ממשלת ישראל לאן? תלוי את מי שואלים

    איתי גדסי 1 Comment on ממשלת ישראל לאן? תלוי את מי שואלים

    בתקשורת ממשיכים לעסוק במרץ במה שמכונה פרשת 2000, סערת ההקלטות של ראש הממשלה נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות. אך יודעי דבר מצביעים על כך שעיקר הבעיה של נתניהו נמצאת אי שם בממצאים שנתפסו במשרדו של איש העסקים ארנון מילצ'ן

    צילום: פלאש90
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אז מה שהתחיל בתור "בדיקה" הפך עד מהרה לחקירה רחבה ומסועפת, ובניגוד לחקירות אחרות אשר חלקן נסגרו על ידי היועמ"ש מנדלבליט, במקרה דנן רוב העובדות על השולחן, אין צורך לזמן את המיליארדר פאקר או לבצע חיקור דין מעבר לים. ההקלטות כאן, הקבלות כאן, והעדויות כבר נמסרו.

    אמנם בתקשורת ממשיכים לעסוק במרץ במה שמכונה פרשת 2000, סערת ההקלטות של ראש הממשלה נתניהו ומו"ל ידיעות נוני מוזס, אשר מטבע הדברים צהובות ופיקנטיות יותר. אך עיקר הבעיה של נתניהו נמצאת אי שם בממצאים שנתפסו במשרדו של איש העסקים ארנון מילצ'ן ובחשבוניות של חינאווי משקאות.

    תיק 1000 הוא הרבה יותר בעייתי מבחינתו של נתניהו, לא סתם נזקק פרקליטו עו"ד יעקב ויינרוט לזמן את העיתונאים אל חצר ביתו בערב שבת ולעסוק בסוגיה, פרשת המתנות נחשבת גם בעיניו לפרשה החזקה ביותר, שכן הנורמות שיתקבעו בשירות הציבורי באם לא יוגש כתב אישום, יהיו כדור שלג שמתגלגל ותקדים משפטי לפחות בכל הנוגע לנושאי תפקידים ואישי ציבור. וגם מנדלבליט מבין את זה מצויין. אם לא יוגש כתב אישום על שוחד, הרי שלא יהיה מנוס מהגשת כתב אישום על הפרת אמונים, שכן על פחות מכך סיימו רבים וטובים לפניו את מעשיהם בבית המשפט.

    דילמת האסיר שהתרוצצה במוחו של ארנון מילצ'ן, גרמה לו מן הסתם להניח את כל החומר על שולחנם של החוקרים. הוא מסר עדות מפורטת שלאחריה אף הגיעו החוקרים ישירות אל הקבלות שמימנו את הסיגרים והשמפניות הוורודות שהגיעו לבית ברחוב בלפור. ועד מהרה זומנה רעייתו של ראש הממשלה שרה נתניהו למסירת עדות, בה טענה שהמתנות הן ככל מתנות בין חברים, או כפי הדיווח של ערוץ 10 "מילצ'ן חבר שלנו כבר עשרות שנים, בחגים היה מביא לי יין אדום תוסס". כלומר, אין חולק שהמתנות ניתנו, עתה אמור היועמ"ש לממשלה להחליט, האם יש פסול בקבלת מתנות על ידי ראש הממשלה ומשפחתו, או לא.

    בניגוד לפרשה 2000, בה השוחד לא ניתן, אלא רק הצעת השוחד לכאורה היא בעייתית בהתחשב בעובדה שמדובר בראש ממשלה בישראל ומו"ל העיתון המשפיע ביותר במדינה, פרשת המתנות עלולה להוביל בקלות יותר לכתב אישום.

    אז לאן הולכת המערכת הפוליטית?

    נכון, בשבועות האחרונים רבים מבכירי הפוליטיקאים נזהרים בלשונם, מצד אחד שלא לפגוע בראש ממשלה מכהן, אך מאידך אף אחד לא ממהר לגבות אותו, חלקם אפילו עוקצים אותו, כמו כחלון אמש, "כל אחד והסגנון חיים שלו. אני מקבל מתנות רק בחתונה".

    ליברמן ודרעי לעומתו, בחרו להביע תמיכה בראש הממשלה, לפחות עד שיוגש כתב אישום.

    אך בחדרים הסגורים, משתעשעים בכירים רבים במערכת הפוליטית באפשרות שראש הממשלה נתניהו יאלץ להודיע על התפטרותו בעקבות הגשת כתב אישום נגדו.

    נכון, הוא לא חייב לעשות זאת. החוק קובע כי כל עוד לא הורשע בבית משפט, בפסק דין חלוט, ראש ממשלה אינו חייב להתפטר. אך הלכת דרעי שקובעת ששר יתפטר לאחר שהוגש נגדו כתב אישום, והעובדה שאולמרט התפטר כבר בשלב המלצת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, עלולה לעמוד לנתניהו לרועץ. הציבור לא יקבל את העובדה שראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום, מנהל משפט פלילי במקביל לניהול מדינת ישראל, בפרט לא כשהתקשורת משחרת לטרף והתנים מייללים. דבר שכמובן ישפיע באופן ישיר על ראשי סיעות הקואליציה, שיודיעו לנתניהו שעליו לנהל את משפטו מהבית בקיסריה ולא מהמעון הנוזל בבלפור.

    ובאם אכן יוגש כתב אישום. ישנן מספר אפשרויות העומדות על הפרק, לפחות מבחינתם של ראשי הקואליציה.

    האפשרות הרווחת והסבירה ביותר, היא שלאחר התפטרות נתניהו תוכרז ממשלת מעבר והליכה לבחירות. אך עדיין, לפחות מבחינה טכנית קיימות מספר אפשרויות על השולחן, שבהן משתעשעים ראשי סיעות הקואליציה ולא רק.

    על פי החוק, נתניהו יכול למנות מ"מ לתקופה של מאה ימים, "נבצר מראש הממשלה, דרך קבע, למלא את תפקידו, רואים את הממשלה כאילו התפטרה ביום ה-101 שבו מכהן ממלא מקום במקומו".

    אין ספק שנתניהו לא יפרגן למישהו למלא את מקומו, ככה בקלות. אם הוא ייאלץ להתפטר בגלל הגשת כתב אישום, אין ספק כי הוא יחתור להליכה מהירה לבחירות, מכמה סיבות. הראשית שבהן – למסמס את המשפט עד יעבור זעם. ולכשיבחר מחדש, אין ספק כי נתניהו ומעריציו יפתחו במערכת רועשת ביותר נגד מערכת המשפט.

    סיבה נוספת להליכה לבחירות: נתניהו לא מוכן לראות את אחד מבכירי מפלגתו מקבל את כס המפלגה בקלות, בלי להזיע. ואם להזיע – הוא מעדיף להזיע עוד קצת ולהיבחר מחדש בבחירות, למרות הקושי להקים ממשלה כשהוא בתוך תהליך משפטי שסופו לא ידוע.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      האסירם יש להם חסינות כמו לחברי הכנסת כולל זכיות שיכום האסיר והאזרח הפשוט מקופח