מתקפה ב"יתד": "רוחו של לפיד בקואליציה"

    איתי גדסי No Comments on מתקפה ב"יתד": "רוחו של לפיד בקואליציה"

    בביטאון דגל התורה, יתד נאמן, תקפו את המשבר סביב חוק הגיוס ותקציב המדינה וכתבו כי כדי לקושש קולות בקלפי "ליברמן וכחלון פתחו בתחרות, מי ירקוד חזק יותר לצליליו של לפיד" | הכתבה המלאה

    חברי הכנסת של דגל התורה בהתייעצות עם מרן הגר"ג אדלשטיין
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המגעים האינטנסיביים המתנהלים בימים האחרונים בין מפלגת השלטון לשותפות הקואליציוניות, בניסיון לפתור את המשבר המתחולל סביב קידום החוק להסדרת מעמדם של בני הישיבות, נתקלו אתמול בקשיים משמעותיים, בעיקר נוכח התעקשות של חלק מראשי מפלגות הקואליציה שלא לעמוד בהתחייבות עליה הם חתומים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

    כזכור, מפלגת "ישראל ביתנו" מובילה את ההתנגדות לקידום חוק הגיוס ומצהירה כי תצביע פה אחד נגדו בכל מתווה ובכל צורה. שר האוצר משה כחלון, מתבצר גם הוא בעמדתו כי תקציב המדינה ל-2019 יהיה חייב לעבור בקריאה שניה ושלישית עוד לפני תום מושב החורף בעוד פחות משבועיים. אתמול שחרר כחלון הצהרה לפיה "עם ישראל יישב לליל הסדר עם תקציב או בלי שר אוצר".

    ראש הממשלה השוהה כעת בארה"ב, הפקיד את ניהול המגעים בידי השר יריב לוין והוא עוקב מרחוק אחר הנעשה. אך בפועל, התחושה במפלגות החרדיות היא כי בליכוד לא ממש ממהרים למצוא פתרון ושיתוף הפעולה לא מתנהל כמו שצריך. במפלגת השלטון ובמפלגות האחרות מבינים שלא תהיה שום פשרה מצד החרדים בנושא הסדרת מעמד בני הישיבות בחוק, אך הם לא ממהרים להתוות פתרון מתאים, למרות ההבנה כי המצב יוביל לפיזור הכנסת והליכה לבחירות מוקדמות.

    על פי המצב כרגע, מפלגת הליכוד אינה חוששת מבחירות, היות והסקרים צופים לה עליה משמעותית מאוד למרות כל חקירות נתניהו, כאשר הציבור הימני מגביר את תמיכתו בנתניהו הנרדף, ולצד זאת עסוק ראש הממשלה בחיזוק האלמנט השני שלו במצע הבחירות: חיזוק תדמיתו המדינית וכבוד המלכים שהוא מקבל כעת בארה"ב. על רקע כל זאת, התחושה במסדרונות הכנסת היא כי לליכוד נוח להגיע למצב בו הקואליציה מתפרקת כעת בגלל חוק הגיוס ולא בגלל חקירותיו של נתניהו.

    התקציב לא יקודם

    אתמול בערב, שיגר נתניהו מסר לכלל ראשי המפלגות, לפיו הוא מעוניין בפתרון ארוך טווח שימנע את הצורך מהליכה לבחירות. אך גם במסר הזה טמון לכאורה הקו של נתניהו, לפיו כל הסדר שלא יהיה ארוך טווח ואשר עלול להיתקל בקשיים במושב הקיץ, לא יהיה מקובל וכבר עדיף ללכת לבחירות כבר עכשיו.

    במשך כל העת ממשיכים כאמור המגעים וכמה הצעות כבר עלו לחלל האוויר, אך אף אחת מהן לא הבשילה לכדי מתווה מקובל שיביא את הפתרון. בקרב הפרשנים הפוליטיים משתנה המגמה אחת לכמה שעות, כאשר פעם נראה כי הבחירות קרובות מתמיד ורגע אחר כך מסתמן כי יהיה פתרון שיאריך את ימיה של הקואליציה.

    אחד המתווים שהוצעו אתמול הגיעה משולחנה של שרת המשפטים שקד, שהציעה להעביר את חוק הגיוס המתוקן בקריאה טרומית יחד עם אישור התקציב בקריאה שניה ושלישית, ובמושב הקיץ להמשיך את הליך חקיקתו.

    בתגובה אמר ח"כ הרב משה גפני, כי "המתווה לא הגיע לידינו והוא ייבחן כשיגיע לידינו ונציג אותו בפני גדולי התורה". עוד אמר כי "כל עוד שאין הסכמה מוחלטת ומחייבת מצד כולם להסדרת מעמדם של לומדי התורה, לא יהיה שום פתרון קואליציוני".

    לפי שעה, הורה הרב גפני להחזיר לסדר היום בוועדת הכספים את הדיונים בחוק ההסדרים אך לא את התקציב, אלא אם כן יימצא פתרון אחר עד אז, מה שיאפשר גם את שיתוף הפעולה עם קידום התקציב.

    רוחו של לפיד בקואליציה

    ח"כ הרב אורי מקלב המופקד מטעם "דגל התורה" על ניהול המגעים לפתרון המשבר, הביע אתמול זעם רב כלפי הליכוד ואמר כי התחושה המתקבלת היא שאין הרבה הבדל ביחס שלהם כלפי החרדים מזה של לפיד וליברמן.

    לדברי הרב מקלב, "יש שני קולות בליכוד. יש את ראש הממשלה שמצהיר שהוא רוצה פתרון, אבל יש את האנשים שלו כאן שמדברים בשפה אחרת לגמרי. הם גם קוראים לנו סחטנים. הדרישה שלנו לקיים את המחוייבות הקואליציונית מתקבלת כסחטנות! הם לא משתפים פעולה עם שום מתווה שאנו מציעים או שמגיע מכל מתווך אחר. ברור לנו שהם שואפים לבחירות, אולי גם בגלל שמישהו בליכוד מריח גם את סוף עידן נתניהו".

    ח"כ הרב יעקב אשר אמר אמש, כי "אין ספק שיש כאן חולשה של הקואליציה, חוסר שליטה מוחלט של מפלגת שלטון כלפי המפלגות השותפות. כולם ידעו שאחד מקווי היסוד בקואליציה שיושבים בה מפלגות חרדיות הוא הסדר מעמדם של בני הישיבות. זה לא בא בהפתעה לאף אחד. אבל בכל זאת, עד לרגע זה הליכוד לא מצליח להציג פתרון. זו חולשה של ההנהגה ומה שאולי מעיד כי היא עשויה להגיע לסוף דרכה".

    לדברי הרב אשר, "ליברמן וכחלון פתחו בתחרות, מי ירקוד חזק יותר לצליליו של לפיד, כדי לקושש קולות בקלפי. הרי שניהם ידעו טוב מאוד לאיזו קואליציה הם נכנסים. הם חתומים על ההסכמים ומחוייבים להם. כמו שאנחנו הלכנו עם הנושאים החשובים להם הם מחוייבים ללכת על הנושאים החשובים לנו, אבל הם מתנהגים פתאום אחרת".

    המגעים למציאת פתרון, נמשכו גם אתמול אל תוך הלילה, אך לפי שעה ללא פריצת דרך משמעותית. ככל הנראה, הוצעו בינתיים מתווים נוספים הנבדקים לעומק ע"י הנציגות החרדית, אך באם לא יבשילו רעיונות אלו למתווה שייתן מענה מושלם להבטחת מעמדם של בני הישיבות ובאם תימשך המגמה הנוכחית, פירוק הממשלה נראה בלתי נמנע.



    0 תגובות