סערת הסייעות החרדיות • בכי בשידור "במה חטאו ילדינו?"

בסוף השנה שעברה, סגן שר החינוך, מאיר פרוש אמר שיעשה הכל ונרגענו. אכן קיבלנו ארכה של שנה והיינו בטוחות שהנה מסדרים את זה. אבל הנה עוד חודש וחצי זה מסתיימת הארכה ושום דבר לא נעשה.
עמית דניאל 1 Comment on סערת הסייעות החרדיות • בכי בשידור "במה חטאו ילדינו?"

תחקיר מקיף ב"קול חי": כך מחויבות עשרות סייעות חרדיות לנדוד לגנים שאינם חרדים • מי אשם במצב ומהי תגובת חברי מועצת העיר ירושלים, הח"כים והשרים החרדים? • נציגת הסייעות "נותנים תחושה כאילו הכל יסתדר ובפועל, שום דבר לא מתקדם" • וגם, מי נבחרי הציבור שבחרו לא להגיב?

בסוף השנה שעברה, סגן שר החינוך, מאיר פרוש אמר שיעשה הכל ונרגענו. אכן קיבלנו ארכה של שנה והיינו בטוחות שהנה מסדרים את זה. אבל הנה עוד חודש וחצי זה מסתיימת הארכה ושום דבר לא נעשה.
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לפני כשנתיים החלה כל הסאגה הזו. בעזרת השיח התקשורתי שהוביל "קול חי" בשנים קודמות, הושגו פתרונות אך שום פתרון לא היה קבע כך שגם היום כשלושה חודשים לפני תום ההסכם האחרון, מצויות הסייעות בסכנת פיטורין משום שהן מחויבות לשיבוץ אותו העירייה תקבע להן בגנים שאינם חרדיים. בתכנית "הפוך על הפוך" בהגשת הרב משה בן לולו, חשף אשר גרייבר, במסגרת תחקיר מקיף בעניין, את הסיפור במלואו ולשידור עלו מספר סייעות כשתגובות חברי מועצת עיריית ירושלים, החכ"ים והשרים החרדיים הוקראו בשידור כפי שנמסרו.

שרה, סייעת בעצמה ונציגת הסייעות אמרה בשידור "אני מדברת בשם כל 70 הסייעות שמועסקות ברשת בית יעקב. רוצים להעביר אותנו לעבוד לממ"ד ואנו לא מעוניינות לעבור לממ"ד. אנחנו מפוטרות. קיבלנו מכתב לפני כשנתיים שעיריית ירושלים לא יכולה עוד לממן אותנו. אנחנו בונים בתים של תורה. יש שם דברים שלא מתאימים לאורח החיים שלנו. אנחנו חרדיות והדבר לא מתאים לנו" אמרה בכאב והוסיפה "בסוף השנה שעברה, סגן שר החינוך, מאיר פרוש אמר שיעשה הכל ונרגענו. אכן קיבלנו ארכה של שנה והיינו בטוחות שאוטוטו מסדרים את זה. אבל הנה עוד חודש וחצי זה מסתיימת הארכה ושום דבר לא נעשה. כל העת אומרים לנו שמנסים. בשנה שעברה, לאחר שאתם ב"קול חי" העליתם את הנושא לסדר היום והארכה הושגה, עשינו מסיבת הודיה בה השר אריה דרעי נכח. שם הוא אמר כי הוא ממנה ח"כ מש"ס לטפל בסיפור אבל עד עתה טרם שמענו על פתרון קבע".

"איפה השר דרעי שיתקן את החוק?" | שר הפנים בביקור בת"ת - אילוסטרציה
"איפה השר דרעי שיתקן את החוק?" | שר הפנים בביקור בגן ילדים - אילוסטרציה

יגאל לוי

יעל, סייעת נוספת סיפרה בשידור על המאבק "אני סייעת עירונית. הלכנו עם החברות, הלכנו לחברי הכנסת, הלכנו לשר דרעי לסגן השר, פרוש ואני מרגישה שמנצלים אותנו, אנחנו הרי לא יכולות לזעוק ברחוב, אנחנו שומרות על הכבוד העצמי שלנו ופועלות בשקט אבל צריך שמישהו ירים את הכפפה. אנחנו מפרנסות יחידות הבעלים שלנו הם אברכי כולל. מה עם הילדים שלנו?" בכתה יעל. בעלה של סייעת אחרת ששוחח בשידור, אמר "צריך תיקון לחוק. גפני לא יכול לעשות? אריה דרעי? מענים משפחות סתם. רבותיי, נא הרימו את הכפפה וסדרו את זה".

והנה התגובות:

מלשכת ח"כ אורי מקלב, נמסר: "המקרים הללו אינם חדשים לנו, ח"כ מקלב מלווה את הסיפור הכאוב הזה מזה זמן רב, מדובר בנשים שהם המפרנסות העיקריות שיפסידו את מקור ההכנסה שלהן, על העירייה לעשות כל מאמץ בכדי להביא להמשכת עסקתם, ח"כ מקלב קבע להפגש בשבוע הבא עם יו"ר ועד העובדים, אנחנו מקווים שנצליח להביא לסיום הפרשה כאובה זו".

מלשכת סגן שר החינוך מאיר פרוש נמסר: "אנו עושים ככל יכולתנו. על אף שמשפטית זה לא בידיים שלנו והצלחנו להוציא כמה וכמה פעמים אורכה".

סגן ר"ע ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי בעיר, צביקה כהן, מסר בתגובה "נושא עסקת הסייעות כאוב והמאבק שלהם צודק. הייתי איתן לא מעט זמן במאבק למרות שהנושא באחריות משרד החינוך בלבד. קבעתי פגישה עם יו"ר ההסתדרות ע"מ לקבל החלטות משותפות בנינו בעניין הסיוע להן ומקווה לבשורות בעניין".

מלשכת מ"מ ר"ע ירושלים, יצחק פינדרוס, נמסר "מי שהצליח לכופף שנה שעברה את משרד החינוך זה הרב גפני שהתערב ברגע האחרון מקווה שיצליח גם השנה וכל מי שיכול ללחוץ על המשרד יבורך העירייה מעוניינת להשאיר את העובדות".

מלשכת חבר מועצת העיר ירושלים, אליעזר ראוכברגר, נמסר "אין ספק שהסייעות החרדיות מציפות כאן מצוקה חמורה שלהן שיש לתת לה פתרון. לפני שנתיים עסקתי בנושא רבות, ובסיוע הרב גפני ואחרים הנושא סודר לשנה. בשנה שעברה גם כן זכיתי לסייע לסייעות, והנושא בא על פתרונו בזכות סיכום שאליו הגיע ח"כ הרב גפני עם מנכלי"ת משרד החינוך, בעקבות פנייתי אליו. הסייעות כמובן יודעות ומודעות לכל הפעילות הזו של הרב גפני ושלי למענן. מאז אני מנסה לקדם עם הרב גפני מהלך מסוים שייתן פתרון לא לשנה אחת אלא בצורה סופית, אך לצערי המהלך הזה טרם הבשיל. ברור לגמרי שהסייעות צודקות לגמרי בדרישה שלהן להישאר במסגרת של תפקידן הנוכחי כעובדות האגף לחינוך חרדי בעירית ירושלים, ואני מקווה שנצליח להביא פתרון לבעיה שלהם שהיא בעיקרה משפטית. בכל מקרה אני רתום לעזרתם באופן מלא, והן יודעות זאת היטב".

מלשכת חבר מועצת העיר ירושלים, יוחנן ויצמן, נמסר בתגובה "נושא הסייעות העירוניות המועמדות לפיטורין אינה בעיה עכשווית. היא בעיה שיצר אותה שי פירון בעת כהונתו כשר החינוך במדינת ישראל, בחסות יש עתיד, בראשות יאיר לפיד. אז החליטו כי יש לחסל את החינוך החרדי בכל הדרכים ובכל האפשרויות, כך ניתנה ההוראה להפלות אימהות במעונות יום, כך ניתנה הוראה שלא לסבסד את ילדי התתי"ם בצהרונים אלא רק ב- 55%, כך ניתנה הוראה לפרק איגודים שונים במערכת החינוך החרדי.  פועל יוצא מכך שגני הילדים החרדיים שהיו במעמד "גן עירוני" פורקו, וזאת מתוך לחץ של שר החינוך והמנכ"לית שלו, כדי שהעירייה תפסיק את תקצובם המלא, היינו תוספות עירוניות כמו לכל ילד בירושלים.

"מקווה לבשורות בעניין" | סגן ר"ע ירושלים, צביקה כהן

"מקווה לבשורות בעניין" | סגן ר"ע ירושלים, צביקה כהן

האמת חייבת להיאמר, שהכל נלקח בחשבון, רק באותו רגע שכחו שיש כאן סירכא נוספת – הסייעות לגננות, עליהן לא דברו והן לא נלקחו בחשבון שיהוו נטל על העירייה, אם וכאשר 70 כיתות כאלו, יוצאו מהמערכת העירונית ויפעלו כרשתות פרטיות. ה"ברוך" הזה בא לפתחי העירייה ע"י אגף משאבי אנוש, שנשאר פתאום עם 70 משרות שאי אפשר לאייש אותן. נפגשתי עם הסייעות ומשפחותיהם והזעקה עלתה עד לב השמיים  יש לציין לשבח את ראה"ע והמנכ"ל שתמכו בדעה שלתושבי ירושלים מגיע שוויון, אך כוונתם הזדונית של יש עתיד גברה, וגנים אלו הופרטו מעיריית ירושלים.

כמו כן כל חברי העירייה ואף חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס, לחמו מלחמה עיקשת נגד גזירה זו, וכאן המקום לציין את הרשתות הפרטיות שראו מה עומדים לעולל לסייעות הללו, והכריז מיד כי הם מוכנים לקלוט אותן בשלב זה, עד לפתרון הבעיה. עמדת ההסתדרות  היא שהעירייה חייבת להעסיקן באותם התנאים שעד הנה. לפנינו היום שתי ברירות: האחת – שעיריית ירושלים תעסיק אותן במסגרת האפשרויות העומדות לרשותה, אם זה פקידות, סייעות בגני ממ"ד או כל פתרון אחר. השניה – החזרת מעמד הגנים החרדיים בירושלים כגנים עירוניים, ואז שוב תוכלנה הסייעות להיקלט במסגרת גני הילדים החרדיים".

מלשכות שר הפנים, הפריפריה והנגב, אריה דרעי, יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, יו"ר וועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי וחבר מועצת העיר ירושלים, יוסי דייטש, לא נמסרה תגובה.

האזינו:



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    לכל מי שעדיין לא מבים על מה הזעקה בעניין לימודים אקדמיים, הנה המחשה חיה!

    לימודים אקדמיים אולי(ממש לא בטוח) פותחים אפשרות לתעסוקה במקומות חילוניים, אבל הנה ברגע האמת מראות הסייעות נשות האברכים בקולות המחאה שלהן, כי הן לא מוכנות לעבוד אפילו בגני ממ"ד למרות התנאים העירוניים המשופרים!
    מכאן תשובה לכל המוציאים לעז נגד המוסדות החרדיים שנלחמים על קיום המסגרות החינוכיות החרדיות על טהרת הקדש המהווים מסגרת שמורה גם עבור עובדות ההוראה עם תקצוב שווה ערך לאחוזים בודדים מסך התקצוב שמתוקצבים בחינוך הממלכתי והממ"ד, ומנגד ישנם חכי"ם העומדים מנגד ולא נרתמים למענם, וישנם אחרים שעוד זורקים עליהם אבנים ובליסטראות דוגמת יו"ר וועדת החינוך בכנסת