הישג • הופץ תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור לפי החוק

    פרוש: אני סמוך ובטוח כי עובדי משרד המשפטים לא שינו במאומה את נוסח התקנות. הניסוחים בתקנות נעשו כי רק אלו יאפשרו את העצמאות הפדגוגית של משרד הפטור.
    איתי גדסי 1 Comment on הישג • הופץ תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור לפי החוק

    בהתאם להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה • הופץ אתמול תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור והתקנות והסדרת התנאים להפעלתם

    פרוש ובנט צילום: Miriam Alster/FLASH90
    פרוש: אני סמוך ובטוח כי עובדי משרד המשפטים לא שינו במאומה את נוסח התקנות. הניסוחים בתקנות נעשו כי רק אלו יאפשרו את העצמאות הפדגוגית של משרד הפטור.
    17:38
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בהתאם  להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה הופץ אתמול תזכיר המאפשר תקצוב מוסדות פטור והתקנות והסדרת התנאים להפעלתם.

    סגן שר החינוך מאיר פרוש ולשכתו, יחד עם מנכ"לית המשרד, והיועמ"ש של המשרד, יחד עם פקידים בכירים במשרד, עמלו על התקנות תוך כדי החלפת טיוטות רבות עם הגורמים הרלוונטיים בכדי להשלים את ההליך ולהביא נוסח מוגמר של הצעת חוק ותקנות המאפשרות את תקצוב מוסדות הפטור, בכדי למצוא פתרון ראוי למצוקת מוסדות אלו. לפני כששה שבועות קיבל  משרד המשפטים את החומר הרלוונטי, ואתמול אישר את התקנות.

    כזכור, לפני כשש שנים הוגש בג"ץ  על ידי התנועה לאיכות השלטון, בו נטען שלשר החינוך אין הסמכה בחקיקה ראשית לתקצב את מוסדות הפטור. בעקבות העתירה הכריע בג"ץ כי יש צורך להסדיר את הסמכת התקצוב למוסדות הפטור בחקיקה תוך הסדרת תנאים להפעלתם.

    שר החינוך לשעבר שי פירון ניצל את הפסיקה הזו, ובמסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013-2014, שנחקק על ידי הממשלה הקודמת,  תוקן החוק ונקבע כי משרד  החינוך רשאי לתקצב את מוסדות הפטור כפי שהיה נהוג בעבר, אך זאת בתנאים שבמהותם יש בהם כדי להביא לפגיעה במוסדות הפטור שהוקמו בעבר, ובחלקם עוד טרום קום המדינה ובחקיקת חוק החינוך.

    יצוין, כי במוסדות אלו, המוגדרים במהותם כמוסד פטור, יודעים אף ההורים השולחים את ילדיהם להתחנך במוסדות אלו כי החינוך המוענק בהם מהווה וויתור מרצון על תקציב מלא, ולו בכדי שיוכלו לחנך את ילדיהם על פי השקפת עולמם הרוחנית התורנית.

    בשל כך, בהסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגות יהדות התורה וש"ס, נכתב במפורש: "הממשלה תגיש הצעת חוק לביטול סעיף 4 (מלבד סעיף 4 א (2) עד המילה "כאמור") לחוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב לשנים 2013 ו-2014). הממשלה תפעל לאישורו הסופי של החוק עד למועד האישור הסופי של התקציב הקרוב", כאשר המשמעות היא, ביטול ההוראות שמגבילות את שיקול דעתו של שר החינוך, בכדי להותיר לו שיקול דעת לקבוע את התנאים להכרה ולתקצוב של מוסדות הפטור.

    בתזכיר נאמר: "מתן הוראת פטור למוסד חינוך ותקצובו 10א. "השר רשאי לקבוע, בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך לפי סעיף 5(א), להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקציבו, אם יחליט השר על תקצוב מוסדות כאמור ובמידה שיחליט.

    פרוש אמר אמש כי הוא סמוך ובטוח כי עובדי משרד המשפטים לא שינו במאומה את נוסח התקנות כפי שהוא גיבש עם היועצים המשפטיים במשרד החינוך. הניסוחים בתקנות נעשו כי רק אלו יאפשרו את העצמאות הפדגוגית של משרד הפטור.

    כאמור, לאחר מאמצים מרובים ללא ליאות, הופץ התזכיר, ולמרות שבדרך כלל ניתנת אפשרות לערעור בתוך 24 יום, קוצר התהליך לעשרה ימים בלבד, בכדי לזרז את ההליכים הביורוקרטיים למען מוסדות הפטור.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מאיר פרוש זורה חול בעיניים אין לו ולא היה לו השפעה של ממש על התזכיר
      כל הצעת החוק נקבעה באופן שרירותי על ידי השר בנט שהותיר בידיו ובידי שרי החינוך
      שאחריו שליטה מלאה על קביעת הפטור והנגזר ממנו מבחינת עצמאות מוסדות הפטור
      זה מחדל אדיר של פרוש שלא דאג למנוע זאת כסגן שר החינוך וכחבר למפלגה עליה נשענת הקואליציה