אפקט טבע: מה קורה אם המעסיק שלכם מצמצם את החברה?

    עו"ד נעמה בכר שבתאי No Comments on אפקט טבע: מה קורה אם המעסיק שלכם מצמצם את החברה?

    בדומה למשבר בחברת "טבע", אם גם מקום העבודה שלכם החליט לצמצם את מספר העובדים כחלק מתכנית התייעלות, ולרוע המזל אתם בין המפוטרים: עו"ד נעמה בכר – שבתאי, המתמחה בדיני עבודה, על זכויות העובד שנקלע להליך פיטורין שכזה

    אילוסטרציה
    13:24
    26.04.24
    מערכת האתר No Comments on "בצאת ישראל": שמחת חג עם שרוליק ויינברגר וישיבת קה אכסוף | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מהן ההשלכות הישירות המשפיעות על העובד השובת שלוקח חלק בשביתה?
    במסגרת שביתה שהוכרזה כדין, מעסיק אינו חייב לשלם לעובד שכר עבור יום העבודה בו הוא שבת. לצד זאת, אירגוני העובדים מחזיקים קופה אשר ממנה, בדרך כלל, משולם השכר לעובדים השובתים. לעיתים התשלום הוא מלא ולעיתים הוא חלקי.

    מהם ההבדלים בהליך פיטורין בין עובדים שמאוגדים תחת ארגון לאילו שאינם?
    במצב שהעובדים מאורגנים, הגוף שעומד מאחורי ההתאגדות שלהם יהיה בדרך כלל מעורב בהליך הפיטורין: הוא יהיה מעורב בהליך השימוע, ואף יוכל להטיל ווטו במקומות מסוימים – תלוי בהסכם הקיבוצי שנחתם מול המעסיק. במקרים של פיטורי צמצום, נציגות העובדים מגבשת לרוב יחד עם המעסיק את "זהות המפוטרים". כלומר, אם ההנהלה החליטה שהיא רוצה לפטר 1,200 איש, נציגות העובדים תגבש יחד עם ההנהלה את הזהות של אותם מפוטרים. עובד שאין לו הגנה מארגון עובדים, נותר יותר חשוף אל מול המעסיק, אך גם עובד כזה יכול לבקש מנציג הסתדרות או נציג הוועד להתלוות אליו בעת השימוע. בסופו של דבר, כאשר מנהלים משא ומתן על תנאיי הפיטורין, עובד שאינו מאוגד, ילך הביתה עם סל זכויות כפי שמורה החוק, ואילו העובד המאוגד, רב הסיכויים שיקבל סל פיטורין רחב יותר.

    מה משמעות המושג "שימוע" וכיצד הוא אמור להתבצע הלכה למעשה?
    "שימוע" זה ההזדמנות הכמעט אחרונה שבו העובד יכול להציג את הנסיבות האישיות שלו בטרם תתקבל החלטה בעניינו. בפיטורי צמצום, כדוגמת "טבע", אין משמעות לנסיבות האישיות של העובד משום שבהחלטת המעסיק נובע הרצון להתייעל ולא בגלל שהעובד סרח. יחד עם זאת, וכדוגמא, אם העובד יעלה בשימוע נסיבות רפואיות קשות שלו או של מי מבני משפחתו, יכול להיות שהמעסיק ינסה למצוא פתרון בתוך המערכת – לדוגמא, להעביר את העובד למפעל אחר, או מתן דמי פרישה מוגדלים כדי לסייע לו. דוגמא נוספת – עובד יציין בשימוע כי העבודה תורמת לו בהתמודדות מול מחלה נפשית ממנה הוא סובל – במקרה כזה ניתן להציע לעובד ליווי של עובד סוציאלי או פסיכולוג, שאמנם לא יעזרו לו להישאר במקום עבודתו אבל בהחלט יסייעו לו להתמודד עם הפיטורין שנגזרו עליו.

    האם המעסיק מחויב למסור את החלטתו הסופית בזמן השימוע או שזה משהו שניתן להמתין איתו?
    אם העובד יאמר בשימוע שאין לו מה להגיד נגד טענות המעסיק, ולמעשה לא יספק כל מידע חדש שבגינו על המעסיק לבחון בתום לב את הטענות, המעסיק יוכל למסור לעבוד את החלטתו בעניין המשך העסקתו בו בעת. אילו העובד יעלה בזמן השימוע סיבות אישיות שהמעסיק כלל לא היה מודע אליהן או אפילו נסיבות שהמעסיק ידע מהן אך יש מקום להביא אותן בחשבון, אז מן הראוי שהמעסיק ישקול אותן בכובד ראש לפני שהוא מגבש החלטה סופית בעניינו של העובד.

    כמה זמן מגיע לעובד המפוטר דמי אבטלה?
    הזכאות משתנה בהתאם לגיל, למצב המשפחתי ולהשכלה של העובד, אך הטווח נע בין 50 ל- 175 ימים, כלומר במקסימום חצי שנה.



    0 תגובות