שלושה ימים בברצלונה • מדריך למטיילים שומרי כשרות

    בראשית המאה ה- 20 החלו להגיע לברצלונה יהודים מארצות הבלקן וצפון אפריקה. הקהילה היהודית קיבלה תגבורת בתקופת מלחמות העולם בדמות פליטים ממזרח אירופה. כיום מונה הקהילה היהודית בברצלונה כ- 5000 יהודים, וזוהי הקהילה היהודית הגדולה ביותר בספרד
    עדי וייץ 3 Comment on שלושה ימים בברצלונה • מדריך למטיילים שומרי כשרות

    עדי וייץ ממשיכה בסיוריה המרתקים הפעם היישר לברצלונה שבספרד • שלושה ימים עמוסים ומרתקים שיכירו לכם עת העיר האקזטית מקרוב • איפה, מי ומה אוכלים – בכתבה שלפניכם

    בראשית המאה ה- 20 החלו להגיע לברצלונה יהודים מארצות הבלקן וצפון אפריקה. הקהילה היהודית קיבלה תגבורת בתקופת מלחמות העולם בדמות פליטים ממזרח אירופה. כיום מונה הקהילה היהודית בברצלונה כ- 5000 יהודים, וזוהי הקהילה היהודית הגדולה ביותר בספרד
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שלושה ימים בברצלונה – מדריך למטיילים שומרי כשרות

    ברצלונה היא אחת הערים הצבעוניות והתוססות ביותר באירופה. בירת קטלוניה מאוכלסת באנשים חמי מזג, עליזים ותאבי חיים. תיירים מרגישים בנוח בעיר הזאת. העיר בטוחה (גם בשעות הלילה), ידידותית ומסבירת פנים.

    ברצלונה מכונה, ולא בכדי, עירו של גאודי, האמן שיותר מאחרים הותיר בה את חותמו. בכל חלקי העיר אפשר לראות את המוטיבים המאפיינים את יצירתו הייחודית: פיסות קרמיקה צבעונית, צורות אמורפיות וקשתות ארוכות ומחודדות.

    אדריכלים, אמנים ומעצבים מכל העולם נוהרים לברצלונה כדי לחזות מקרוב ביצירותיו הפנטסטיות של גאודי, ועל הדרך גם להתרשם מהאמנות של פיקאסו, חואן מירו, דאלי ועוד.

    הנקודה היהודית

    לברצלונה וליהודים יש היסטוריה לא מלבבת במיוחד של רדיפות ותלאות. יהודים החלו להתיישב בברצלונה כבר לאחר חורבן המקדש השני, אבל רק מסביבות המאה ה- 9 יש עדויות משמעותיות לישוב יהודי במקום. הקהילה היהודית התפתחה והתבססה בחלק מהעיר המכונה "קאל".

    במהלך השנים הפכה ברצלונה למרכז יהודי שהתפאר בתלמידי חכמים מפורסמים. ביניהם נמנה רבי שלמה בן אברהם אבן אדרת (רשב"א) יליד העיר, מגדולי חכמי ישראל שבכל הדורות, ורבי אהרן הלוי מברצלונה (הרא"ה). כמו כן למדו ופעלו בה הריטב"א, הר"ן ועוד.

    עם התפשטות המגפה השחורה בשנת 1347, החלו היהודים לסבול מרדיפות, כאשר (כמו במקומות אחרים) האשימו אותם בהפצתה. אלה הגעו לשיאן בשנת 1391, אז נערך טבח המוני של יהודי הקאל ע"י המון נוצרי מוסת. בני הקהילה נרצחו, והנותרים אולצו להתנצר. בשנת 1492, עם גירוש ספרד, בא הקץ על היישוב היהודי בברצלונה.

    בראשית המאה ה- 20 החלו להגיע לברצלונה יהודים מארצות הבלקן וצפון אפריקה. הקהילה היהודית קיבלה תגבורת בתקופת מלחמות העולם בדמות פליטים ממזרח אירופה. כיום מונה הקהילה היהודית בברצלונה כ- 5000 יהודים, וזוהי הקהילה היהודית הגדולה ביותר בספרד.

    יום א'

    נפתח את היום בסיור בשוק העשיר והצבעוני לה-בוקריה. משם נמשיך לרובע הגותי, שם נראה את בית הכנסת העתיק הנמצא בסימטת הקאל. נבקר גם במוזיאון הקאל המתאר את העבר המפואר של קהילת ברצלונה והרשב"א, ואם יישאר כח וזמן נלך למוזיאון ההיסטורי של העיר ברצלונה.

    ארוחת צהרים נאכל בפארק סיטאדלה – מקום מושלם לפיקניק בחיק הטבע, ונתרשם משער הניצחון הגדול שבפאתי  הפארק.

    אחר הצהרים נצא לנמל הישן "פורט וול", נבקר באקוואריום של ברצלונה הנחשב לאחד הטובים בעולם, ונהנה מהנוף הרומנטי של ברצלונה בשקיעה..

    שוק לה בוקריה

    שוק לה בוקריה ידוע כאחד משווקי המזון הטובים בעולם. זהו שוק גדול וצבעוני, היוצא מתוך שדרות הרמבלה. השוק הוא חלון ראווה למגוון המסחרר של מוצרי המזון שהעיר מציעה. דגים טריים מהנמל, פירות וירקות אקזוטיים, קיטניות, ממתקים ועוד.

    הדוכנים בשוק מטופחים ומבהיקים (ממש מחנה יהודה סטייל ) ומציעים סחורה איכותית.

    טיפ: בשוק מציעים למכירה מיצים טבעיים, ויש גם דוכנים של פירות חתוכים מוכנים לאכילה בקופסאות שקופות עם סכו"ם חד-פעמי. מעולה לשומרי כשרות!

    השוק פתוח בימים שני עד שישי, 08:00-20:30. מומלץ לבוא בבוקר או בצהריים, שכן דוכנים רבים נסגרים בשעות אחה"צ.

    הרובע הגותי

    הרובע הגותי (Barri Gòtic) הוא הרובע העתיק ביותר בברצלונה. זה המקום בו הכל התחיל, ומכאן קיבלה העיר את שמה. הוא נבנה על חורבות עיירה רומית עתיקה בשם ברסינו (ברסינו – ברצלונה), שאת שרידיה ניתן לגלות פה ושם ברחבי הרובע (מקדש אוגוסטוס למשל).

    במבוך של סימטאות צרות וכיכרות מסוגננות נחשפת ארכיטקטורה גותית במיטבה. זהו אי של שלווה במרכז העיר, הנותן תחושה של מסע אחורה בזמן.

    לרובע יש גם ערך היסטורי מבחינה יהודית: הקאל (Call), אזור מגורי הקהילה היהודית בעבר, נמצא במרכז הרובע. יש בו בית כנסת עתיק (הרשב"א) ועוד סממנים יהודיים.

    בית הכנסת העתיק בברצלונה

    ברובע הגותי, באזור היהודי לשעבר (ה"קאל"), שוכן בית הכנסת העתיק הנקרא על שם הרשב"א. זהו בית הכנסת  העתיק ביותר בספרד, ואחד העתיקים באירופה (מסביבות המאה השלישית!). בית הכנסת ששופץ ונפתח מחדש, מהווה עדות לחיים היהודיים שהתקיימו כאן.

    כיום משמש בית הכנסת כמוזיאון. במקום מתקיימים סיורים באנגלית ובספרדית בימי שלישי-ראשון בשעות: 11:00-14:30 ומ- 16:00-19:30. כתובת: Calle Provenir 24 פינת רח' MARLET 5.

    מוזיאון הקאל  (MUHBA EL CALL)

    ממש ליד בית הכנסת העתיק נמצא מוזיאון הקאל. המוזיאון הקטן הינו אחד מאתרי המורשת (מעין סניף) של המוזיאון ההיסטורי של ברצלונה.

    הקאל היה האזור בו חיו יהודי ברצלונה בעבר, והמוזיאון מציג את הדומיננטיות שלהם בהיסטוריה של העיר. במוזיאון יש דגש על חייו ופועלו של רבי שלמה בן אדרת (הרשב"א), יליד העיר שחי ופעל בה.

    שעות פתיחה: ראשון: 11:00-19:00, רביעי ושישי: 11:00-14:00.

    המוזיאון ההיסטורי של ברצלונה  (MUHBA)

    אם נשאר לכם זמן, תוכלו להעמיק בהיסטוריה של העיר במוזיאון ההיסטורי של ברצלונה. המוזיאון שוכן בארמון המלכותי לשעבר. כאן אפשר לראות את שרידי העיר הרומית שנחפרה מתחת למבנים הקיימים, מוצגים מההיסטוריה הסוערת של העיר ומיצגי וידאו.

    שימו לב לכתובות בעברית על חלק מהקירות, אלה הן מצבות שנלקחו בזמנו מבית הקברות היהודי לצרכי בנייה.

    טיפ: בימי ראשון אחרי השעה 15:00 הכניסה למוזיאון חינם.

    פארק סיטאדלה (CIUTADELLA) – המצודה

    אחרי שיטוט מייגע בסימטאות הרובע, מומלץ לנוח ולהירגע בפארק הסיטאדלה. ריאה ירוקה ומקסימה בלב העיר, ממזרח לרובע הגותי.

    במרכז הפארק יש מזרקה מרהיבה, יצירתם של קבוצת אדריכלים ובהם גאודי שהיה עדיין סטודנט כשנבנתה. כדאי לעלות במדרגות המזרקה לתצפית על הפארק מסביב. המזרקה מוקפת בבריכת מים בה שטים ברווזים בינות לסירות משוטים.

    בגן יש עצים רבים מכל רחבי העולם, מדשאות ופסלים. במרכז הפארק ניצבת המצודה המשמשת כיום כבית הפרלמנט הקטלאני. גן החיות העירוני נמצא אף הוא בפארק. מומלץ לשכור אופניים ולבלות שעה ספורטיבית ברכיבה מהנה בשבילי הפארק.

    שער הניצחון

    בקצה הפארק מתחילה טיילת רחבה המסתיימת בשער הניצחון. השער המרשים העשוי לבנים אדומות, נבנה לרגל התערוכה הבינלאומית בשנת 1929.

    הנמל הישן – פורט וול

    לפנות ערב נצא לנמל הישן (פורט וול), ונהנה מהנוף על רקע השקיעה.

    יום ב'

    ביום זה נצא ל"הר היהודים" ולמצודת מונז'ואיק, ונהנה מהנוף המרהיב של העיר הנשקף משם. נבקר בכפר הספרדי המענין שבאזור, ואם אנחנו בענין של אמנות נקפוץ למוזיאון מירו הסמוך.

    בערב נצא לכיכר אספניה, ונתרשם מיופיה של הכיכר ומהמגדלים הונציאנים. נצפה במופע של מזרקות הקסם ובמראה הארמון הלאומי המואר בלילה.

    הר היהודים – מונז'ואיק  (MONTJUÏC)

    "הר היהודים" הוא שמה של גבעה בברצלונה, הקרויה על שם המנהג היהודי לקבור את המתים מחוץ לעיר. הר היהודים משקיף על הנמל הישן של העיר, ונמצא דרומית-מערבית למרכז העיר.

    בחלק הדרום-מערבי של הגבעה נמצאת מצודת מונז'ואיק (Castell de Montjuïc) שנבנתה במאה ה-17. למרות  העבר השחור של המצודה (האתר שימש בעבר כבית כלא, ונערכו בו הוצאות להורג רבות), עכשיו היא מקום מצוין ליהנות מנוף מרהיב על העיר והים התיכון.

    בשנות ה- 30 של המאה הקודמת נבחרה הגבעה לארח את התערוכה העולמית של ברצלונה (1929), ואז החלו בהקמת מבנים מיוחדים לרגל היריד על הגבעה:

    • הארמון הלאומי הגדול – פלאו נסיונל (Palau Nacional) – בנוי בסגנון קלאסי, עם השפעה של הרנסאנס הספרדי. על המדרגות המובילות לבניין הוקמו מפלים, יצירתו של קרלאס בואחס, והותקנו 999 זרקורים גדולים המאירים את המבנה ואת שמי העיר. כיום משמש המקום כמשכן של המוזיאון הלאומי לאמנות קטלנית.
    • האצטדיון האולימפי (Estadi Olímpic) 
    • מזרקת הקסם (Font Màgicaa) – המזרקה ממוקמת לרגלי הפלאו נסיונל. הופעות המזרקה כוללות מוזיקה מסרטים, מוזיקה קלאסית ומודרנית (כולל השיר ברצלונה של להקת QUEENN).

    טיפ: מומלץ להגיע להר היהודים ברכבל, ובדרך להנות מנוף הפנורמי של העיר הנשקף מלמעלה.

    אל ראש הגבעה ניתן להגיע ברגל, במדרגות הנעות העולות לגבעה או באמצעות רכבל. ההמלצה שלי היא לקחת את הרכבל ולהמשיך משם ברגל.

    הכפר הספרדי  (POBLE ESPANYOL)

    אחת האטרקציות הפופולאריות במונז'ואיק היא הכפר הספרדי, שנבנה בשנת 1929 לרגל התערוכה הבינלאומית.

    זהו מוזיאון פתוח בצורת רחוב המציג סגנונות שונים של אדריכלות ספרדית. האדריכל שבנה את הכפר נסע ברחבי ספרד והביא משם מודלים שונים של בתים מרחבי המדינה. בין היתר מוצג שם גם "ביתו של היהודי".

    טיפ: במוזיאון הכפר הספרדי מציעים למבקרים גם אוזניות שמע בעברית!

    מזרקת הקסם  (FONT MÀGICA DE MONTJUÏC)

    ביקור בברצלונה לא יהיה שלם בלי לצפות לפחות פעם אחת במזרקת הקסם המפורסמת. מזרקת הקסם שלמרגלות הארמון הלאומי, תוכננה על ידי קרלס בויגאס, ובהקמתה השתתפו קרוב ל- 3,000 פועלים.

    אל המזרקה מובילה שדרה מרשימה עם עשרות מזרקות קטנות. קסמה של המזרקה הוא בשילוב המרהיב של תנועת המים עם התאורה הצבעונית לפי קצב המוסיקה. מופע המזרקה מתחיל בכל חצי שעה מחדש, כל פעם לצלילי שיר שונה.

    זמני המופע: חורף – שישי ושבת 19:00-20:30 (מה- 6 בינואר עד ה- 16 בפברואר המזרקה סגורה), קיץ – חמישי עד ראשון 21:30-23:00.

    יום ג'

    יום זה יוקדש בחלקו הראשון ליצירותיו המדהימות של האדריכל המחונן אנטוני גאודי בברצלונה. נבקר בפארק גואלהמדהים, ולאחר מכן נמשיך לרובע האישמפלה, שם נמצאות כמה מיצירותיו הבולטות: קאזה מילה וקאזה באליו.

    בחלקו השני של היום נבקר בפארק מקסים בקצה העיר – פארק המבוך.

    פארק גואל

    פארק גואל (Parc Güell) הוא מתחם שתוכנן ונבנה על ידי האדריכל גאודי לפי הזמנת פטרונו הרוזן גואל בתחילת המאה ה- 20. התוכנית המקורית הייתה להקים שיכון וילות יוקרתי בפאתי ברצלונה. בשל כישלון המיזם, שהיה מרוחק מהעיר ולכן לא קרץ לעשירי התקופה, הופסקה הקמת האתר באמצע. גאודי הספיק לבנות את שער הכניסה למתחם, את השטח הציבורי ושתי וילות לדוגמה.

    האזור נותר עזוב במשך שנים רבות, עד שנרכש על ידי עיריית ברצלונה והפך לפארק ציבורי. המתחם הוכרז ע"י ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 2005.

    בפארק הקסום נתן גאודי לדימיון שלו להשתולל, והתחושה כשמבקרים שם היא כמו של עליסה בארץ הפלאות. בכל פינה הפתעות ויצירות מופלאות.

    רובע האישמפלה (EIXAMPLE) – ההרחבה

    אישמפלה (הרחבה) היא שכונה של ברצלונה המצויה במרכז העיר, בין העיר העתיקה לכפרים שבעבר הקיפו את העיר והפכו לשכונות שלה. השכונה הוקמה בסוף המאה ה- 199 ע"י תעשיינים וסוחרים בתקופת הפריחה של המעמד הבינוני בספרד.

    השכונה מאופיינת בבניינים רבים הבנויים בסגנון המודרניסטה (הגרסה הקטלאנית של סגנון "אר נובו"). הידועים שבהם תוכננו על ידי גאודי וביניהם ניתן למנות את קאזה מילה, בית באליו וכנסיית הסגרדה פמיליה שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית ע"י אונסק"ו.

    הרחובות העיקריים בשכונה הם שדרת גרסיה היוצאת מכיכר קטלוניה, ושדרת דיאגונל – השדרה המפורסמת במרכזי הקניות וחנויות המעצבים שבה.

    קאזה מילה  (CASA MILÀ)

    קאזה מילה (Casa Milà), המכונה גם לה פדררה (La Pedrera – "המחצבה"), הוא בית מגורים שנבנה על ידי אנטוני גאודי בין השנים 1906-191000. הוא הוקם עבור פרה מילה אי קאמפס, שעל שמו הוא קרוי. המבנה הוכרז כאתר לאומי, ובשנת 1984הכריז עליו ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

    גאודי תכנן את המבנה בסגנונו האופייני, והמאפיין העיקרי של הבית הוא שאין בו קווים ישרים. המבנה המתעקל מזכיר גלי ים, והוא נישא לגובה שש קומות ומקיף שתי חצרות פנימיות. הארובות מזכירות ראשי לוחמים חבושי קסדות.

    פארק המבוך  (PARC DEL LABERINT D'HORTA)

    פארק המבוך הוא אחד הפארקים המיוחדים והקסומים בברצלונה. זהו הגן העתיק ביותר בברצלונה (מסוף המאה ה- 18), והוא בנוי בסגנון ניאו-קלאסי עם נגיעות איטלקיות.

    בפארק תמצאו גנים מטופחים, תעלה המכונה "התעלה הרומנטית", מפל מים, הארמון הניאו-קלאסי ועוד פינות חמד יפהפיות. במרכז הפארק נמצאת גולת הכותרת של הפארק: מבוך ענק העשוי עצי ברוש. בלב המבוך נמצא פסל ארוס.

    הפארק ממוקם בצפון ברצלונה. קצת רחוק מהמרכז, אבל  שווה להגיע: במטרו הירוק L3, תחנת Mundet ועוד 10 דקות הליכה. או באוטובוס: קווים 60, 73, 76, 85, 173.

    שעות פתיחה: 10:00-19:00, בקיץ עד 20:00. דמי כניסה: € 2.23.

    טיפ: בימי ראשון ורביעי הכניסה לפארק היא בחינם!

    אוכל כשר בברצלונה

    • מסעדת מכבי – מסעדה של חב"ד בכשרות מהודרת (יש משגיח במקום). נמצאת ממש על הרמבלה וידידותית מאד לישראלים: תפריט בעברית, מלצריות דוברות עברית. האוכל טעים והמסעדה נקיה ולא יקרה. כתובת: לה רמבלה, 79.
    • מסעדת הקהילה היהודית – מסעדה בבעלות הקהילה האורתודוכסית של ברצלונה. כשרה למהדרין. אלגנטית וקצת יקרה. המקום מציע גם קייטרינג ושרות טייק-אווי. כתובת: Carrer de l'Avenir, 24
    • פינה כשרה של חב"ד ברובע הגותי – בתוך חנות תשמישי קדושה באזור היהודי, יש פינה למוצרי יסוד כשרים: לחם, חלב, שימורים, עוגיות, יין ועוד. כתובת: sant honorat 9.
    • קייטרינג "טעים" – קייטרינג כשר למהדרין של חב"ד. מציע שירות משלוחים למלון וגם אפשרות להזמנת ארוחות שבת.
    • סופר כשר "בן בן" – חנות למוצרים כשרים. כתובת: Aribau 257.
    • Isamar Kosher –  חנות מוצרים כשרים. כתובת: Carrer de l'Avenir, 29.
    • ארוחות שבת בבית חב"ד – בבית חב"ד נערכות מדי שבת סעודות לציבור הרחב. המקום מרוחק מעט מהמרכז התיירותי של ברצלונה, אך לא במידה משמעותית. אפשר להשתתף בסעודות בהרשמה מראש כאן. כתובת: montnegre 14.

    בתי כנסת בברצלונה

    • בית חב"ד – ימי ב' ג' ד' ה' ו': שחרית- 7:30, ימי ראשון וימי חופש: שחרית- 8:30. כתובת: montnegre 14.
    • בית כנסת הרמב"ם – הקהילה היהודית בברצלונה מחזיקה בית כנסת פעיל. כתובת: Carrer De L'Avenir 24.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      הכתבה מלאה באינפרומציה לא מדוייקת.
      בעיקר בנושא האוכל הכשר.
      מומלץ לבדוק היטב אילו חנויות בכלל קיימות, פתוחות או בשיפוצים.
      המקום היחיד למיטב ידיעתי שאפשר לקנות בו אוכל הוא במסעדת מכבי (ואין שם מלצריות דוברות עברית, יש שם את מנהל המקום שהוא (ואל תפלו מנכסא) מוסלמי, שאומר לכל אחד שלום במטא ישראלי. זה הכל.
      תרצו חלב ישראל, תצטרכו להביא אתכם.
      לחם כשר? קשה להשגה. תוכלו לרכוש במסעדת מכבי פיתות טעימות.
      בקיצור: לברר.

      1. אנחנו בברצלונה כעת. כתבה לעניין!
        אכן ניתן למצוא הרבה מוצרים כשרים ב-'בן-בן', אוכל מבושל, בורקסים, לחמים, נקניקים, סלטים, חטיפים ומוצרי חלב, כולל חלב ישראל. הבעיה שהחנות מרוחקת מהמרכז.
        בחנות חב"ד ברובע הגותי יש מעט מוצרים יבשים, שימורים, חטיפים, מנות חמות. לחמים ומוצרי חלב לא תמיד בנמצא (נגמרים מהר).

    2. 2

      אנחנו בברצלונה כעת. כתבה לעניין!
      אכן ניתן למצוא הרבה מוצרים כשרים ב-'בן-בן', אוכל מבושל, בורקסים, לחמים, נקניקים, סלטים, חטיפים ומוצרי חלב, כולל חלב ישראל. הבעיה שהחנות מרוחקת מהמרכז.
      בחנות חב"ד ברובע הגותי יש מעט מוצרים יבשים, שימורים, חטיפים, מנות חמות. לחמים ומוצרי חלב לא תמיד בנמצא (נגמרים מהר).