תחקיר 'יתד': ממצאים קשים על מתן גורף להיתרי עבודה בשבת

    קלמן טלר No Comments on תחקיר 'יתד': ממצאים קשים על מתן גורף להיתרי עבודה בשבת

    ביטאון דגל התורה "יתד נאמן" פרסם היום תחקיר נרחב על חילולי השבת ברחבי הארץ ומתן היתרי עבודה בשבת • משרד התחבורה: "למשרד אין שום קשר לבקשות המוגשות על ידי החברות למשרד העבודה והרווחה ולהחלטות המתקבלות"

    עבודות בפסי הרכבת • אילוסטרציה צילום: רכבת ישראל
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כדי ללמוד על עומק הסערה הגדולה סביב נושא חילולי השבת בארץ ישראל, ניתן לראות את תחקיר הענק שפרסם ביטאון דגל התורה "יתד נאמן". בתחקיר נפרסים נתוני חילולי השבת ומתן היתרי העבודה בצורה גורפת על ידי משרד הרווחה לבקשת משרד התחבורה.

    לפני פחות משנה, בתחילת ספטמבר 2016, התקרבה הממשלה הנוכחית לפתחו של משבר קואליציוני ממשי, לראשונה מאז הוקמה. היה זה כאשר נחשף כי חילולי שבת חסרי תקדים מתבצעים ואף מתוכננים לביצוע בשבת קודש, תחת המעטה של הכרח מחמת "פיקוח נפש", בדגש על עבודות תשתית שונות ברכבת ישראל ובאחריות משרד התחבורה. המידע החמור ומשמעותו הועלו והגיעו לאזני ראש הממשלה על ידי שאלת "יתד נאמן" בעניין, לאחר שזה הוביל את הצפת הנושא. הדברים קיבלו עד מהרה התייחסות ארצית וסערה של ממש בקרב הציבור החרדי והדתי כולו.

    עמידה איתנה על המשמר של המפלגות החרדיות, תוך רמיזה ברורה על טלטלה קואליציונית וחישוב מחדש של כדאיות הקדנציה המשותפת, הביאו לשורת מגעים, אשר במהלכם אף התבטא ראש הממשלה נתניהו כי "מדובר במשבר יזום ומיותר מצד השר ישראל כץ, שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי". ראש הממשלה טען אז כי "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד. מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת, ניתן היה לבצע אותן במועדים אחרים, שלא היו פוגעים לא בציבור החרדי, לא בנוסעים ולא בחיילים", הוסיף נתניהו למקורבים, שמסרו כי הוא מזועזע "מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה".

    בשלב מאוחר יותר אף פורסם כי מבחינת נתניהו כל האופציות על השולחן, כולל פיטורי השר כץ. הסיפור נחתם – או לכל הפחות כך היה נראה – בשורת בלמים שצמצמו באופן ניכר את הנוהל המחפיר של מתן היתרי עבודה בשבת, בפרט ברכבת ישראל, שעבודות פיתוח המתבצעות בה עמדו בעין הסערה.

    "הפכו את השבת ליום שיפוצים"

    "עברה כמעט שנה מהמשבר הגדול ההוא של הפגיעה החמורה בשבת, כאשר לאחריו הצטמצם העניין להיתרים מעטים בלבד, אבל מתברר שבחסות השקט הזה פתאום שוב יש התרחבות גדולה של היקפי עבודה בשבת במשרד התחבורה. הפכו שם את השבת ליום שיפוצים לכל דבר וענין", אומר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ל"יתד נאמן". "שם עיקר הבעיה, למרות שכרגע אנחנו בודקים גם מידע על מספר קווי תחבורה שנפתחו בשבת וכן את עניין הקווים הפרטיים. נושא זה עדיין בבדיקה".

    הדברים נאמרים לאחר ישיבת הסיעות החרדיות שהתקיימה אתמול ולאחר שבישיבת חברי הכנסת הוצהר כי "לא נסכים להמשך התופעה החמורה בה השבת הופכת ליום התחזוקה של מדינת ישראל. אנו דורשים מראש הממשלה לקיים את ההסכם הקואליציוני, להחזיר את הסטטוס קוו לקדמותו, ולהפסיק מיידית את עבודות התשתית של הרכבת ללא צורך. כן הדבר לגבי תוספת קווים בשבת וחוסר אכיפה של חברות פיראטיות המפעילות תחבורה ציבורית בשבת", כאשר הפירצה החמורה בסטטוס קוו, וכאמור כבר לא בפעם הראשונה, מובאת בסיום הדברים למשמעות הנדרשת מכך: "הסיעות רואות במצב הנתון הפרה חמורה בהסכם הקואליציוני. לאחר הישיבה עם ראה״מ והשרים הנוגעים בדבר, הדברים יובאו להכרעתם של גדולי ישראל".

    "אנחנו רוצים פגישה דחופה בנושא זה עם ראש הממשלה", ממשיך ח"כ גפני, "וכן שישתתפו בה כל הנוגעים בדבר: שר הרווחה שנותן את האישורים לעבודה בשבת, שר התחבורה אשר מזמין את העבודות, והשר לביטחון פנים אשר אחראי על משטרת ישראל שטוענת בכל פעם שיש כאן מימד של פיקוח נפש אם יבוצעו העבודות ביום חול, משל לא ניתנים דבר יום ביומו הסדרי אבטחה לאירועי ענק הדורשים סגירת צירים לתנועה. רק כאשר זה מגיע לשבת, פתאום היד קלה לטעון 'פיקוח נפש'? אנו נדרוש תשובות ברורות על החריגות הללו מכל סיכום אפשרי, מההסכם הקואליציוני ומהסטטוס קוו".

    בעוד ששר התחבורה ייקרא לפגישה כמי שמזמין ממשרד העבודה והרווחה את אישורי העבודה בשבת, אני מחזיק כרגע בתגובה שהגיעה לפני כרבע שעה ממשרד התחבורה, ובה נאמר כי "משרד התחבורה הנחה את כל החברות שבתחום אחריותו להקפיד הקפדה מלאה על שמירת הסטטוס קוו… מעבר לכך, למשרד התחבורה אין שום קשר לבקשות המוגשות על ידי החברות למשרד העבודה והרווחה ולהחלטות המתקבלות. יצוין כי בג״צ קבע בעקבות המשבר הקודם, כי אין לראש הממשלה ושר התחבורה כל סמכות להתערב בנושא".

    "שיפסיק את ההתנהלות הזו!" – אומר ח"כ משה גפני נחרצות. "שוב השר כץ חושב שאפשר למכור לנו כל דבר? אם הוא לא בעניין ולא מזמין את העבודות, מדוע הוא גוזר סרטים בסיומו של כל פרויקט בתור מי שבנה את הפרויקט? הוא זה שמזמין באופן חד משמעי, באמצעות משרדו או באמצעות קבלני משנה שהוא מעסיק, ומזמין את העבודות באופן שזה יאושר בשבת. המשרד שלו מתהדר בכל פרויקט שיוצא לדרך כי זה נכון – הוא העומד בראשו והוא האחראי לכל ביצוע. התגובה הזו איננה עומדת במבחן המציאות"!

    כץ נתניהו מנהרה רכבת

    "שחיקה בסטטוס קוו"

    הממצאים החמורים מדברים כאמור על שחיקה מתמדת של הסטטוס קוו במספר זירות, בדגש מיוחד על ענייני תחבורה ועבודות הרכבת. עד לא מזמן, הייתה הקפדה על דחיית עבודות תשתית ברכבת לימי חול ובוצעו רק עבודות בטיחות להסרת מפגעים מסוכנים תוך מאמץ ניכר שהעובדים יהיו גויים. על פי העולה מהמצב כיום, מדובר בתפיסת עבודה לפיה השבת נעשתה כהיתר רח"ל, בדומה ליום חול ועוד היד נטויה, כאשר מדי שבת מתבצעות עבודות פיתוח בקו המהיר לירושלים.

    נהלים חמורים אלו מתאפשרים בעקבות מתן גורף של היתרים הניתנים על ידי משרד העבודה והרווחה, ובעקבות כך פנה "יתד נאמן" לכלל הגורמים הרלוונטיים בבקשה לקבל את תגובתם להאשמות חמורות אלו. "האם מיושם במשרד העבודה הנוהל לפיו כל חברה ממשלתית המעוניינת לבצע עבודות בשבת צריכה להביא אישור מהמשרד הממשלתי הממונה עליה (במקרה של רכבת ישראל – אישור מדרג מנכ"ל במשרד התחבורה) בדבר הדחיפות בצורך לעבודה בשבת?" – נשאל משרד העבודה והרווחה – "מדוע משרד העבודה מאשר עבודות בשבת לרכבת ישראל, בניגוד לסיכומים עם משרד התמ"ת ומשרד התחבורה ורכבת ישראל מ-2007 לפיהם לא תבצע רכבת ישראל בשבת אלא עבודות של הסרת מפגעים מסוכנים, ובכך מאפשר המשרד לרכבת ישראל לבצע כיום בימי השבת עבודות של פיתוח ותשתיות? האם משרד העבודה אוכף את חוק איסור עבודה בשבת? האם חסרים לו תקנים עבור כך? במידה וכן – מדוע לא מתבצע שינוי ומעבר לשיטת לאכיפה אלקטרונית? במסגרת האישורים הניתנים במשרד לעבודות הרכבת בשבת, האם צורך בהשגת יעדים ועמידה בלוחות זמנים גורמים לחילול שבת מיותר במסווה של פיקוח נפש? האם כל מקרה בו עובדים בשבת נידון כראוי ובמלוא הקריטריונים והדרגים המסמכים לכך? מהם הקריטריונים על פיהם מאשר המשרד עבודה בשבת? האם הינם מיושמים במלואם? האם יש מקום לתחושה כי המשרד הפך ל'חותמת גומי' במתן אישורים גורפים לכל גוף המבקש זאת?".

    עד לשעת סגירת הגיליון לא התקבלה תגובת המשרד לנושאים אלו, למרות ששאלות נשלחו למשרדים כבר בשבוע שעבר ושבו ונשאלו מחדש. שאלות דומות שהופנו לרכבת ישראל, שביקשו להבין האם מבחינת רכבת ישראל יום השבת הפך להיות יום לשיפוצים ולתיקונים, אף הן לא זכו למענה. אפילו פניות למשרד ראה"מ שהעלו חלקים בולטים מהתמיהות הנ"ל ואף ביקשו לדעת "האם ההפרות החוזרות ונשנות של הסטטוס קוו בענייני התחבורה בשבת והעבודות בשבת, המהווים הפרה של ההסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות, ומלוא ההשלכות היכולות להיות מכך, לנגד עיניו של ראש הממשלה? האם מבחינת ממשלת ישראל והעומד בראשה, יום המנוחה הקבוע בחוק יכול להפוך למרמס תחת רגליהם של גורמים ההופכים אותו ליום עבודות, תיקונים שוטפים, שיפורי תשתיות ושאר עבודות שאינם דחופות כלל? במידה ולא, מה בכוונת ראה"מ לעשות בעניין על מנת לעמוד בהתחייבותו הקואליציונית?" גם שאלות אלו לא זכו לתגובה מלשכת ראש הממשלה.

    בהתייחסו לשתיקה הרועמת של הגורמים הרלוונטיים לנוכח העובדות והשאלות הנוקבות העולות מהן, אומר ח"כ הרב גפני: "חוסר התגובה הזה מעיד על הזלזול החמור בשבת המתרחש כיום בישראל בריש גלי. הנושא יעלה בפגישה הדחופה אותה נקיים עם ראה"מ, שם נדרוש הבהרות ועמידה בסטטוס קוו ובמלוא ההסכם הקואליציוני".



    0 תגובות