"על במותיך חלל" • ומה לגבי שמירת שבת על הירח?

    אריאל ברמן 1 Comment on "על במותיך חלל" • ומה לגבי שמירת שבת על הירח?

    הרבה סיפורים סיפרו לנו סביב הירח, סיפורים מהחלל החיצון • האם ניל ארמסטרונג אכן היה הראשון להניח את רגלו על הירח? ומה לגבי עסקאות נדלן מפוקפקות שנעשו על דף בצורת ירח? • האזינו לאפקטים ולקולות מהחלל

    אילן רמון ז"ל צילום: באדיבות וויקיפדיה
    9:29
    19.03.24
    התעוררות No Comments on צחוק זה בריא; אבל יש גבולות | פינת אימא מאיר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום לפני 13 שנה התקיימה הטיסה הראשונה לחלל במימון פרטי, בחללית ספייס שיפ 1, מדובר באבן דרך שבעתיד הלא רחוק תאפשר לאנשים – עשירים במיוחד – לחוות את התחושה של שהות בחלל, במסגרת מה שמכנים, תיירות חלל, ובהמשך, אולי אף לנחות על הירח.

    אבל עוד הרבה קודם היו כאלו שעשו זאת. ב,-20 ביולי 1969 נחתה על הירח החללית אפולו 11, ועליה 3 אסטרונאוטים. המפורסם שבהם הוא ניל ארמסטרונג שהיה האדם הראשון לצעוד על הירח, וכשעשה זאת אמר את המשפט המפורסם: זהו צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות".

    אגב, בנוגע לנחיתה הזאת, יש תאוריית קונספירציה הטוענת כי הדבר לא קרה מעולם, ומדובר בסך הכל בתרמית מבוימת. אחד הטיעונים בהם מנסים לחזק את הקונספירציה היא העובדה שהדגל האמריקאי מצולם כשהוא מתנופף ברוח, בשעה שעל הירח אין אטמוספירה.

    אבל בנוגע לחלל, אין חולק שהדבר אפשרי ונעשה, 14 אסטרונאוטים יהודים שהו בחלל, ביניהם האסטרונאוט הישראלי היחיד עד כה, אילן רמון ז"ל, רמון המריא אל החלל בי"ג בשבט תשס"ג במעבורת החלל קולומביה למשימה שנמשכה 16 ימים, אל החלל הוא לקח איתו מספר חפצים ובהם מזוזות ואפילו ספר תורה זעיר שהוברח למחנה ברגן-בלזן ושרד את השואה.

    לפני שיצא למשימה, הפנה רמון מספר שאלות הלכתיות על אופן קיום המצוות בחלל. בשאלה לגבי שמירת השבת למשל, פסקו לו כי עליו לספור שישה פרקי זמן שאורכם 24 שעות, ולשמור את השבת בפרק הזמן השביעי, בתום המשימה, עם חזרתה של החללית קולומביה לאטמוספירה של כדור הארץ, התפרקה החללית והאסטרונאוט אילן רמון נספה יחד עם ששת חבריו לצוות.

    חוץ מגיחות קצרות של חלליות, בחלל יש גם תחנות חלל, היותר מוכרת היא תחנת החלל הבינלאומית, היא נמצאת בגובה של כ – 400 קילומטר ובדרך כלל האסטרונאוטים שמגיעים אליה, שוהים בה לפחות כמה חודשים ברצף, ואם אתם ממש סקרנים לדעת איך היא נראית, תדעו שניתן לראות אותה מכדור הארץ ללא אמצעים טכנולוגיים מיוחדים והיא נראית כנקודת אור הנעה על פני השמיים.

    חייהם של האסטרונאוטים השוהים בחלל מורכבים ושונים. אין כח משיכה, מה שגורם להם לרחף, אבל גם מונע מהם את האפשרות לבכות, כי אין מה כח משיכה שיאפשר לדמעות שלהם לזלוג, אם אתם רוצים להרגיש גבוהים יותר, שהיה בחלל יכולה לגרום לזה,

    במהלך השהות בחלל גובהם של האסטרונאוטים גדל בכ- 4-55 סנטימטרים. גם זאת בשל העובדה שאין כוח משיכה שדוחס את החוליות והן משתחררות מעט אחת מן השנייה, אבל, אל תפתחו יותר מדי צפיות כי לאחר החזרה לכדור הארץ, החוליות נדחסות בשנית והאסטרונאוטים חוזרים לגובהם המקורי.

    הרבה דברים מתרחשים בחלל, אפילו פרסומת צולמה בחלל הייתה זאת פרסומת ישראלית, של חברת תנובה לחלב עמיד. היא צולמה בתחנת החלל הרוסית, וראו בה את הקוסמונאוט לוגם מהאוויר כדורי חלב שמרחפים בתחנת החלל. מטרת הפרסומת הייתה לא רק לייצר את הבאזז, שאכן יצרה הפרסומת ברחבי העולם, אלא גם כדי להוכיח לצרכנים שמדובר במוצר איכות שעבר את הבדיקות הנדרשות, ואושר אפילו לשימוש בחלל.

    עד היום יותר מ-500 אנשים הגיעו לחלל, ואם מה שמספרים לנו באמת יקרה ותיירות החלל אכן תצליח, סביר להניח שבשנים הקרובות המספרים יגדלו במהירות. לא כדאי שתתפתו לעסקאות נדל"ן מפוקפקות שמציעות לכם לרכוש שטחים על הירח, הסיפור החל בשנות השבעים, כשאדם בשם דניס הופ ניצל את החוק האמריקאי המאפשר לכל אדם לרשום על שמו כל קרקע שאיננה רשומה על שם אדם אחר, הופ רשם את כוכבי הלכת כולל את הירח על שמו, ולאחר מכן, החל למכור קרקעות על הירח. כל כל דונם נמכר בכ-250 שקלים, ותתפלאו. לפני כעשור, יותר מ-10,000 ישראלים רכשו שטחים על הירח.

    מי יודע, אולי בעתיד זה ישתלם להם, אבל עד שזה יקרה, אני מעדיף להישאר עם 2 רגליים על הקרקע.

    ומה אמר רמון על ספר התורה שברשותו? האזינו לתוכנית המרתקת



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מי שקנה קרקע על הירח עדיף שיבדוק מאיזה חומר עשוי שטר הדולר ע"י שישרוף אותו אולי זה שימוש יותר נבון בכסף