אני חרדית, אבל ראיתי את הדלקת המשואות ודמעתי

וכאן אני מגיעה לחלק הכי קרוב אלי. על הבמה הגדולה בארץ, בטקס הכי חשוב בשנה, עומדות הן שתי נשים חרדיות, הילה של צניעות מלכותית מעליהן, ומייצגות אותנו, הנשים החרדיות, את ההצלחה, את שבירת הסטריאוטיפ, ואת הכוח הנשי, שאין דבר העומד בפני רצונו
שרה אבן צור 35 Comment on אני חרדית, אבל ראיתי את הדלקת המשואות ודמעתי

"רק בבחירות האחרונות עלה הדיון הנוקב סביב נציגות נשית חרדית בכנסת. הנציגות של סיון רהב מאיר ושל פייני סוקניק, היו בשבילי חשובות הרבה יותר" • שרה אבן צור בחרה לראות את יום העצמאות מזווית אופטימית

אדלשטיין מדליק משואה צילום: יצחק הררי, פלאש 90
וכאן אני מגיעה לחלק הכי קרוב אלי. על הבמה הגדולה בארץ, בטקס הכי חשוב בשנה, עומדות הן שתי נשים חרדיות, הילה של צניעות מלכותית מעליהן, ומייצגות אותנו, הנשים החרדיות, את ההצלחה, את שבירת הסטריאוטיפ, ואת הכוח הנשי, שאין דבר העומד בפני רצונו
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אז בואו נדבר קצת חיובי.

כמידי שנה, אנחנו חווים את המעבר החד בין אבל לשמחה (יש כאלה שמתעקשים לגרום לנו להרגיש את הדברים בסדר ההפוך, אבל אמרתי חיובי, אז חיובי).

נרצה או לא, ההתמזגות הגלויה, ההולכת וגדלה, של חלקים מן הציבור החרדי בחברה הישראלית הכללית, חשפה את האנשים לצד האחר של המטבע. נוכחותם של חרדים ברשתות החברתיות, במסלולי צה"ל החרדיים או בעבודה תרמה את שלה, והזדהות, הבנה והתרגשות לא בוששו מלבוא. לפעמים התמיהה גם: למה מעולם לא לימדו אותנו על הגיבורים בעמנו שנפלו בהגנתם על חיינו ועל המדינה? למה הפכו את צה"ל למצורע? נכון שזוהי לא דרכנו, אבל למה לא להאדיר את מי שנפל בהגנתו עלינו, כמו שמאדירים את הגיבורים שמתו למען הכלל בתנ"ך?

 נדמה שלראשונה, הסכימו "כמה" חרדים לקחת אליהם באופן גלוי קצת מן הכאב של המשפחות השכולות, ולהבין מעט מן המציאות שהוסתרה מהם עד לא מזמן. גם מי שיש לו סיפור פרטי, קרוב משפחה שנפל בקרבות, החלו לשתף ולספר. צעד שהוליד שייכות, כבוד לאחר, ורגע של אחדות.

אחרי העצב והכאב הקולקטיבי, אחרי האחדות הזאת, שאני יכולתי למשש, התיישבתי כמו כל ישראלי שמכבד את עצמו, מול טקס הדלקת המשואות.

אני לא אדבר כאן על נכון או לא נכון, לא אפרט כאן מה מותר ומה אסור ומדוע. אני אפילו לא אעלה כאן את מירי רגב, שרת התרבות שהפכה את הטקס לישראלי עכשווי בצורה מדהימה, "מגוון" כמו שהם אוהבים לקרוא לזה. אני רוצה לדבר על המבט החרדי שלי על הטקס הלאומי. ואומר זאת בקול רם, גם בטקס הזה הזלתי דמעה, אחת כזאת של התרגשות מהולה בגאווה, שלרגע השכיחה ממני את כל מה שקשה פה ולא יפה פה ולא נעים פה. ליבי התמלא אהבה לעם נדיר כמו שלנו, עם קשה עורף, שמבלי משים מכניס תרבות יהודית וקידוש ה' לטקס ממלכתי חילוני למופת.

אזרחים "מן השורה" הראו לנו במעשיהם כבוד והדדיות מהם. אם זה בהתנדבות ובמעשי חסד בארץ ובעולם, או אם זאת ילדה בת 17 שדואגת לעיר שלמה בזמן מלחמה. איזו גאווה היא כש"ואהבת לרעך כמוך" מוכר כעיקרון יהודי הראוי להערכה! התחושה הזאת, ששכחנו למה ובזכות מה אנחנו פה, נעלמת כשאנשים כאלה עולים על הבמה.

לא לשווא הסרטון של הנהג הרצל ביטון, שהציל את נוסעיו והתעמת עם המחבל שעלה לקו 40 של "דן" בינואר 2015, הוא זה שגולשי ישראל בחרו להפיץ בכל הרשת. כנראה שלא לגמרי איבדנו את זה. מרוגש, הוא מבקש "להודות לה' יתברך", מברך את ברכת "שהחיינו" ומעניק לה משמעות נדירה. האיש הזה אוהב את עם ישראל בכל גופו, ודואג שכולנו נרגיש את זה עד עמקי הנשמה. זה כמו ללכת בחושך מוחלט ימים ולילות, עד שמגיע מישהו ומדליק את האור. ואז אתה מבין שזה כל מה שהיה חסר, שמישהו ידליק את האור… תודה הרצל.

וכאן אני מגיעה לחלק הכי קרוב אלי. על הבמה הגדולה בארץ, בטקס הכי חשוב בשנה, עומדות הן שתי נשים חרדיות, הילה של צניעות מלכותית מעליהן, ומייצגות אותנו, הנשים החרדיות, את ההצלחה, את שבירת הסטריאוטיפ, ואת הכוח הנשי, שאין דבר העומד בפני רצונו.

רק בבחירות האחרונות עלה הדיון הנוקב סביב נציגות נשית חרדית בכנסת. הנציגות של סיון רהב מאיר ושל פייני סוקניק, היו בשבילי חשובות הרבה יותר. חגרו בעוז מתניהן ואמצו זרועותיהן, הן העבירו מסר גדול בצניעות מקסימה, והביאו את "כל כבודה בת מלך פנימה" לבמה הכי גדולה במדינה. שתיהן, כל אחת בדרכה ומעשיה, ראויות להערכה בלי גבולות.

 השנה, בחרתי לראות ולחוות את הימים האלו מזווית אחרת. מנקודת מבט חרדית של 2016, שרוצה לראות גם את הטוב שיש כאן, שיש לנו במדינה הזאת, ואת הטוב שיש גם במי שהוא לא בהכרח כמונו. סבורני שהרבה מתוכנו גילו, שכאשר פותחים את הדלת לשני, הוא לא מתפרץ פנימה והורס בהבדליו את מה שעמלת עליו שנים חרדיות. להפך, אם תקשיב טוב טוב למה שיש לו לספר, ייתכן ותגלה שהמרחק אינו גדול כמו שאמרו לך, ושהעתיד יכול להיות משותף והרבה יותר טוב. אלו הם עבורי ניצנים של שינוי גדול ורפואה קרבה במגזר שלנו.

וכמו ש"קפה שחור חזק" הכניסו לי עמוק לראש, "אני יודעת שהכול יהיה בסדר… בעזרת ה' בלי נדר".

תם הטקס. סגרתי את המחשב, וקמתי מלאת כוחות ותקווה לעתיד לבוא.



35 תגובות

מיין תגובות
  1. 35

    איך את מגדירה עצמך כ'חרדית', אם את מעידה על עצמך שישבת וצפית במאורע מעורב ושמעת מוזיקה בימי ספירת העומר? אלא מה, את מגדירה מחדש את החרדיות ושואבת את ערכייך מאתרי ביבין ורשתות חברתיות. עכשיו יש לך שאלות, למה החרדיות האותנטית לא מלמדת על המדינה וערכיה?!

    1. צודק בכל מילה.
      אני לא מתבייש להגיד את האמת. גם אני ראיתי את כל הטקס (של המשואות בלבד בלי המוזיקה) וגם לי ירדה דמעה כשהרצל דיבר.
      אבל אני מכיר מספיק טוב את מקומי ויודע שאני כבר לא חרדי כמו שהייתי לפני 4 שנים בלבד. הרמה הדתית של והדקדוק בהלכות ובצניעות ירדו המון המון המון. לצערי אני שם וזה מה יש כרגע, אבל אני לא אשקר את עצמי ויאמר שזוהי החרדיות החדשה. ממש לא. זוהי החילוניות הישנה. כל הענין הוא שהציבור החרדי תרם כמה מנאמניו לחילוניים בזכות האינטרנט. יש כאלו שמכירים בתרומה הזו ויש כאלו שמתכחשים לה כמו שרה אבן צור שכתבה את הכתבה החילונית הזו.
      חבל חבל חבל!!!

      1. מילים של אש…….מרגש לראות שיש אנשים שמכירים ככ טוב את האמת של עצמם ויודעים להודות בה…וכל מילה נכונה .נקודה!
        ………………….

          1. אני אוהב אנשים כנים בטוחני שעוד תחזור להיות חרד אמיתי לדבר ה

            צבי
      2. כל הכבוד על הכנות גם אני ראיתי והתרגשתי ובאמת חוזרת בי

    2. אין בן אדם מעיד על עצמו למדת פעם?

  2. 33

    תת רמה של ערכים אש וקצת אורות משבשים אותך.

  3. 32

    אני חייב לחדד נקודה אחת, 'חרדים' בתנ"ך (שמעו דבר ה' החרדים אל דברו, וכן על מה חרדת אלינו את כל החרדה הזאת) פירושה לא כמו בשפה העברית תרגום של פוביה, כי אם כך לא היה מתאים לכתוב חרד אל, וראה במפרשים שהסבירו שחרד, זה כמו דרוך לקראת משהו, והיהודים הם חרדים ודרוכים לקראת דבר ה' על מנת לקיים אותו בשלמות, איך שהוא לא נראה לי שהגברת המפוקפקת הזאת דרוכה במיוחד לשמיעת מוצא פי ה', ומשכך איננה חרדית, הייתי ממליץ לה להגדיר את עצמה מחדש ולנסח את הכותרת כך, אני נחיתית ולכן ראיתי את הדלקת המשואות ודמעתי. חבל חבל שאשה כמותך עדיין מדמינת שיש לה את הזכות לשאת בגאון את התואר הקדוש 'חרדית', המאפיין את האשה החרדה ודרוכה לשמור את כל מצוות ה' אשר דבר אלינו בהר סיני (ולא בהר הרצל).

    1. אתה יכול להעיד על עצמך שאתה חרדדדדד לדבר ה' כן או לא

    1. זה סמלי. בדיוק כמו שהחרדים לובשים לבוש אירופאי מהמאה ה-19- אקט סמלי שבינו לבין ההלכה אין דבר וחצי דבר

  4. 29

    רבונו של עולם מה קרה לנו זה חרדי זה זה דתי לאומי שגלש לחרדיות כל הסגנון הזה וכל הדיבורים האלה אפשר לקרות בכל הגליונות של מכון מאיר והרב אבינר וכדומה

  5. 28

    היום להיות חרדי זה לשנוא את כל העולם חוץ ממך

    1. אמת לראות את ברסלב וחב"ד לוקחים את כל הבעלי תשובה ולהבין כמה נפלנו

    2. שטיות והבלים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      אף אחד לא שונה ,אוהבים אבל לא מסכימים עם הדרך שלהם!
      יש הבדל בין שני הדברים

    3. נא לא להכליל!
      זה ממש לא כך!!!

  6. 27

    היטבת לבטא תחושות של רבים מאיתנו.
    מרגש לראות את שם השם נישא בגאון במקום שהיה בעבר מנוטרל לחלוטין מביטויים של אמונה.
    ומרגש לראות בקדמת הבמה נשים חרדיות שלא באות בעמדת התנצלות.
    הרצל (ההוא מהמרפסת, לא זה מהאוטובוס…) בטח מתהפך בקברו יחד עם כל אלו שזממו להקים מדינה כדי למחוק את התורה והמצוות והאמונה מליבותיהם של ישראל.
    ולכל המגיבים הקטנים שמחפשים איך לקנטר את הכותבת ומנסים לקבוע מיהו חרדי ומי לא. הייתי אומר לכם שתיטלו קורה מבין עיניכם אבל אתם פשוט לא שווים תגובה.

  7. 26

    חשוב להבין שיש מלא סוגים של חרדים ויש גם חרדים שדומים יותר לחילונים ונראה לי שבזה מדובר, גועל נפש אולי שתתרגש מילד חרדי שאומר קדיש או מילד בן 14 שמסיים מסכת וכו'

    1. מה הקשר היא כתבה ספציפי על הטקס שריגש אותה וזה לא סותר שהיא לא מתרגשת מדברים אחרים למה לערבב בלי קשר לענין?

  8. 25

    כתבת יפה.
    אולי לא כולם הבינו כאן את המסר, וחבל, תקראו גם את המסר שבין השורות…
    אני הבנתי, ודברייך- דברי טעם..

  9. 23

    אני לא מבין למה אתר קול חי שמגדיר את עצמו כאתר חרדי, נותן במה לכתבות מהסוג הזה. שאין כל קשר בין חרדיות לבין הרוח הנושבת מהכתבות האלה.
    זה נראה כאילו אתם נותנים גושפנקא לתוכן הכתבה (וזה לא הכתבה היחידה מהסוג הזה שאתם מעלים).

  10. 22

    למה את מחפשת את כל היופי שביהדות, אצל מי שאין לו אותה כמעט? איפה בדיוק איבדת את הרגישות הדקה הזאת, שמגדירה אותנו כ"חרדים" ועובדי ה' אמיתיים? אנחנו בדור שלנו נשארנו היחידים לשמור על הגחלת הקטנה הזאת, שלא תכבה. וכל אלו שנושפים עליה בכוח עם המשואות והטקסים שלהם- הם אבודים, "תינוקות שנשבו"! ואנחנו לגמרי לא צריכים לרצות להראות אצלם נציגות או משהו! אנחנו מזילים דמעה מול ילדה יהודיה שמחבקת ברגש את הסידור שלה, במסיבת סידור; אפילו מול בחור שכל כך רוצה פלאפון תואם כשר, ומוותר עליו כי הוא אוהב את ה', ורוצה לעשות את הדבר שהכי ישמח אותו… מהתגברויות קטנות של יומיום, שהם הכי גדולות והכי קשות…
    ממליצה לך לקרוא את הספר "מחלק התמונים" של יעל רועי…

    1. את מתרגשת מילדה שמחבקת סידור אבל מעלימה עין ממשפחות שלמות של חיילים שמתו כדי להגן עליך??? תחסכי לנו את ה"רגישות הדקה" והריקה שלך

      1. אני כולי מתרגש כשאני רואה שטר של $ אמריקאי שכתוב עליו "בוטחים בהשם" איזה קידוש השם!
        לאן הגענו? עומדים כמה אנשים (בלי לזלזל בהם!) ומזכירים את שם השם בטקס מעורב וכפרני וכולנו מתרגשים
        הו תודה לכם! סוף סוף גם חרדי יכול להרגיש שייך לממלכת החטא!
        אוי מי יגלה עפר עיניכם מרן החזון איש, הבריסקער רב, הסאטמער רב, וכל גדולי ישראל שהסכימו שהמדינה היא חטא, היא שמד, אך חלקו באיזה דרך להלחם נגדה אם מבפנים (=הכנסת) או מבחוץ (=התבדלות מוחלטת) ומה היום?
        מחפשים איך ליהות שייך לדבר הזה!
        אוי טאטע!!!

  11. 21

    את לא חרדית!!! את מדמיינת שאת חרדית…

  12. 20

    הו סוף סוף מישהו מדבר כמו שצריך

  13. 19

    אז יש לך בעיה גדולה מאד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!