טיול סתוי מרגש • כשהטבע מצייץ ושר

שמורת החולה משמרת את נופי הביצות שהיו בעמק בטרם הייבוש ניחוח ההיסטוריה שהיא מדיפה וריח של גבורה ארצישראלית הופכים את הטיול לקסם
קובי פינקלר 1 Comment on טיול סתוי מרגש • כשהטבע מצייץ ושר

מה קורה עם הביצות המיתולוגיות? איפה מתחבאים כדי לקבל את האורחים העפים בארצינו הקטנטונת?ואיפה לא מפסיק לזרום מים? • גליל עליון בתפארתו

שמורת החולה משמרת את נופי הביצות שהיו בעמק בטרם הייבוש ניחוח ההיסטוריה שהיא מדיפה וריח של גבורה ארצישראלית הופכים את הטיול לקסם
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מה קורה עם הביצות המיתולוגיות? איפה מתחבאים כדי לקבל את האורחים העפים בארצינו הקטנטונת?ואיפה לא מפסיק לזרום מים?
שיא הסתיו והגליל העליון פורח. בשמורת החולה מקננים אלפי עופות, מים זורמים בשפע ובאגם החי ביראון אגם חי של ממש

קרניבל צפורים או גונגל מעופפים אלו ההגדרות המתאימות ביותר למה שקורה בימים אלה בשמורת החולה , בימים אלה של השנה האזור לא חם, השטחים העצומים מזמינים את המטיילים לפיקניק , סרט טבע מדהים, סיורים מרתקים, עגלות מסתור אלו חלק ממגוון אטרקציות שמציעה השמורה, כל מה שנותר לכם זה להתאבזר במשקפת, רוח ילדותית וסקרנית, וללכת להגיד שלום לכל הצפורים שנדדו עד אלינו בנסיון לגרום לשלום עולמי.

שמורת החולה משמרת את נופי הביצות שהיו בעמק בטרם הייבוש ניחוח ההיסטוריה שהיא מדיפה וריח של גבורה ארצישראלית הופכים את הטיול לקסם
שני חלקים לה. האחד, שמורת החולה מציעה מסלול מעגלי שאורכו כשעה ויותר. חלק מהמסלול כולל הליכה על-גבי גשר מעל למי האגם. המסלול מתאים לכל המשפחה וגם לכיסאות גלגלים ועגלות ילדים. בתחילת המסלול נקודת תצפית ממנה ניתן לראות את מגוון בתי הגידול שבשמורה – תעלות, בריכות, צמחיית קנים צפופה בהם חיים תושבי השמורה – הג'מוסים, שפמנונים, צבי ביצות וכמובן ציפורי מים שונות כמו שקנאים, קורמורנים, אנפות למיניהן, ולעתים בשמיים חגים עופות דורסים. עמק החולה שימש בעבר ומשמש כיום כתחנת מנוחה לעופות הנודדים בין אפריקה לאירופה.

בין הצמחים בולטים הקנה וגומא הפפירוס ששימש בעבר להכנת נייר. לאורך השביל ניתן לשמוע ולצפות בציפורים ובמיוחד כדאי לנצל את עמדת המסתור המאפשרת תצפית אל עופות המים שבאגם ואת מגדל התצפית (תוכלו לשכור משקפות להעצמת החוויה)
השני והמיוחד לא פחות ואסור להחמיצו היא האטרקציה המדהימה ביופיה ובאיכותה- "עופוריה". זהו חזיון אור-קולי הכולל מעבר בארבע תצוגות שונות הכוללות סרטים עם כסאות דינמיים, דגמים של העמק, פוחלצים של בעלי-החיים בעמק עד הייבוש, ואף משחק טריוויה אינטראקטיבי בשיתוף הקהל.

שמורת החולה

אם נשאר זמן
יסוד המעלה – מעט היסטוריה-אחוזת דוברובין

מעט היסטוריה
יסוד המעלה נוסדה בשנת תרמ"ג על ידי יהודים ממזריץ' פולין שמתוך אמונה וחזון באו למלא מצוות יישוב ארץ ישראל. הם בחרו להתיישב כאן על גדות אגם החולה. יהודים אלו שעלו לשם עבודת האדמה מצאו עצמם מתמודדים מול קשיי החיים באזור . הרעב,הבדידות,עבודת האדמה והאקלים שלא הכירו. סוכות הגומא אותם למדו לבנות משכניהם הבדואים ובתי הבוץ בהם נאלצו לגור.שודדים,פורעים והאויב הנורא מכל הקדחת שהכתה בהם ללא רחמים.אף על פי כן ולמרות הכול , בכוח האמונה והרצון התמידו והצליחו להקים את המושבה ולהגשים חלומם.בשלב מסויים הציע הברון רוטשילד לתושבי יסוד המעלה לנטוש את בתיהם ובמקום לעזוב לישוב חלופי קצת יותר "בריא".
אנשי יסוד המעלה דאז, שקנו את אדמותיהם בכספם, ניהלו דיון סוער על עתיד מושבתם. ובסיומו הודיעו "לא הברון נתן ולא הברון הוא שייקח". הם פשוט סירבו להצעה ונאחזו בעקשנות בקרקע.
עקב קשות עורפם, התרצה הברון והציע לבנות חמש חוות (בפועל נבנו 3, דוברובין היא האמצעית), בהם יישובו אנשים בעלי ידע בחקלאות יעזרו לאנשי המושבה. במשך כמה שנים משפחות שונות באו ועזבו את האחוזה. עד שהגיע אליה יואב דוברובין.

מי הוא אותו דוברובין?
יואב דוברובין היה סובוטניק שהתגייר ובחר באחת התקופות הקשות ביותר ליהודים להיות יהודי ולעלות לארץ. הגיע ליסוד המעלה והשתכן באחוזה שנקראה אחוזת דוברובין על שמו בשנת 1909.היום כשמסתובבים באחוזת דוברובין היפיפייה, קשה להאמין לסיפורים ולתיעוד במוזיאון על הקשיים, הביצות והמחלות שמהם סבלו דרי המקום. באחוזה תצוגה וארכיון של יסוד המעלה המתארים את תולדותיה; שחזור סביבת מגוריה של משפחת דוברובין – לרבות רהיטים, כלי אוכל ומטבח, תמונות וספרים של המשפחה; נפחייה אותנטית שהועברה בשלמותה מחצרו של נפח המושבה; עבודת קדרות – הדגמה חיה של עשיית כלים שימושיים, שריפתם בתנור ומכירתם במקום. כן מוצגות במקום תערוכות מתחלפות. באתר תכנית אור קולית בת 17 דקות – סיפורם של המתיישבים במשך מאה שנה. במקום גן ובאר אנטיליה. המוזיאון מקיים ימי עיון והרצאות בנושאי חקלאות והמושבות, הדרכה ליחידים ולקבוצות.

וסיום חי לטיול המושלם קפיצה לאגם החי ביראון.

באגם החי ביראון, אגם שכולו מים טבעיים, איילים אדומים השטים בתוך המים, לאמות מצומרות, ואפילו צפור האהבה תעניק מבט חשוב לכל מי שידבר עימה. וגולת הכותרת האכלת ברבורים תוך כדי שיט באגם. מקבלים חופן של לחם יבש, שרים, גה גה גה ומיד להקת הברבורים שטה בעקבותיך תוך כדי הנאת המבוגרים והילדים והנעת הסירה. ומה עם החידות? בקופות יכוונו אתכם לכתב חידה מקורי ומעניין לכל המשפחה.
ולקינוח. יקב גליל (השייך ליקבי הגולן ולקיבוץ יראון) מאפשר הצצה נדיבה לתוככי תהליך יצור היין הכשר והערב לחיך. המבנה כולו נבנה בלב הכרמים והמטעים, בנוי בתוך עמק טבעי ומקנה אוירה של יין ויקב שונה מכל מה שהורגלנו עד כה. סיור מודרך בין כשלושת רבעי השעה כולל כוס יין מלמד כל מה שנדרש כדי להבין בתעשיית היין. המקום נמצא במרחק של דקת נסיעה מהאגם ואל תפספסו בייחוד בעונה זו של השנה.

איך מגיעים?
לאגם חי יראון נוסעים על כביש הצפון כביש 899 . נכנסים לקיבוץ יראון ולפי השילוט עד לאגם החי.
פרטים
טל .04-6868304 . ליקב נוסעים לפי השילוט הפנימי. טל. 046868740.
טיפ:
בקצה המזרחי של קיבוץ יראון ממוקם אתר הכשרת דפנה. במקום פיסול מרהיב ומבט על כל אזור הלבנון והכפרים ששמם נשמע במשך כל ימי המלחמה.

לפרטים נוספים ואפשרויות לינה : 04-6817152 , www.galiland.co.il



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    שעות הפתיחה של רשות הטבע והגנים, אינם מאפשרות צפיה בעופות אלו כמעט לגמרי, שכן, בשעות הזריחה והשקיעה, השמורה סגורה!

    לאומת זאת, ב-"אגמון החולה" ניתן לבקר בשעות אלו.