מדוע שתק מרן הגראי"ל שטיינמן זיע"א \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on מדוע שתק מרן הגראי"ל שטיינמן זיע"א \\ הרב נהוראי אלביליה

עשרת האברכים נכנסו למעון קודשו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זיע"א, פרשו את טיעוניהם ומרן שתק | הרב נהוראי משה אלביליה על יסוד האמת

מרן הגראי"ל שטיינמן זיע"א צילום: יעקב כהן, פלאש 90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחת מיסודות מידות העולם זוהי מידת האמת שהיא חותמו של הקב"ה. דבר זה מהווה נדבך חשוב ונעלה מאין כמוהו בתקשורת שלנו בין אנשים. פעמים מקטלגים אדם לפי מראהו, אדם הנראה לעיננו כאדם ערמומי, מיד אנו מחליטים במוחנו שהוא גם שקרן. מציאות זו מעידה על גורם בנפש האדם המונע מן האדם להסתכל על המציאות במבט טהור מקונוטציות שליליות.

על כן מידת האמת מהווה חלק מרכזי בפאזל חיינו היומיומיים. לא בכדי האמת הפנימית של האדם נחשבת כדבר מאוד חשוב. עד שרבן גמליאל נשיא ישראל הציב את התנאי הידוע שכולנו מכירים מהאגדתות בתלמוד הבבלי "תוכו כברו" אם פנימיות האדם שווה למה שהאדם מייצג כלפי חוץ תדע שאדם זה בא ללמוד תורה ויפנים אותה. וכן להפך "מי שאין תוכו כברו אל יכנס אל בית המדרש", כי התורה לא תחדור אל תוכו פנימה ולא תשפיע על מעשיו.

כשמביטים בפרשתנו על הדו שיח המאוד מעניין בין עפרון החתי לאברהם אבינו, בכל אורך השיחה אנו רואים את מידת האמת צועקת מתוך גרונו של אברהם אבינו. ואילו עפרון החתי מתנהל להפך.

עפרון שהיה כפוי טובה, שהרי בזכות אברהם הוא נעשה להיות שר ומושל על בני חת. בתחילה עפרון נותן לאברהם את הקרקע "לעיני בני עמי נתתיה לך קבור מתך" ואילו אחרי כן אנו רואים את התורה מכנה את עפרון החתי "עפרן" ללא האות וא"ו, להורות שכאן חזר בו ואמר לאברהם אבינו "ארץ ארבע מאות שקל כסף ביני ובינך מה היא" השדה עולה כסף! מה שאמרתי לך לפני כן, לא התכוונתי לכך ברצינות, אלא אני חוזר בי מדיבורי, ערמומי בהתגלמותו! הלא היה יכול לומר זאת מלכתחילה ומדוע למשוך את אברהם אבינו?

ראיתי מפרשים שהסבירו שהתורה כתבה את עפרון ללא האות וא"ו משורש עפר, כי מי שכל ימיו לא יודע שסוף אדם למיתה רע ומר תהיה אחריתו אשר ירד אלי קבר, ולכן לא בכדי אמר שלמה המלך "נבהל להון איש רע ולא ידע כי חסר יבואנו", חסר היינו עפרן.

דרכם של אנשים היא שכאשר פוגשים אדם המשדר אמינות והינו כנה וישר בדרכיו ובמעשיו מיד ניתן להסיק מה יהיה באחריתו. מור אבי שליט"א אמר לי פעם יסוד כנה ואמיתי שבאמת חשבתי לשתף אותו איתכם קוראים יקרים אמת אדם שהוא אמיתי בחייו ולא מנסה לרמות ולהרויח כל מיני כספים על חשבון של אחרים דומה הוא לסרגל שכל הזמן הוא ישר אלא רק אם מעקמים אותו בכוח הוא מתעקמם ואבוי לאדם שמתעקמם על חשבונם וגבם של אחרים ולא רואה את זכויות הזולת מול עיניו אלא אך ורק את טובתו שלו. ובאמת למתבונן בכך זה יכול להוות סוג של דרך חיים להיות ישרים לא להיות עפרונים למיניהם, ולנסות להרויח על חשבונם של אחרים.

וראיתי בספרו של מגיד המישרים הנודע הרב שלמה לוינשטין שליט"א שסיפר על מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל כמה מידת האמת הייתה טבועה בעצמותיו ולא פחד לומר את האמת בכל מצב שהוא: מוסד מסוים העוסק בקרוב ילדים לערכי היהדות, עמד לפני סכנת סגירה בשל חוסר תקציב המורות בבית הספר, שכמעט כולן היו נשות אברכים חששו ובצדק לפרנסתן ובעליהן התארגנו להגיע ביחד לבית רבנו ולבקשו להפעיל את השפעתו בכדי שהמוסד לא יסגר ח"ו.

אחד האברכים פתח ואמר: "רבנו, אם יסגר המוסד הזה, מאה ילדים לא ידעו מה זה "שמע ישראל".
שמע מרן ושתק ונכר היה כי הדברים אינם מתיישבים על ליבו…
האברך המשיך ותיאר למרן את ההפסד הרוחני של הבנות הלומדות במוסד, במקרה שינעלו בפניהם את שערי בית הספר ולא יוכלו ללמוד שם יותר, ובכל זאת עדיין לא היה נראה כי הדברים נופלים על אזנים קשובות.

בשלב זה של השיחה התערב אברך נוסף ואמר: "רבנו בבית הספר הזה יש למעלה מעשר מורות שהן נשות אברכים! מי שיזכה להחזיק מוסד כזה הוא כמי שמחזיק כולל!".
נפנה אליו ראש הישיבה ואמר כעת שמעתי את האמת, אכן צודקים אתם פרנסת עשר משפחות אברכים היא מספקת כדי לפעול למען הענין…
ולמתבונן יראה מכאן אמת מה היא…

לאחר שבוע סוער במיוחד שעבר על עם ישראל, שנזכה לדבוק באמת ולא להתחשב בסיבות ונסיבות המונעות ממנו את הצעידה בדרך הישר, בדרך ה'.
שבת שלום ומבורך!


המאמר נכתב לרפואת יונתן בן ספיר רעיה הי"ו בתושח"י.



0 תגובות