דלק(ו)ת אוזניים: 6 דברים שחייבים לדעת

    דוד פיינגולד No Comments on דלק(ו)ת אוזניים: 6 דברים שחייבים לדעת

    חוזרים מבריכה והילד מתלונן על כאבים באוזניים? הנה שישה דברים שכל הורה חייב לדעת בנוגע לדלקות אוזניים

    רופא • אילוסטרציה
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ימי הקיץ קרבים ובאים, עונת הרחצה עומדת בפתח, המצילים בים ובבריכות כבר מצחצחים את המשרוקיות, והורים רבים מוטרדים מהקשר שבין בילוי באתרי מים ולדלקות אוזניים של ילדיהם. ד"ר יניב אבנר מנהל שירות אף-אוזן-גרון ילדים בביה"ח מאיר ובמרכז א.ר.ם באסותא רמת החייל מסביר על הקשר שבין אוזניים ומים.

    אין הורה שלא מכיר את זה, כמה שעות לאחר שחוזרים מבילוי בים או בבריכה הילד מתחיל להתלונן על כאבי אוזניים עזים. משם הדרך אל הרופא קצרה כשרבים מההורים גם באים מוכנים עם הדרישה לקבלת מרשם לאנטיביוטיקה, זכר ללילות החורף הקרים שזה עתה חלפו עברו ומחלותיהם עימם.

    אז אילו סוגי דלקות אוזניים קיימים?
    "קיימים שני סוגי דלקות אוזניים שנפוצים אצל ילדים ושגורמים לבלבול בקרב ציבור ההורים. הסוג הראשון הוא דלקת האוזן התיכונה, זו המוכרת לנו לא מעט בימי החורף. לרוב לוקים בה תינוקות ופעוטות עד גיל שלוש. היא נגרמת בדרך כלל מצינון ונזלת ומאופיינת בחום גבוה. הדלקת הזו אינה נגרמת כתוצאה מחשיפה למים, ודרך הטיפול בה היא באמצעות נטילת אנטיביוטיקה דרך הפה".

    "הסוג השני הוא דלקת תעלת האוזן החיצונית, זו הדלקת עליה אנו מדברים בימי הקיץ ושזכתה ברבות השנים לכינוי המפוקפק "הדלקת של השחיינים". היא אופיינית בקרב ילדים בגיל בית הספר ומבוגרים, ואכן נגרמת כתוצאה מחשיפה ממושכת למים. חיידקים שמשגשגים בחום ולחות, ויושבים על העור בתוך תעלת האוזן יוצרים דלקת מוגלתית. הדלקת הזו מאופיינת גם היא בכאבים עזים, רגישות גדולה למגע ותזוזה של האפרכסת, ממשיכת האוזן וכדומה".

    כיצד ניתן להימנע מהדלקת הזו?
    "כדי להימנע ממנה מומלץ לייבש היטב את האוזן לאחר השחייה באמצעות טיפות ותכשירים תרופתיים המיועדים לכך. לא מומלץ לנסות ולנקות את האוזניים באמצעות מקלוני אוזניים. לא פעם קורה כי דווקא שימוש לא נכון במקלונים אלה פוגע בעור העדין שבתעלת האוזן, והוא למעשה הגורם לדלקת".

    מה עושים לאחר שהדלקת כבר התפתחה?
    "במידה והדלקת כבר התפתחה, בשונה מהסוג הראשון, הטיפול בה הוא באמצעות טיפות אנטיביוטיות שמטפטפים לתוך האוזן. במקרים קשים במיוחד גם מוחדר צמר גפן ספוג בחומר אנטיביוטי. כמובן שבמהלך הטיפול יש להימנע מלחשוף את האוזן למים".

    אילו עצות מעשיות היית נותן להורים לילדים?
    "שמירה על כללים פשוטים יכולה למנוע הרבה סבל ואי נעימות מהילדים במהלך עונת הרחצה שהם כל כך אוהבים. להימנע ממים ולחות לאורך זמן. שהיה ארוכה במים לאורך שעות וימים עלולה לגרום לרטיבות קבועה באוזן שמעודדת זיהום של חיידק פסאידונאס או זיהום פטרייתי".

    ולאחר הרחצה?
    יש להקפיד על ייבוש תעלות האוזן עם טישו או תכשיר ייעודי כגון תרסיס דריי איר, וחשוב להימנע מגירוד האוזן ושימוש במקלוני אוזניים. בזמן הופעת כאב עז באוזן מומלץ להימנע מהמשך חשיפה של האוזן למים ופניה לרופא ילדים או אאג להתחלת טיפול מתאים. לילדים הרגישים במיוחד לדלקות מסוג זה מומלץ מאד השימוש באטמי אוזניים בזמן השחייה".

    איך יכולים ההורים להבדיל בין הדלקות?
    "דלקת אוזן תיכונה מגיעה עם חום ונזלת וללא רגישות משמעותית במגע עם האוזן מבחוץ לעומת דלקת אוזן חיצונית שבה נדיר יותר חום אך יש כאב עז באוזן ורגישות במגע עם האוזן באפרכסת".


    לתשומת לבכם: דברים אלו אינם מהווים בשום אופן תחליף להתייעצות עם רופא המשפחה.



    0 תגובות