משרד החקלאות: אל תאכלו פירות יבשים בט"ו בשבט

כיום, ניתן למצוא ברשתות השיווק עשרות סוגים שונים של פירות בשפע של צבעים וטעמים שונים, כאשר לכל אחד מהם סגולות וערך תזונתי גבוה
מנדי אושר 4 Comment on משרד החקלאות: אל תאכלו פירות יבשים בט"ו בשבט

משרד החקלאות בהודעה לעיתונות • הפירות מיובשים יותר מצומקים ומכילים פחות ויטמינים • מכילים תוספות של צבעי מאכל מלאכותיים סוכר וקלוריות מיותרות • צרכו פירות טריים גם בט"ו בשבט • מנתונים שמתפרסמים: הצרכן הממוצע רוכש כל חודש פירות ב120 שקל

צילום: Yaakov Naumi/FLASH90 Keywords
כיום, ניתן למצוא ברשתות השיווק עשרות סוגים שונים של פירות בשפע של צבעים וטעמים שונים, כאשר לכל אחד מהם סגולות וערך תזונתי גבוה
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ט"ו בשבט בפתח ומשרד החקלאות יוצא בקריאה לציבור להמשיך ולצרוך  פירות טריים, אשר עדיפים על אלו המיובשים, על פי הודעת המשרד: "פירות מיובשים יותר מצומקים, מכילים פחות ויטמינים ותוספות של צבעי מאכל מלאכותיים, סוכר וקלוריות מיותרות, אז למה להתעקש לצרוך פירות מיובשים"

כיום, מרבית המשפחות בישראל, נוהגות לצרוך פירות מיובשים בט"ו בשבט בכל שנה, כנהוג במסורת עתיקת היומין, שמקורה בחוסר הפירות שהיה בעבר בחורף, עבור היהודים שחיו בגלות. לכן הפתרון שנמצא היה צריכת פירות מיובשים. אולם כיום, ניתן למצוא ברשתות השיווק עשרות סוגים שונים של פירות בשפע של צבעים וטעמים שונים, כאשר לכל אחד מהם סגולות וערך תזונתי גבוה, התורמים רבות לבריאותנו. בניגוד לפירות המיובשים, הפירות הטריים מכילים ויטמינים וערכים תזונתיים רבים, ללא כל צבע מאכל או עיבוד תעשייתי.

על פי נתוני הלישכה המרכזית לסטיסטיקה, מידי חודש צורך הישראלי הממוצע פירות בכ- 120 ש"ח (מלבד הירקות). במשרד ממליצים לצרוך בט"ו בשבט פירות טריים, כבכל שאר ימות השנה, ולהרוויח טריות וערכים תזונתיים בעשרות זנים של פירות, שעדיפים על אלו הנמצאים בפירות המעובדים.

לדברי שר החקלאות אורי אריאל: "ארץ ישראל השתבחה בפירות ובירקות נהדרים ובזכות החקלאים שלנו אנחנו גם יכולים לאכול אותם. אני קורא לכולם בחג האילנות, ליהנות מפירות טריים ואיכותיים, ובמקום תאנה יבשושית תאכלו תאנה טבעית, ובמקום משמש מצומק תאכלו משמש טרי ובריא"



4 תגובות

מיין תגובות
  1. 4

    גנבים! איך הם גנבו את הקרדיט לליצמן? הרי ליצמן היה הראשון לעשות מיתוג של איש בריאות על חשבון חגי ישראל(עיין ערך הסופגניות)!
    טוב לא נורא, לליצמן יש הזדמנות לאסור על אכילת חלות בשבת מלחם שאיננו קל,מלא,ומסובין
    גם ייו לקידוש לא מומלץ ובהתאם להמלצות יש לשתות חומר מדינה דל קלריות כמו בירה לבנה
    לגבי פסח, יועצי התדמית עובדים על זה, חכו…

  2. 3

    תפסיקו לבלבל את המח!
    קצת פרורפרציות! לאכול יום אחד בשנה פירות מיובשים לכבוד החג לא יזיק לאיש!
    בדיוק כמו שכמה סופגניות בחנוכה לא יזיקו לאיש!
    כל התחזיות השחורות אולי עלולות להתגשם אצל מי שזה הרגל האכילה שלו לאורך זמן! לא בצורה חד פעמית!
    מספיק להפוך את השמירה על הבריאות לאליל שעולה חלילה על שמחת החג!
    יאכלו ענוים וישבעו!
    נ.ב.
    מבחינה הערכים התזונתיים, הכתבה גם מגמתית, בפירות מיובשים יש הרבה סיבים תזונתיים
    ולכן יש בהם גם צד מועיל, ומסיבה זו גם הסוכר מתעכל בצורה איטית יותר בניגוד למה שמדווח בכתבה!

  3. 2

    למי שמעוניין הנה כתבה יותר מאוזנת מתוך אתר "אדמה"
    פירות יבשים אורגניים – הממתק של הטבע
    חג ט"ו בשבט קרב ובא, ואי אפשר שלא לדבר על פירות יבשים, אותם ספקי אנרגיה גדולים, טעימים ומגוונים. מה קורה בתהליך הייבוש של הפרי, למה ראוי לצרוך מהם במתינות ומהם יתרונותיהם התזונתיים. הדיאטנית הקלינית טלי גולדנברג מסבירה הכל על הפירות היבשים
    ….מנהג מובהק של ט"ו בשבט הוא אכילת פירות יבשים. תהליך ייבוש והפקת הפירות היבשים הוא תהליך עתיק יומין…
    איך מייבשים פרי
    תהליך ייבוש הפרי הוא פשוט, לרוב מחומם הפרי בתנור בחום נמוך לאורך זמן , בתהליך החימום מאבד הפרי חלק ניכר מהמים ועל כן ריכוז הפחמימות, חלבונים, שומנים, וכן ויטמינים מקבוצת B. הפירות היבשים בעלי יתרונות תזונתיים נרחבים- הם עשירים בסידן, ברזל ואשלגן וכן בסיבים תזונתיים הידועים כמיטיבים עם מערכת העיכול, עם זאת אינם שומרים על ערך ויטמין C המצוי בהם- וזאת משום שויטמין C הוא ויטמין רגיש אשר נהרס בקלות ע"י חימום.
    תכולת סוכר וקלוריות
    אין לזלזל בכמות הסוכרים הגדולה המצויה בפירות היבשים, ב- 100 גר' פרי יש בממוצע כ- 250 קלוריות. הפרי המיובש מכיל כמות קלוריות גבוהה מאוד ביחס לפרי הטרי באותו המשקל. יש להתייחס לכמות צריכת הפירות היבשים כאל אכילת פרי, לכן מנת פרי רגילה במשקל של כ-100 גר' שוות ערך לדבל תאנה אחד (ולא ל-100 גרם תאנים) או 2 תמרים או 3 משמשים מיובשים או 1.5 כף צימוקים או 2 שזיפים מיובשים. צריכה בלתי מבוקרת של פירות יבשים עלולה לגרום לעלייה במשקל, דגש מיוחד צריך להיות לאוכלוסיית חולי הסוכרת אשר להם פחות מומלץ לצרוך פירות יבשים ולהעדיף פרי טרי או לתת דגש מיוחד לכמות מצומצמת.
    התחליף הבריא למתוקים
    אין ספק כי למרות ערכם הקלורי הם נחשבים כמזינים וטעימים ומכאן שמם- הממתק של הטבע. למרות ערכם הקלורי אין ספק כי העדפת אכילת פרי יבש עולה בעשרות מונים על אכילת שוקולד או חטיפים אשר מכילים בנוסף גם כמות שומן גבוהה ובמיוחד שומן בלתי רווי- הנחשב לשומן צמחי בעייתי אשר קשור לעלייה ברמות הכולסטרול בגופינו וכן חומרים משמרים רבים.
    פירות יבשים ממריצים ומעלי אנרגיה באופן מיידי… למנת אנרגיה בנפח קטן- 2 תמרים יכולים בהחלט להיות מתאימים כ 20 דקות לפני פעילות גופנית כתחליף מצויים לחטיף אנרגיה. בנוסף בשל כמות הסיבים התזונתיים וכן חומר בשם איסטין לחלק מהפירות כמו שזיף מיובש יש השפעה בהקלה על מצבי עצירות.
    מדוע פירות יבשים אורגניים עדיפים על פני פירות יבשים קונבנציונליים?
    בתהליך ייצור פירות יבשים בתעשייה כיום, יש נטייה להוסיף צבעי מאכל אשר נותנים לפרי צבע עז אשר לעיתים נראה לא טבעי על מנת למשוך את הצרכן לקנות פרי צבעוני ומושך או לדאוג שיראה בהיר ומושך, בעוד שפירות יבשים אורגניים לרוב כהים יותר בשל תהליך ייבושם הטבעי בשמש. אותם חומרים מיותרים ואינם עומדים בסטנדרט של מזון אורגני. תוספת נוספת בתעשייה הקונבנציונלית היא שכבה של סוכר לבן העוטף את הפרי בנוסף לסוכר הקיים כבר בפרי. בנוסף בתעשייה מוסיפים לעיתים לפירות תרכובות גופרית(220-E) שעלולה לגרום לתגובות אלרגיות ובעיות אסתמטיות לרגישים לכך. את הפירות יש לשמור בקירור וזאת משום שבפירות יבשים אורגניים אין תוספת של חומרים משמרים.

  4. 1

    אולי כבוד השר ירצה לדעת שאנחנו לא נמצאים בעונה של תאנים ומשמשים אלו פירות קיץ
    מתקשה להאמין שהוא אמר את זה …