שלב אחר שלב: כך הושמד הכור • מרתק

    קובי פינקלר 2 Comment on שלב אחר שלב: כך הושמד הכור • מרתק

    יחד עם התרת הפרסום על השמדת הכור הסורי, מתגלים פרטי המבצע | איך גברו על מסכי המכ"ם הסוריים? מה היתה מידת הנזק? ומה עורר את חשדה של ישראל?

    צילום: דובר צה"ל
    10:53
    26.04.24
    הרב אהרן לוי No Comments on ההבטחה השניה מתגשמת מול עינינו \\ הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    11 שנים אחרי הפרסומים הזרים לפיהם חיל האויר תקף והשמיד את הכור הגרעיני שנבנה בדיר אה זור במזרח סוריה במבצע "אריזונה" מתירים כעת לפרסם את האירוע.

    זה קרה בליל ה-6 לספטמבר 2007. ישראל מפציצה ומשמידה כור גרעיני במזרח סוריה. אבל נחזור תחילה אחורנית.

    הסיפור מתחיל בעקבות הודעת לוב ארבע שנים קודם לכן, בשנת 2003 על החלטתה להפסיק את תוכניתה הגרעינית. הודעה שתפסה את ישראל מופתעת.

    על פי המידע, הורה ראש המוסד דאז מאיר דגן על בחינה מחדש של חומר מודיעיני שהצטבר בידי המוסד, ובעקבות הערכת מצב שביצעה חטיבת המחקר באמ"ן, הוחלט שככל הנראה סוריה מפתחת נשק גרעיני בחשאי.

    המוסד הצליח להשיג מודיעין המצביע על הקמת כור גרעיני להפקת פלוטוניום שנבנה בסוריה בשיתוף פעולה עם קוריאה הצפונית, כולל מיקומו באזור דיר אה זור במזרח סוריה לא הרחק מגדת הפרת. (זו גם היתה נקודת החיפוש הראשונה. מקום ליד מקור מים גדול לצורך קירור הכור).

    המוסד ויחידות מיוחדות של אמ"ן בדקו את האתר ומצאו שאכן מדובר בכור גרעיני בשלבי הקמה.

    יום לפני התקיפה ב-6 בספטמבר 2007 הגיעו לאזור הכור לוחמי יחידת שלדג ותפסו עמדות. באישון לילה המריאו 8 מטוסי חיל האויר מסוגים f15 ו f16 ומטוס לוחמה אלקטרונית, מבסיס רמת דוד במטרה להפציץ את הכור הסורי.

    תחילה השמידו המטוסים עמדת מכ"ם סורית, שיבשו את מערכת ההגנה האווירית הסורית באמצעות לוחמה אלקטרונית (פרי פיתוח של אחת החברות הישראליות המובילות בתחום) ובכך מנעו ממנה להבחין במטוסים התוקפים "עיוורנו את מסכי האויב" מספר לנו אחד הטייסים).

    כאשר הגיעו מטוסי הקרב לקרבת הכור, סימנו להם לוחמי "שלדג" את המטרות באמצעות ציין לייזר והמטוסים השמידו את הכור באמצעות פצצות גדולות ומדויקות. הנזק היה בלתי הפיך. המטוסים חזרו דרך שטח טורקיה ובדרכם השליכו שם מכלי דלק ריקים.

    בתדרוך לשגרירים שנתן שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, נאמר כי שלושה מטוסים ישראלים חדרו מכיוון הים התיכון עד לאזור הנמצא כ-50 ק"מ מדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, והפציצו מטרות.

    עדות לקשר שהיה אז בין נשיא ארצות הברית גורג בוש לבין ראש הממשלה אולמרט, היתה בשיחת טלפון הראשון שהגיע עד אוסטרליה שם שהה אז בוש. אולמרט בישר לבוש: "מה שהיה איננו עוד".

    אמנם ארצות הברית שמרה על דממה, אך ישנם דיווחים לפיהם היא נתנה את ברכתה לתקיפה, לאחר שהוצגו לה הוכחות לקשר הגרעיני בין סוריה לקוריאה הצפונית.

    שלוש שנים מאוחר יותר ב-28 באפריל 2011 הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי היעד שתקפו מטוסי צה"ל היה "כור גרעיני בבנייה". זאת לאחר שהסוכנות דחתה את כל טענותיה של סוריה לגבי מקורם של שרידי האורניום, ואף האשימה אותה בהסתרת מידע, בעקבות סירובה לאפשר לפקחי הסוכנות לבחון את שרידי המתקן שהופצץ.



    2 תגובות

    מיין תגובות