גפני כעס על משרד האוצר ועצר את דיוני ועדת הכספים

איתי גדסי No Comments on גפני כעס על משרד האוצר ועצר את דיוני ועדת הכספים

תרעומת קשה בוועדת הכספים כנגד האוצר: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, קטע דיון בוועדה בעקבות אי הגעת מנכ"ל האוצר, שהיה אמור לדווח על התקדמות לקראת פתרון להשארת מפעל 'ערבה-מיינס' בנגב ומניעת פיטורי מאות עובדים

וועדה בכנסת | תמונת אילוסטרציה צילום: קובי גדעון, לע"מ
12:51
28.04.24
נתי שולמן No Comments on הגאון הרב אברהם יוסף בדברים נוקבים: "נשיאה בעול היא הדדית"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תרעומת קשה מאוד בקרב חברי ועדת הכספים כנגד משרד האוצר ובמיוחד כנגד מנכ"ל המשרד, שי באב"ד. בדיון מעקב שהתקיים היום (ג') בנוגע למאמצים להשארת מפעל מכרות הנחושת בערבה, 'ערבה-מיינס', בארץ ומניעת העברתו לירדן, מה שיוביל לפיטורי מאות עובדים במעגל הראשון, הטיחו חברי הוועדה, דברים קשים בפקידי האוצר שהגיעו לדיון. זעמם של חברי הכנסת התעורר, מיד עם היוודע העובדה שמנכ"ל האוצר אינו מתכוון להגיע לצורך מתן דיווח על התקדמות לקראת פתרון שיאפשר למפעל להמשיך לפעול בערבה ולאחר שהתברר שבפי פקידי האוצר אין כל בשורה או הודעה חדשה מאז הדיונים הקודמים בנושא.

המפעל שמתבסס על משאב טבע, נפגע מחקיקת חוק ששינסקי 2 שקבע מיסוי על רווחי יתר המופקים ממשאבי הטבע, חוק שכוון בעיקר לחברת כיל. 'ערבה-מיינס' אינו עומד בהגדרות של מפעל עם רווחי יתר, אך היותו מבוסס על משאבי טבע, יוצרת מצב שבו הוא כפוף לחוק ששינסקי 2 ואמור לשלם מיסים ותמלוגים גבוהים יותר. עובדה זו מקשה מאוד על המשך פעילות המפעל בארץ ומגבירה את הסיכויים שפעילותו תועבר לירדן. חברי הכנסת בוועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, נרתמו להצלת המפעל ואף דאגו תוך כדי הדיונים על חוק ששינסקי 2, ואף הגיעו לסיכומים מול האוצר ונציגי הממשלה האחרים, כולל מהמועצה הלאומית לכלכלה, שאף שלא ניתן להחריג את המפעל מהחוק, יימצאו הדרכים להיטיב עימו, בין השאר באמצעות מענקים מיוחדים.

בדיון הקודם בוועדת הכספים בנושא וכן בהזדמנויות שונות בהן מנכ"ל האוצר הגיע לוועדה, הועלתה שוב ושוב סוגיה זו, ונראה היה שמתקדמים לקראת פתרון. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אף הודיע מספר פעמים, כי מנכ"ל האוצר התחייב בפניו שיש כוונה להגיע לפתרון לקראת מתן מענקים למפעל. כך אמר גם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד). בדיונים הקודמים דובר על מענק מיוחד של 80 מיליון ₪ שאמור להינתן למפעל, מעבר ל- 115 מיליון ₪ שמשרד הכלכלה כבר הקצה לטובתו. כאמור בדיון היום, מנכ"ל האוצר לא הגיע לוועדה ונציג המשרד, מ"מ היועץ המשפטי במשרד האוצר, אסי מסינג, הודיע כי אין אפשרות להעביר למפעל סכום נוסף, מעבר לסכום שמשרד הכלכלה אמור להעביר.

מ"מ היועץ המשפטי במשרד האוצר, אסי מסינג, אמר: "בשורה התחתונה, להבנתנו אין יכולת משפטית להעביר ל'ערבה-מיינס' סכום נוסף מעבר לכתב האישור הקיים, שם אושר סכום של 115 מיליון ₪ שמשרד הכלכלה כבר הודיע בעבר על כוונה להעניק למפעל" ח"כ ביטן הגיב בזעם לדבריו וציין, כי "קיבל התחייבות אישית ממנכ"ל האוצר, שלפחות 35 מיליון ₪ יוקצו במענק למפעל בזמן הקרוב". ביטן דרש להפסיק לאלתר את הדיון ותקף את פקידי המשרד והמנכ"ל שנעדר: "האוצר משקרים לי, משקרים לוועדת הכספים ומזלזלים בכנסת. יש גבול לשקרים. משקרים אותנו לאורך כל הדרך ולא רק בנושא הזה. לא יתכן שבגלל הרצון של המדינה לטפל בכיל ייפגע מפעל שלם".

עוד אמר: "אם 'ערבה- מיינס' ייפול נקבל בג"צ, כי יישאר חוק שהוא לחברה אחת בלבד, לכיל בלבד. סמכתי עליכם שתתנו פיצוי להשארת המפעל, אבל לא. לאף אחד באוצר לא מעניין ממאות עובדים שיפוטרו. כעת לא מוכנים לתת סכומים קטנים אבל נראה מה תעשו אחרי שהמפעל יעזוב לירדן. אז תהיו מוכנים לתת סכומים גדולים פי כמה על-מנת להחזירו לישראל" ביטן קרא לגפני "לקבל החלטה בוועדה, ששום דבר של האוצר לא יקודם, כל עוד לא יפתרו את בעיית 'ערבה-מיינס'" ואף כינה בכינויים קשים את אנשי האוצר.

הצטרפו לתרעומת הקשה גם חברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) ומיקי לוי (יש עתיד). ח"כ ברושי: קיימנו כבר כמה דיונים בנושא, למעשה דיוני חירום, וכמו בדברים אחרים אנחנו רואים שוב ושוב שלא ניתן לסמוך על פקידי האוצר. אין ברירה אלא להוציא סמכויות מידי האוצר, במיוחד במקרה הזה שמדובר בעניין בעל חשיבות לאומי, כשברקע דיבורים על הפרחת הנגב ובפועל עושים בדיוק את ההיפך. נדרשים כאן צעדים ממשיים להשארת המפעל על מקומות העבודה שבו בפריפריה הרחוקה. לא ניתן להמתין עוד וחייבים לפתור את הסוגייה בהקדם האפשרי".

ח"כ לוי: "כבר היה הסכם בין המדינה למפעל אלא שהאוצר חזר בו מההסכם. בסוף בעלי המפעל שהם ממקסיקו יגיעו למסקנה שאם ככה עוסקים עסקים בישראל, הם יעדיפו להעביר את המפעל לירדן ואז כולנו נצא נפסדים מהעניין".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הביע בעצמו תרעומת קשה ואמר, "כשקיימנו כאן את הדיונים על חוק ששינסקי 2, שתכליתו היתה כיל, אישרנו כל מה שביקשתם לגבי כיל. אבל אישרנו זאת בתנאי שבעיית 'ערבה-מיינס' תיפתר והמפעל יקבל את כל המענקים שהובטחו לו. מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל האוצר אפילו היו אצלי במשרד והתחייבו לפתרון הזה. נאמר לי שיגיעו להסכמות שיאפשרו למפעל להמשיך לפעול והכל על-מנת למנוע את המעבר שלו לירדן ופיטורי מאות עובדים. מנכ"ל האוצר התחייב לפתרון ועתה לא הוא ולא משרד האוצר בכללותו לא עומדים בכך. לאור הדברים, הודיע גפני כי הוא עוצר את הדיון.



0 תגובות