ולכן חשוב להגן על תינוקות וילדים באמצעות תכשיר הגנה שמותאם להם במיוחד.

     



    0 תגובות