פולמוס העלייה למירון • הדעות החלוקות במשפחת לאו

    "בוודאי שחשוב ביותר הוא ללמוד תורה, ובפרט ממאמריו של רבי שמעון בר יוחאי. אם מישהו לומד הרי שרבי שמעון מצוי בין דפי הגמרא, אולם אלו שנוסעים יש להם על מי לסמוך".
    יעקב גרודקה 1 Comment on פולמוס העלייה למירון • הדעות החלוקות במשפחת לאו

    בקרב מאות אלפי אנשים שעולים מידי שנה למירון, התשוקה עזה, ולרוב מי שטעם את מירון בל"ג בעומר, יתקשה לבטל את מנהגו • מדוע הגרי"מ לאו עלה רק פעמיים בחייו למירון בל"ג בעומר – ומה עושים בניו הרבנים?

    צילום: בועז בן ארי
    "בוודאי שחשוב ביותר הוא ללמוד תורה, ובפרט ממאמריו של רבי שמעון בר יוחאי. אם מישהו לומד הרי שרבי שמעון מצוי בין דפי הגמרא, אולם אלו שנוסעים יש להם על מי לסמוך".
    17:13
    26.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלקוחות המומים: גם 'יש חסד' בירושלים מוכר ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאות אלפים גודשים את הישוב מירון ומבואותיו, וכל זה קורה כאשר אין קונצנזוס כלל חרדי לעליה לציון הרשב"י במירון. במירון נעדרים, באופן יחסי, בני הציבור הליטאי ברובו, אשר אינו נוהג לעלות בל"ג בעומר למירון, וגם רבנים רבים קראו לציבור האברכים ובני הישיבות שלא לבטל תורה ולעלות למירון. הבולט מכולם היה הראשל"צ רבי יצחק יוסף שקרא בדרשתו השבועית במוצאי שבת, לבני הישיבות ואברכי הכוללים שלא לבטל מתלמודם על מנת לעלות למירון.

    אלא שבקרב מאות אלפי אנשים שעולים מידי שנה למירון, התשוקה עזה, ולרוב מי שטעם את מירון בל"ג בעומר, יתקשה לבטל את מנהגו. בקרב קהילות רבות זהו מנהג של קודש, כשרבים מציינים כי התפילות והשמחה במירון מעניקים להם את הכוחות ללימוד התורה במשך השנה כולה.

    גם הגאון הרב משה חיים לאו, מרבני העיר נתניה, ואחיו של הרב הראשי לישראל, נוהג לעלות מידי שנה בל"ג בעומר למירון. "באופן אישי אני נוהג לעלות מידי שנה למירון. אמנם אבי שליט"א, עלה אולי פעמיים למירון בל"ג בעומר, כדי לעשות חלאקה, אבל סבי הרב פרנקל נוהג היה לעלות בל"ג בעומר למירון, מאז שעלה ארצה ועד למועד פטירתו, כולל בתקופות שבהם זה היה כמעט בלתי אפשרי גם בזמן הקמת המדינה".

    הרב ישראל מאיר לאו. עלה רק פעמיים
    הרב ישראל מאיר לאו

    Miriam Alster/FLASH90

    עם זאת מנסה הרב לאו ללכת בין הטיפות ולא לבטל את הקוראים שלא לעלות למירון בל"ג בעומר. "נהרא נהרא ופשטיה" אומר על כך הרב משה חיים לאו "אי אפשר לבטל מנהג של מאות אלפי יהודים שנוהגים לעלות למירון. המנהג קיים מאות שנים עוד מימי האריז"ל והאור החייםפ הקדוש, שעליו נאמר שהיה זוחל על ידיו ורגליו כדי להגיע למירון ואמר מי אני הקטן שאלך למקום אש להבת שלהבת, ולכן כל אחד שינהג על פי רבותיו".

    עם זאת מבהיר הרב לאו בשיחה לאתר 'קול חי' "בוודאי שחשוב ביותר הוא ללמוד תורה, ובפרט ממאמריו של רבי שמעון בר יוחאי. אם מישהו לומד הרי שרבי שמעון מצוי בין דפי הגמרא, אולם אלו שנוסעים יש להם על מי לסמוך".

    על העליה הגדולה בל"ג בעומר אומר הרב לאו "הדבר שנהיה בל"ג בעומר במירון הוא פלא גדול. הרי אנו לא רואים את זה בשום מקום אחר. רבי עקיבא שהיה מורו ורבו של רשב"י, ושעליו ישנם תיאורים מופלגים, לא ראינו שמגיעים כל כך רבים לקברו ביום ההילולא. הדבר שרבי שמעון זכה לו הוא בלתי נתפס, אולם רבים חוזרים מהעליה לרגל למירון עם מטען רוחני גדול. בוודאי אמור הדבר לציבור החסידים שעולה עם רבותיהם כמו חסידי באיאן, ולכן צריך להעריך כל מנהג יהודי, ומי שיכול לשלב בין לימוד התורה לעליה למירון, הרי שבוודאי שזה הכי רצוי".

    עוד מוסיף הרב לאו "בעבר היו שהוסיפו בשיר בר יוחאי את השורה 'ואשרי הנוסעים על ציונך ולומדים מאמריך', משום מה בשנים האחרונות פחות נתקלתי בכך, אבל אלו ואלו דברי אלוקים חיים. לי באופן אישי החוויה וההרגשה בל"ג בעומר במירון היא מיוחדת במינה".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אלה שנוסעים צריכים להקפיד על שביל מהדרין שאחרת מה להם ול"שמחת הרשב"י"..