מרגי מתייחס לסערה הדיפלומטית: "לא ידעתי שאפגש עם ראשי השלטון" • האזינו

    שלמה ריזל | צילום: rk.gov.ru No Comments on מרגי מתייחס לסערה הדיפלומטית: "לא ידעתי שאפגש עם ראשי השלטון" • האזינו
    8:29
    09.05.24
    מוטי הלפרין No Comments on פרסום ראשון: הדיל המפתיע בבחירות לרבנות, שסוכל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ח"כ יעקב מרגי מ'ש"ס' יו"ר ועדת החינוך בכנסת, שהגיע בשבוע שעבר לביקור בקהילה היהודית בחצי האי קרים שבדרום רוסיה נקלע בעל כורחו לסערה דיפלומטית שגוררת גם את הקהילה היהודית במדינה.

    הסיפור החל כאשר ח"כ מרגי נקרא למקום על ידי רב העיר סבסטופול הרב בנימין וולף שנקלע לקשיים בניהול בית הספר המקומי של חב"ד, וולף וביקש ממרגי להגיע למקום וזאת בכדי לבדוק אפשרויות לסייע למוסדות הקהילה במקום.

    מרגי שידע שמדובר באזור שנוי במחלוקת שנכבש על ידי רוסיה לפני כשנתיים – ביקש מוועדת האתיקה של הכנסת להגיע למקום וקיבל את האישור. לאחר שסייר בבית הספר, התבקש מרגי על ידי הממשל בקרים להגיע לפגישה עם נשיא המקום, כשבמהלכה אמר מרגי כי "המקום בטוח ליהודים".

    הממשל הרוסי מינף את הביקור והאמירות האלו כדי לקבל גושפנקא ישראלית לכיבוש חצי האי קרים וכלי התקשורת ברוסיה ביקרו בהרחבה את ביקורו של הפרלמנטר הישראלי.

    האוקראינים זעמו על הביקור "וההכרה" הישראלית הרשמית בחצי האי קרים כחלק מרוסיה והודיעו כי ישקלו להעמיד לדין את מרגי. משרד החוץ הישראלי שהבין את הפלונטר התנצל והפיל את האשמה על מרגי באופן אישי. באוקראינה פורסם הבוקר כי מרגי ודרעי יתנצלו על העניין.

    ובתוך כך, גורמים בסביבתו של הרב וולף מסבסטופול ובחב"ד ברוסיה דוחים את האשמות שפורסמו בכמה מקומות, לפיהם הם טמנו פח מכוון למרגי – שיכיר בקרים כחלק מרוסיה, כדי "לצבור נקודות אצל פוטין" ואומרים כי "הממשל הרוסי לא מבקש מהם לעשות פעולות פוליטיות כאלו ואחרות, הם נזהרים במשנה זהירות מלהיכנס לפוליטיקה בין מדינות שיכולות לפגוע בקהילות יהודיות במדינות אחרות, וכי מדובר בביקור שנועד לצרכי עבודה בלבד שנופח בתקשורת הרוסית".

    לדברי המקורבים, "מדובר בניסיונות של גורמים בקהילה היהודית ברוסיה המזוהים עם הרפורמים לפתוח בחזית כנגד הקהילה היהודית הרשמית שתחת רבה של רוסיה הגר"ב לזאר", אמרו.

    הבוקר התייחס ח"כ מרגי לסערה, ובראיון למרדכי לביא ב'מהדורת הבוקר' ב'קול חי' הוא אמר כי "אין ספק שמה שקרה זה חוסר הבנה, ומצד הרבה גורמים, אני האחרון שרוצה לקומם עלי את השלטונות האוקראיניים, ואני יודע את האינטרסים היהודים והישראלים של הקשר עם האוקראיניים".

    על הביקור עצמו אמר מרגי כי "הוזמנתי על ידי רב הקהילה בגלל צורך מסוים בבית הספר בקהילה. הביקור כולו נמשך 36 שעות, כשמתוכן 24 שעות היו טיסות. קודם לכן, ביקשתי אישור מועדת האתיקה".

    מרגי התייחס למפגש עם הנשיא המקומי אקסיונוב ואמר כי "לא ידעתי שאני הולך להיפגש עם ראשי השלטון, תוך כדי אמרו לי 'אתה כאן ולא תיפגש?', אף אחד לא תכנן את זה מראש", אמר מרגי.

    "אני מצטער שזה קרה זו לא הייתה התוכנית, ובטח אני שלא התכוונתי לכך, הייתה כאן חוסר רגישות וחוסר מעש של אנשים, ואני לא כועס על ההתקוממות האוקראינים – היא במקומה, גם אנחנו היינו מגיבים ככה".

    מרגי ניסה להגן על שליחי חב"ד שהזמינו אותו לביקור שגרר לסערה ואמר כי  "כבר ביום חמישי שליחי חב"ד ניסו למזער ולהסביר שאין מה להשתמש בביקור ובתמונה שהתפרסמה, המטרה שלהם הייתה אחת – הם חרדים לגורל בית הספר היהודי".

    מרגי צוטט בתקשורת הרוסית והאוקראינית כמי שאמר ושיבח את החיים בחצי האי קרים, על זה הגיב הבוקר ב'קול חי' ואמר כי "אין לי כוונה לשחק במשחק הדיפלומטי, זה לא התחום שלי, אני חרד לתחומים שלי. נשאלתי איך התרשמתי, אתה לא יכול לצטט חצי מהשיחה, דיברנו על אנטישמיות ועל הליכה חופשית, על קהילה שחיה בחופשיות, ואמרנו שגם אצלנו בישראל יש הבדל בין המציאות בחיים למה שמספרים עלינו".

    איך אתה מתכוון לפעול בפרשה? "אני מקווה להיפגש היום עם יו"ר הכנסת ולסדר את העניין. ואם משרד החוץ יחליט שזה מה שצריך אני ודרעי נשלח הבהרה והתנצלות ואוקראינים. אבל כאמור, מי שצריך להחליט כרגע על המהלכים הוא משרד החוץ ולא שום גורם חובבני כזה או אחר", אמר מרגי.

    הרב משה ראובן אסמן שליח חב"ד בקייב אמר הבוקר ב'קול חי' כי "אני מאחל למרגי שהכל יעבור בשלום, אבל אני ראיתי מי שהשתמש בזה ומישהו מלכתחילה רצה להשתמש בזה עם התמונה, אמרו שאתה נציג חב"ד בכנסת, השתמשו בחב"ד לצרכים פוליטיים וזה גם מאוד לא חכם".

    הראיון המלא:



    0 תגובות