מתווה הגיור בדרך למשבר קואליציוני – הפרה של הסטטוס קוו

    איתי גדסי No Comments on מתווה הגיור בדרך למשבר קואליציוני – הפרה של הסטטוס קוו

    חברי הכנסת החרדים הבהירו לראש הממשלה נתניהו כי אם מתווה הגיור של השר לשעבר משה ניסים יתקבל הרי שמדובר בהפרה בוטה של הסטטוס קוו • בטיוטת החוק שנחשפה ב'קול חי' נכתב כי יש צורך לתת סמכות לגיור גם לבתי דין רפורמים וקונסרבטיבים

    דרעי וגפני
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום (ה') יגיש יו"ר ועדת הגיור הממשלתית השר לשעבר משה ניסים את דוח הגיור וההמלצות של הוועדה בראשותו לראש הממשלה נתניהו. ראשי הסיעות החרדיות דרעי וגפני הבהירו לרה"מ נתניהו שלא יתמכו בחוק שיתבסס על דוח משה ניסים שייתן לרפורמים וקונסרבטיבים לגייר וכי מדובר בהפרה בוטה של הסטטוס קוו, וילכו למשבר.

    ל'קול חי' נודע כי אחד הרבנים שחתמו על המלצות הדוח, הרב שמואל בלמס מחבר הספר משפט גרים שיגר אמש מכתב למשה ניסים בו הודיע שמסיר את חתימתו היות וההמלצות שהוגשו אינן על דעת הרבנות הראשית כמתבקש.

    הרב יעקב אריאל רבה של רמת גן שחתום על המסמך אמר בתגובה ל'קול חי' כי המסמך אינו סופי ומטרתו להביא לגיור כהלכה ועל כך הוא נלחם.

    הדוח וההמלצות – גיור רפורמי

    בדוח הכולל 116 עמודים, כותב השר לשעבר משה ניסים כי רשות הגיור צריכה להיות יחידת סמך במשרד ראש הממשלה, וכי ראש הממשלה הוא זה שימנה את ראש הרשות "בהתייעצות" עם נשיא בית הדין הרבני הגדול ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית!.

    גיור בתי הדין הפרטיים לא יוכר, גם לא החרדים. וכי דייני הגיור הממלכתי ימונו על ידי ועדת מינויים שהרכבה הוא ראש הממשלה או נציגו שישמש יו"ר הועדה, שר המשפטים או נציגו, שני הרבנים הראשיים, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, יו"ר הסוכנות היהודית, נציב שירות המדינה, ראש הרשות לגיור ממלכתי, יו"ר הנהלת המכון ללימודי יהדות, שני נציגי ציבור שימנה רה"מ בהסכמת יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, אשר יתנו ביטוי למגוון זרמים ביהדות "הכוונה שיהיו נציגי התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת". כלומר הצעת החוק קובעת שהוועדה שתמנה את הרבנים תהיה מורכבת כמעט ברובה על ידי נציגים חילוניים, למעט שני הרבנים הראשיים, ואף ממליצה על מינוי נציגים רפורמים וקונסרבטיבים.

    יתר על כן, בדוח נכתב כי הדיינים שימונו יהיו בקיאים בגיור "בדרכם של בית הלל והרמב"ם".

    הקריטריונים לדייני הגיור הפכו למקלים יותר, וכל רב שהוסמך על ידי הרבנות הראשית שעבר בחינות מילה וגרות יוכל לגייר, כל רב עיר יוכל להתמנות כדיין גיור ועוד.

    בפרק ההסכמות לדוח, נתנו את הסכמתם נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר השופט בדימוס פרופ' אהרון ברק, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, ח"כ אלעזר שטרן, פרופ' שמעון שטרית, ועוד.

    לפני גיבוש ההמלצות הופיעו בפני הוועדה כ-90 איש הנוגעים בדבר, רובם לא מזוהים עם הזרם האורתודוקסי.

    304 בני אדם התגיירו בגיור רפורמי

    חשיפת טיוטת הדוח עוררה סערה גם בכנסת, בדיון שנערך אמש בשדולת עם דת ומדינה בכנסת דנו במחלוקות המסתמנות סביב טיוטת חוק הגיור שגיבש הצוות בראשות משה ניסים, עוד טרם פירסומו. ללא השתתפות הנציגות החרדית שהחרימה את הדיון.

    המשנה לנשיאת העליון בדימוס, השופט אליקים רובינשטיין אמר כי: בשלה השעה להסדרת הנושא בחקיקה, צריך גיור שיהיה ממלכתי ומוסדר שיהיה מקובל על הכל. גיור ממלכתי לא אומר להדיר קבוצות. אסור לדחות את התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית. הם בשר מבשרו של עם ישראל. והם הרוב בקרב יהודי ארה"ב. זה לא נגד ההלכה וצריך להתחשב בהם."

    דוד בריקסטון, סגן יו"ר הנהלת הסכנות היהודית, הציג את עיקרי הדו"ח האקטואלי שערך בנושא עבור הסוכנות, ואת הנתונים של גיור בישראל נכון ל2016. מדבריו עלה כי מחצית מהמתגיירים התגיירו דרך בתי דין פרטיים: "המספרים כיום מאוד מאכזבים. ההערכה היא שיש 7500 חיילים שזכאים להשתתף בתכניות נתיב, והתגיירו באותה שנה רק 829 איש. במסלול האזרחי – 400,000 זכאים, רק 796 התגיירו. מחוץ לנתיב: מהרבנות הראשית– 200, גיור כהלכה 210, בתי דין חרדים ואורתדוקסים שונים – 120, מסורתי/רפורמי -304.

    בריקסטון אמר כי צריך להגדיל סמכויות הסוכנות היהודית. הפתרונות לא יבואו מהרבנות הראשית.

    גפני: דוח משה ניסים הוא כחספא בעלמא

    חבר הכנסת משה גפני אמר כי "עוד בטרם הוגשה טיוטת החוק באופן פורמלי לראש הממשלה ולחברי הכנסת, כבר הודלפה הטיוטה לתקשורת עם ההמלצות. הדבר מעיד על חוסר רצינות הדדית, הוא הולך לתקשורת כי ידע שלא נקבל את זה. חבר הכנסת גפני הוסיף כי שוחח עם יו"ר ש"ס השר דרעי, והשניים הודיעו לראש הממשלה כי יש סטטוס קוו, וכי הדוח מפר אותו ולכן הם דוחים את ההמלצות וכי הדוח הוא לא יותר מאשר חספא בעלמא.

    ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) "קהילה רפורמית איננה נחשבת יהודית, יש הלכה – ומי שאינו הולך ע"פ ההלכה לא יכול לכנות עצמו זרם ביהדות".

    אורי מקלב (יהדות התורה) ציין כי "בירור יהדות הוא חובה בבתי הדין ועיקר יסודי בכניסה לעם היהודי".



    0 תגובות